Salt i kar med friska fiskar

#1 - 2 juli 2007 08:04
Köpte i lördags 3 nya fina demasoni i tron om att den ensamma hanen skulle bli glad. var noga med aklimatiseringen, inna dom åkte i, men det gick inte bra, hanen tyckte inte alls om sällskap och slog ihjäl en redan första natten, dom andra två blev ordentligt misshandlade och har nu knappt några fenor kvar. dom stod bara i varsitt hörn och flämtade så jag flyttade över dom till yngelkaret där det går 24st perlmuttyngel (hoppas nu bara att dom inte äter upp alla) men jag undrar om jag ska hälla i lite salt i detta karet för att demasonin ska bli bättre, trots att alla yngel är friska? karet är på 60L så blir en 1/2 dl lagom?
#2 - 5 juli 2007 14:30
OK jag svarar själv (ifall nån annan vill veta), det gick ju bra, iaf hittils. Har hällt i ca 1/5 dl salt (till 60l vatten) och ynglen verkar fotfarande må bra, och båda Demasonina har piggnat till och det verkar som de kanske klarar sig :)
#3 - 5 juli 2007 20:06
Salt finns naturlig i allt vatten, även sötvatten (förutom det vi renar och sedan dricker). Det är bara bra med salt, i viss mängd. Så fort det börjar att bli bräckt är det kris.
Salt ska hindra att paraciter och bakterier sprider sig så lätt, det ska hindra att det blir svamp i sår e.l. och så ska det vara bra för fiskarnas slämhinnor. Det är inget 100% skydd mot sjukdomar mm. men det ska göra det svårare för att det bildas. Jag har också hört att det ska framhävafiskarnas färger lite mer, men det är dock ingenting jag kan svära på att det stämmer.
Jag har hört att 1msk/100L ska vara lagom. Själv kör jag med en rågad tsk/50L med ektozon (tror jag att det heter) som är något spec. salt som finns att köpa i din lokala zooaffär.

OBS. Se till att du får salt utan jod!!

Du kanske redan visste allt detta, men om ifall att...

Lycka till!!!!

Annons