Salt i karet? Ja? Nej?

#1 - 1 oktober 2009 17:40
Som bekant så står det att molly gillar bräckt vatten. Någon som har bräckt vatten till sina molly? Och i så fall hur mycket salt häller ni i? verkar de trivas bättre då?

Har två kar och jag undrar om de övriga fiskarna skulle trivas om det är lite salt i karet

titta i signaturen för mina kar. Det är även snäckätande snäckor i det som är på 85 liter.

tacksam för svar!
#2 - 2 oktober 2009 07:11
Man kan ha salt i karet till de flesta fiskar. Det kan förebygga vissa yttre parasiter, så som svamp, fenröta mm. det är också bra för att bryta ner nitrit i vattnet.

jag använder ca. 1 tesked pr. 50 liter vatten i förebyggande syfte, vid vattenbyte.du kan använda vanligt bordssalt UTAN JOD, det blir betydligt billigare änn att köpa ectozonsalt .

Malar kan dock vara känsliga för mycket salt.
#3 - 2 oktober 2009 07:28
jag använder bara salt vid sjukdomar.

mina mollys förökar sig konstant, växer fort.

.
#4 - 2 oktober 2009 08:21
Jag använder bara salt i pastavattnet :D :D
#5 - 2 oktober 2009 08:40
Jag hade i salt i mitt lilla kar när jag fick vita prick, men inte annars. Har Molly, svärdbärare, platy och neoner. Ingen fara med mina fiskar iaf.
#6 - 2 oktober 2009 08:41
drd skrev:
Jag använder bara salt i pastavattnet :D :D

aldrig på entrecotén ?

.
#7 - 2 oktober 2009 08:59
Jag hade problem med nitrit när jag startade upp mitt nya kar och jag hällde i havssalt. Nitritet minskade samt att saltet gör att fiskarna inte får ut nitritet i blodomploppetoch därmed överlever en nitrit attack.
#8 - 5 oktober 2009 14:40
Jag har aldrig använt salt i akvariet, men jag har heller inga molly, däremot verkar det som att molly är känsliga för att temperaturen ligger för lågt, akvarieodlade molly verkar/skall inte behöva salt i vattnet. Annat kan det däremot vara om man fått tag i VF vildformer. Molly i allmänhet verkar vara känsligare i sällskap med andra levandefödare. (kanske att de blir mer mottagliga för smitta i sällskap med artnära fiskar?)

Att använda och rekommendera salt som universalmedel mot diverse sjukdomar är ganska oseriöst, och i de flesta fall direkt onödigt, för om du har brutit benet så tar du väl ändå inte bara en huvudvärkstablett? Nej, rätt diagnos och därefter rätt medicin. Att salt skulle hjälpa mot vita prick (en envis parasitsjukdom) är rätt otroligt. Det skulle jag verkligen vilja se innan jag trodde på det. Däremot kan sjuka fiskar med vissa sjukdomar ibland korta stunder "badas" i en kraftig saltlösning...men aldrig att jag skulle salta direkt i akvariet....
#9 - 5 oktober 2009 14:46
thobiastt skrev:
Jag hade problem med nitrit när jag startade upp mitt nya kar och jag hällde i havssalt. Nitritet minskade samt att saltet gör att fiskarna inte får ut nitritet i blodomploppetoch därmed överlever en nitrit attack.

...eller så byter man vatten,;):p det är ju enda sättet att verkligen bli av med skadliga ämnen i akvariet.....allt annat är konstgjord andning!:):)
#10 - 5 oktober 2009 14:49
ciklidtok skrev:
Man kan ha salt i karet till de flesta fiskar. Det kan förebygga vissa yttre parasiter, så som svamp, fenröta mm. det är också bra för att bryta ner nitrit i vattnet.

jag använder ca. 1 tesked pr. 50 liter vatten i förebyggande syfte, vid vattenbyte.du kan använda vanligt bordssalt UTAN JOD, det blir betydligt billigare änn att köpa ectozonsalt .

Malar kan dock vara känsliga för mycket salt.

