Salt i akvarievattnet

#1 - 19 mars 2004 15:46
Jag undrar en sak om det här med att ha salt i akvariet. Detta är kanske en dum fråga men är det vanligt salt utan jod som man köper i vanliga affärer? Tacksam för svar
#2 - 19 mars 2004 15:50
Jo det är det.
#3 - 19 mars 2004 15:55
Jag testade detta i går. När jag vaknade i morse och skulle titta till firrarna stod karet i en stor pöl med vatten. Silikonet hade börjat lösas upp och det gick snabbt! (Jag tog i mycket lite salt). Som tur va så va det i mitt lilla kar men nu vågar jag inte ha i salt i det stora! Varför blev det så?
#4 - 19 mars 2004 16:01
Är du säker på att det är saltet som gjort det och inte att akvariet var gammalt?!
#5 - 19 mars 2004 16:05
salt löser inte upp silicon, isåfall är det väldigt konstigt silicon och/eller salt.
#6 - 19 mars 2004 16:07
Det måste ha varit saltet som va orsaken. Har haft karet precis likadant jättelänge och aldrig haft problem. Det jag misstänker är att akvariet va lite för gammalt för denna "behandling". Men jag trodde faktiskt inte att saltet va så stark, men man lär sig nått varje dag [:)] Är det så att man ska vara extra försiktig om man ska ha i olika medel i gamla kar?
#7 - 19 mars 2004 17:23
Jag har saltvatten i ett 13 år gammalt akvarium, och det går alldeles utmärkt. Då snackar vi inte en nypa salt, utan 13kg:).
#8 - 19 mars 2004 17:54
Jag har bara salt i akvarium när jag misstänker att svamp angrepp kan vara på gång.. Då använder jag salt som jag köper i zoo. tittar man på innhålsförteckningen till ektozon så ser man att det finns mer än bara " salt" i.. Det går säkert att använda vanligt salt oxå , men varför? Så dyrt är det inte att köpa.
#9 - 19 mars 2004 18:08
hur mycket salt kan man ha i då?
#10 - 19 mars 2004 19:21
Endel säger att det omöjligt kan vara saltet som gjorde att mitt kan började läcka. Men har ni någon annan förklaring? Jag har inte gjort någon ändring (föutom att ha i lite salt). Det som hände va att det började tränga fram vatten överallt där det fanns silikonfogar. Jag lyssnar gärna om någon tror sig veta orsaken för jag vill inte vara med om det igen... Så roligt va det inte![;)]
#11 - 19 mars 2004 19:23
Håller med tep om att bara salta när nåt är fel, om man inte har fiskar som ska ha bräckt vatten förstås.

Frizze, beror på syftet. Vanligtvis 0,5 till 2%, fast jag tycker att 0,5 till 1 dl per 100 liter är lagom. Ämnet har diskuterats rätt många gånger på forumet.

/Kid
#12 - 19 mars 2004 19:25
nattensfurste.. hur mycket salt är "mycket lite"?

/Kid
#13 - 19 mars 2004 19:50
Jag hade inte i mer salt än en matsked. (Blandade först ut det med vatten) Det va i ett 50 lites kar.
#14 - 19 mars 2004 20:01
En teori om läckaget.
Anta att det finns några mycket små sprickor i silikonet.
Sprickorna är så små att vattnets ytspånning förhindrade att vatten trängde ut genom sprickorna.
Om salt vatten har lägre ytspänning så kommer ytspänningen inte längre kunna stoppa att vatten tränger ut genom sprickorna.

Är det någon som vet om salt vatten har lägre ytspänning?

Hur som helst så tyder läckaget på att silikonet är dåligt och du borde nog limma om akvariet så snart som möjligt.
#15 - 19 mars 2004 20:04
Kan vara en bra teori. Jag tror ju att saltet på något sätt hade med läckan att göra. Karet är redan omlimmat och står på tork :) Tack!

Annons