Salt hos kampfisk? Snälla svara fort!

#1 - 20 oktober 2004 10:51
Jag köpte en kamphane i går och släppte ner i akvariet som jag har tre guppyhonor i. Nu är det så att jag har en form av vita prick i det som bara biter på levandefödare och jag fick rådet att salta vattnet. JAg undrar bara om kamphanen kan ta skada av saltat vatten eller om det inte är någon fara.
#2 - 20 oktober 2004 11:14
Jag har haft en Hona (kamp) i salt en gång efter att hon blivit hårt åtgången av en hane. Men var försiktig, mins ej hur mycket salt man skall ha per liter tyvärr, men det kanske du vet?

Hoppas att det går bra för din kamphane......

Mvh Jesper
#3 - 20 oktober 2004 12:10
Ok tack! Någon som vet mängd? Jag har ett akvarium på 54L.
#4 - 25 oktober 2004 19:09
Jag har ett salt som heter Ektozon och där står ungefär så här. Doseringen med det är följande.
Förebyggande en gång i veckan: En lätt rågad tesked per 50 l akvarievatten.
Helkur: Vid angrepp av vita prick med mera samt skador. En rågad tesked i 3-4 liter kärl. Låt stå mörkt och låt sjuka fisken vara där i 3 timmar under lätt genomluftning. Upprepas 3-5 dagar.

Viktigt att lösa saltet i samtliga fall i en mugg eller liknande först och att fisken inte får saltet direkt på sig.
Lycka till
#5 - 3 november 2004 18:56
Jag kör också med ektozon (rätt vårdslöst faktiskt!) och kampfiskarna verkar inte lida av det!
Jag blev i övrigt rekommenderad just ektozon i zooaffären, biträdet sa typ "det finns jävligt mycket skit, ektozon räcker utmärkt"!
Hittils inga sjukdomar :)
(Men jag har ju inte då gett dom salt när dom varit sjuka)
#6 - 3 november 2004 19:00
Vet i alla fall att man i bräckvatten har 1.5 liter per 100 liter för att få 1.5% i salthalt. Kanske inte så viktigt i den hän frågan, men men...
Tror faktiskt att det duger med vanlgit salt, istället för ektozon, men doseringen skulle nog kunna stämma. (kanske inte när det gäller den intensiva behandlingen, men med resten.)

Mvh Malawi´n
#7 - 3 november 2004 19:40
http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm
Här står det att kampfiskar är något känsliga mot salt & jag vet att jag har hört det någon annan stans också...Bäst att ta det försiktigt.

MVH/Anna
#8 - 3 november 2004 20:53
Det är en halv Dl per hunrda liter!
#9 - 3 november 2004 21:33
TAck för svaren! Jag hällde bara i lite salt (vanligt salt) i akvariet, hällde kanske 1/2 dl (54L akvarium)och nu är honorna ganska friska. Ingen har då dött ännu, kamphanen ser lite vissen ut men det är nog bara för att han inte har någon tjej och flörta med[:D]. Dessutom så är han kanske lite mobbad av barbarna men han överlever nog det också.

Annons