...regelbundna vattenbyten gör precis lika god/bättre nytta som att använda salt. De sjukdomar du nämner behandlas bättre och effektivare med olika mediciner om de väl dyker upp. Nitrit blir man av med vid vattenbyten, alltså är saltet egentligen helt onödigt....
#11 - 5 oktober 2009 17:31
Kensa skrev:
aldrig på entrecotén ?

.

Jo okej då ;)
#12 - 5 oktober 2009 17:43
tummen skrev:

Att använda och rekommendera salt som universalmedel mot diverse sjukdomar är ganska oseriöst, och i de flesta fall direkt onödigt, för om du har brutit benet så tar du väl ändå inte bara en huvudvärkstablett?

Håller inte med dig tummen. Det finns fler undersökningar som visar på att fisken behöver lägga mellan 20-50 % av sin dagliga energi på att hålla uppe det inre osmotiska trycket. Det du då gör när du saltar är att du tillfälligt minskar denna procent vilket i sin tur gör att fisken kan lägga den energin på att bekämpa sjukdomsalstraren istället.
På samma sätt som en fisk växer fortare i saltat vatten, mer enegi kan läggas på tillväxt..
Säger nu inte att detta är bra för all fisk o regelbundet ha i salt. Men oseriöst inte då.

McCormick, Stephen D “Endocrine control of osmoregulation in teleost fish“. American Zoologist. Sep 2001

Boeuf G, Payan P. “How should salinity influence fish growth?” Comp Biochem Physiol C Toxicol Pharmacol. 2001 Dec
#13 - 6 oktober 2009 07:52
kaj.p skrev:
Håller inte med dig tummen. Det finns fler undersökningar som visar på att fisken behöver lägga mellan 20-50 % av sin dagliga energi på att hålla uppe det inre osmotiska trycket. Det du då gör när du saltar är att du tillfälligt minskar denna procent vilket i sin tur gör att fisken kan lägga den energin på att bekämpa sjukdomsalstraren istället.

På samma sätt som en fisk växer fortare i saltat vatten, mer enegi kan läggas på tillväxt..

Säger nu inte att detta är bra för all fisk o regelbundet ha i salt. Men oseriöst inte då.

McCormick, Stephen D “Endocrine control of osmoregulation in teleost fish“. American Zoologist. Sep 2001

Boeuf G, Payan P. “How should salinity influence fish growth?” Comp Biochem Physiol C Toxicol Pharmacol. 2001 Dec

Ok, det jag menade var "oseriöst" var att rekommendera ett "saltande" i förebyggande syfte rent allmänt och till i princip alla fiskar utan att det visat sig några sjudomssymptom att behandla.

Dina uppgifter var nya för mig och låter intressanta, men hur funkar det egentligen; de flesta fiskar vi håller i akvarier är ju just "sötvattensfiskar" och borde alltså inte kräva/behöva saltet, men kanske andra mineraler egentligen behövs som inte finns i vårt kranvatten? Då kanske saltet fyller denna funktion i akvarierna. Hur stor dos rekommenderas? Kan det osmotiska trycket underlättas genom att man matar med speciell föda?
#14 - 6 oktober 2009 08:04
Jag öser i ca. 0,5 dl salt vid vattenbyte.
Har också testat att slänga i salt när jag sett en fisk klia sig, vilket har resulterat i att den slutar klia sig ganska snart efter det. You tell me Mr. Thumb... ;)
#15 - 6 oktober 2009 08:08
Jag öser i ca. 0,5 dl salt, (/100 l) vid vattenbyte.
Har också provat att när jag sett en fisk klia sig, att hälla i salt, vilket har resulterat i att fisken slutat klia sig strax efter det. You tell me Mr.Thumb. ;)

Just det, saltade även bort lite fenröta på ena scalaren förra veckan.
Kanske inte tar bort roten till problemet men att säga att det är meningslöst håller jag inte alls med om.
#16 - 6 oktober 2009 09:26
salt i karret

NIC skrev:
Jag öser i ca. 0,5 dl salt, (/100 l) vid vattenbyte.

Har också provat att när jag sett en fisk klia sig, att hälla i salt, vilket har resulterat i att fisken slutat klia sig strax efter det. You tell me Mr.Thumb. ;)

Just det, saltade även bort lite fenröta på ena scalaren förra veckan.

