Salt i sötvattens...

#1 - 23 augusti 2008 17:27
...burk är inte något jag testat förr.
Nu hävdade en slyngel (om än akvariekunnig) häromdagen att lite salt alltid ska tillsättas vid vattenbyten.
Tja, mitt akvarie har gått bra i snart tio år utan annat salt än det som spillts (spullits..,spällts?) över de fiskar jag förlorat på ett eller annat vis.
Vilket slags salt och hur mycket ska jag då ha? (Och kom nu inte och säg att jag behöver nåt specialsalt utvunnet ur jaksmör som kärnats med en bondfrus vita fot 100 mil bort)
Jag har ett 200 liters med Scalare, palettciklid, svarta fantomtetror, kardinaltetror, segelfenspleco och en ensammen Apistogramma hongsloi.
[:-38]
#2 - 23 augusti 2008 17:33
Be du den slyngeln att knalla tillbaks till skolbänken, dina fiskar är varken bräck eller saltvattensfiskar.

Du vet att din dvärgciklid ska gå i vatten med väldigt lågt pH va?
#3 - 23 augusti 2008 18:08
[COLOR=blue]Det finns delade åsikter om salt...[/COLOR]
[COLOR=blue]Jag tycker "better safe than sorry" så jag kör med det.[/COLOR]
[COLOR=blue]Salt finns ju mer eller mindre i allt vatten (iaf i naturen) även i sötvatten och det jag har hört är att det kan hjälpa fiskarna att motstå parasit-angrepp bättre och det ska vara bra för fiskens slämhinnor. Salt har även (vet inte om det gör någon större skillnad med de små mängder som man har i sötvatten, har inte kollat upp det) en pH-höjande effekt.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Jag kör på och hoppas att allt detta är sant för isf är det ju jätte-bra att använda. Enligt vissa är det rent bullshit att det har någon effekt i dessa små mängder. Iom att det inte skadar fisken så varför inte.[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Kjell skrev ett långt inlägg för ett tag sedan om detta med salt. Jag får återkomma om jag hittar det... [/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Jag har 1dl salt/100l dvs. i mitt fall lite mer än 2dl (222L Tanganyika).[/COLOR]
#4 - 23 augusti 2008 18:29
[COLOR=blue]En länk till en tråd om salt (dock inte den jag letade efter, men hittar den inte):[/COLOR]

[COLOR=#22229c]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1109541[/COLOR][COLOR=#22229c][/COLOR]
#5 - 24 augusti 2008 07:48
Bra sammanfattat matte.
#6 - 24 augusti 2008 08:17
Bra sammanfattat matte.

[COLOR=blue]Tack, tack :p[/COLOR]
#7 - 24 augusti 2008 08:19
Mineraler kan ju inte skada, brukar också pyttsa i lite salt då och då. Sen om det har effekt eller inte som Matte skriver, det skiter jag också i :) Det känns bra och salt kostar typ 7 pix förpackningen så man blir ju inte ruinerad.

//C
#8 - 24 augusti 2008 09:20
Mineraler kan ju inte skada, brukar också pyttsa i lite salt då och då. Sen om det har effekt eller inte som Matte skriver, det skiter jag också i :) Det känns bra och salt kostar typ 7 pix förpackningen så man blir ju inte ruinerad.

//C

[COLOR=blue]Precis![/COLOR]
[COLOR=blue]Skulle det funka så är det ju bara bra, skulle det inte funka så krävs det en ganska grov överdosering för att fiskarna ska ta skada. Iom att det finns i allt vatten så blir det ju bara mer likt naturen och det borde ju bara stimulera fiskarna.[/COLOR]
#9 - 24 augusti 2008 21:09
På vår sida har vi skrivit om vår uppfattning om salt i vattnet.
Sedan får var och en bilda sig en uppfattning själv.
http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#10 - 24 augusti 2008 21:40
Tja ni..

...ä för goe allesammen.
Tack för deltagande och ovärdeliga tips angående detta med salt.
Vad gäller mina dvärgciklider har de dött nu, båda två, på kort tid.
Jag fattar inte nött, men har heller inte tagit om hand om dem på rätt sätt kantänkas.
Synd, men jag ska läsa på bättre om dem.
:)
#11 - 24 augusti 2008 21:51
#12 - 24 augusti 2008 22:52
Kramfors skrev:
På vår sida har vi skrivit om vår uppfattning om salt i vattnet.

Sedan får var och en bilda sig en uppfattning själv.

http://www.kramforskoi.com/salt.htm

Det Kramfors skrivit om salt i kar är det mest lätt uppfattade jag läst. Inga pekpinnar utan fakta som är lätt och ta till sig. Jag har länkat mer än en gång till denna artikel på grund av att den är så bra skriven. Föredömligt Kramfors med vänner :)
Och ett stort tack

Annons