Kjell Fohrman skrev:Det är rätt få som använder salt. Den enda nytta salt kan göra är att hjälpa fisken att upprätthålla den osmostiska balansen (skillnaden i saltinnehåll i vattnet och kroppen). Många menar dock att detta är fullkomligt onödigt om fiskarna är friska och att det snarare kan få negativa konsekvenser när de väl blir sjuka och verkligen behöver salt.
Jag själv använder inte salt normalt, men jag har dock under vissa perioder (testperioder på många akvarier under flera år) använt salt och jag har aldrig märkt några vare sig positiva eller negativa effekter av att hela tiden använda salt.
Däremot om fiskarna blir sjuka så kan de vara till hjälp för att underlätta för fisken att upprätthålla den osmotiska balansen.
tummen skrev:Ungefär så resonerar jag med, men jag tycker nog att riskerna är större än fördelarna, möjligen skulle jag kanske använda det mot parasitangrepp om nu mina fiskar skulle drabbas av det, men inte som kontinuerlig tillsats året runt....:D
Jessi77 skrev:Hur e de me black molly då? Behöver inte de lite salt i vattnet?
plorozen skrev:kjell: varför odlar man dem i en så hög salthalt om det inte gör någon skillnad?
Kjell Fohrman skrev:Jo det finns en del arter som odlats i en hög salthalt i Asien och dessa måste gradvis vänjas vid en lägre salthalt.
Dock så har jag utan problem svenskodlade riktigt snygga black molly som ynglar av sig hela tiden i ett akvarium som håller 22 grader och inte innehåller en droppe salt. Det är alltså inte mollyna i sig som kräver salt utan det faktum att de fötts upp i vatten med mycket salt.
Luxur skrev:[FONT=Times New Roman]Jag ser att du håller 22 grader hos dina black molly. Jag har silver m. dalmatiner m. och black.m. Jag håller 25 grader. Då kan jag utan problem sänka till 22 grader.[/FONT]
Kjell Fohrman skrev:Ja det kan man ju undra - men just black molly tål ju till och med saltvatten så dom kan man ju hålla vid en hög salthalt om man vill.
Kjell Fohrman skrev:Parasiter och bakterier överlever i en högre salthalt än fiskar gör.
Kjell Fohrman skrev:Parasiter och bakterier överlever i en högre salthalt än fiskar gör.