Kanske inte tar bort roten till problemet men att säga att det är meningslöst håller jag inte alls med om.

Helt enig NIC. Jag har alltid salt i alla mina kar bortset ifrån ett liten med Betta channoides. Jag har 11 mindra kar med olika levandefödande och tillsätter 1 tsk pr. 10 liter vatten. Jag har aldrig problem med fenröta eller annan fungulus. Dessutom ser räkorna ut att trivas de också.
#17 - 6 oktober 2009 09:36
tummen skrev:

Dina uppgifter var nya för mig och låter intressanta, men hur funkar det egentligen; de flesta fiskar vi håller i akvarier är ju just "sötvattensfiskar" och borde alltså inte kräva/behöva saltet.

Alla celler behöver salt (elektrolyter) för i fixa vätskebalansen även sötvattenfiskar. Vätska vandrar dit elektrolyterna finns och det är osmos pumpen som styr detta. Så kan du tillfälligt avlasta osmospumpen genom o salta upp så kan fisken lägga energin på något annat. T.ex bekämpa en sjukdomsalstrare

tummen skrev:
men kanske andra mineraler egentligen behövs som inte finns i vårt kranvatten? Då kanske saltet fyller denna funktion i akvarierna. Hur stor dos rekommenderas? Kan det osmotiska trycket underlättas genom att man matar med speciell föda?

Klart behövs salter, mineraler o spårämnen, och visst är det dåligt med sådant i amazonas vatten men o andra sidan kan vi aldrig återskapa det flödet. Men ser ofta defekta diskusyngel orsakade av brister (mjukt vatten o matas enbart med kalciumfattig artemia)

Att man sedan inte skall ha i salt permanent är en annan sak.
Det som styr den osmostisk pumpen är ett hormon som heter Prolaktin.
Nu kommer problemt då prolaktin har dubbla funktioner.
Prolaktin har benämningen "hormonet av faderskap” och injektioner av PCL har visat sig öka föräldrarnas yngelvårdande beteende, inklusive ökat fläkt beteende och en ökning av slem produktion hos diskus.
Så med andra ord saltar du på minskar du lekbenägenheten.
#18 - 6 oktober 2009 10:52
kaj.p skrev:

Så med andra ord saltar du på minskar du lekbenägenheten.

Hmm.. har 2 lekpar scalarer som lägger rom ca. en gång i veckan var och har gjort det i över ett halvår nu. :confused:
#19 - 6 oktober 2009 10:52
Det finns säkert tillfällen när det är bra att använda salt, men jag är lite tveksam till att konstant använda det för sötvattenfiskar.

1 Salt är bra för att sänka nitrit, men om akvariet sköts som det ska så ska man inte ha problem med nitrit så salt behövs inte.
2 Salt är bra för att behandla olika sjukdomar, parasiter och skador, men om akvariet sköt som det ska så bör man inte få så mycket sjukdomar. Sköt om ditt akvarium och läs på mer om sjukdomar och hur dessa förebyggs.
3 Kortsiktigt kan det vara bra att att använda salt för salt ökar fiskens kapacitet mot olika problem. Fisken har på det sättet lättare att klara av ex. stress, omställningar och tillväxten ökar.

A Långsiktigt borde ett konstant användande av salt ge upphov till att den akvariestammen som man har blir sämre motståndskraftig mot sjukdomar för att de svagaste individerna fortplantar sig.

B Ett konstant användande av salt kräver någon mätutrustning för att hålla en specifik salthalt i vattnet. Minskade salthalter i vattnet kan vara skadligt och salthalten kan också accumuleras i akvariet om man inte har koll.

C Växter skadas av salt.

Här står det lite mer om detta ämne, http://www.kramforskoi.com/salt.htm
#20 - 6 oktober 2009 11:52
...som bekant är "smaken" i detta som baken -delad, men jag håller fast vid mitt sätt att sköta mina fiskar, och instämmer alltså i det som Koi-fantast redan sagt så fint ovan om detta ämne. Men det var väldigt intressant det där om Prolaktin.

Over and out!
#21 - 25 februari 2010 21:01
Någon som vet det optimal saltinehållet i ett sötvattenkar? Anget i promille.
Vad jag fått lära mig så inehåller allt vatten en viss mängd salt så även i sötvattenssjöar o liknande. Följande hämtat ur wikipedia
"Saltvatten är vatten som innehåller en signifikant (märkbar) koncentration av lösta salter"
"Sötvatten, färskvatten, [COLOR=#002bb8]vatten[/COLOR] som har tillräckligt låg [COLOR=#002bb8]salinitet[/COLOR] för att vara drickbart"
"Allt vatten i hav, sjöar och vattendrag innehåller salter, främst [COLOR=#002bb8]natriumklorid[/COLOR] (NaCl) men också mindre mängder [COLOR=#002bb8]svavel[/COLOR], [COLOR=#002bb8]magnesium[/COLOR], [COLOR=#002bb8]kalcium[/COLOR] och [COLOR=#002bb8]kalium[/COLOR].[COLOR=black]"[/COLOR]
"Färskvatten har en salthalt under 1–2 psu"
Det är enbart grundvatten från vissa täckter som inte inehåller salt exempelvis vårat kranvatten.
Därför är jag intresserad av att ha salt i akvarievattnet eftersom det blir det mest naturliga.
Och att ange ett mått med 1tesked/10 liter eller 1dl per 100liter säger inget eftersom saltet buffras om jag har förstått det rätt i akvariumet/sanden.
Kanske någon har en formel för hur mycket 1PSU motsvarar i promille
#22 - 25 februari 2010 21:21
Hittat!

Hittade följande tabel för de som är intreserad!
Någon som har andra värden att komma med så tar jag tacksam emot den informationen.

Nissen

[FONT=Times New Roman] Water salinity[/FONT]
[FONT=Times New Roman][COLOR=blue][SIZE=3][COLOR=blue]Fresh water[/COLOR][/SIZE][/COLOR][/FONT][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Times New Roman] [COLOR=blue]Brackish water[/COLOR][/FONT][FONT=Times New Roman] [COLOR=blue]Saline water[/COLOR] [/FONT][FONT=Times New Roman][COLOR=blue]Brine[/COLOR][/FONT][/COLOR][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sötvatten Bräcktvatten Saltlösning Saltvatten[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]< 0.05 % 0.05 &#8211; 3 % 3 &#8211; 5 % > 5 %[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]< 0.5 &#8240; 0.5 &#8211; 30 &#8240; 30 &#8211; 50 &#8240; > 50 &#8240;[/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 25 februari 2010 21:28
Jag testade under några år med att köra med salt i vattnet i några hundra hundra akvarier och några år utan. Jag märkte inte någon som helst skillnad.

jag använder idag inte salt alls normalt men pga den osmotiska balansen som flera nämnt så kan det vara värt att salta vid sjukdom. Då skall man ha i 1-2 dl salt per 100 liter vatten (vilket växterna och en del fiskar inte tål) - mindre fyller ingen funktion

Får man nitrit i vattnet så minskar man skaderisken om en liten mängd med salt tillsätts
#24 - 25 februari 2010 21:35
Jag kommer att hålla en salt halt på ca. 0,05% i mitt kar hädanefter.
Inte för att jag har haft några problem hitentills mer än efter jag staratde upp som nybörjare.
Men det känns bättre att försöka hålla en naturlig balans.
#25 - 25 februari 2010 21:45
nissenhj skrev:
Jag kommer att hålla en salt halt på ca. 0,05% i mitt kar hädanefter.

Inte för att jag har haft några problem hitentills mer än efter jag staratde upp som nybörjare.

Men det känns bättre att försöka hålla en naturlig balans.

hur mkt kommer du då tillsätta i vattnet/L? och hur mäter du salthalten?
#26 - 25 februari 2010 21:56
Yollis skrev:
hur mkt kommer du då tillsätta i vattnet/L? och hur mäter du salthalten?

Jag använder mig av en [FONT=Arial]Salinity Refractometer. [/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Nissen [/FONT]

Annons