Salt- eller sötvattensakvarium för en nybörjare...

#1 - 2 november 2003 21:28
Om man aldrig har haft ett akvarium, är det då helt uteslutet att man kan få ett saltvattensakvarium att fungera?

Jag kan tänka mig ta steget via sötvatten för att lära mig, men helst går jag direkt till saltvatten.

Om man läser på ordentligt, tar god tid på sig och förbereder sig väl så borde det väl gå?
#2 - 2 november 2003 21:42
Ja, det går.

Du är medveten om att saltvatten är _dyrt_? I alla fall om du vill hålla koraller etc.
#3 - 2 november 2003 21:55
Jodå, att det är dyrt vet jag :) Hade varit trevligt om någon kunde rekommendera bra ställen där man kan inhandla det man behöver för saltvatten (helst i västerås/sthlm).
#4 - 2 november 2003 22:44
I stockholm har du "JR Akvarium" i industriområdet bredvid Täby centrum (inte butiken _I_ täby centrum, alltså!). Stockholms bästa saltvattensbutik, enligt min mening, och med hyfsade priser. Annars har du Korallrevet i Södertälje, om de finns kvar, jag har inte varit där på flera år, och det finns nån i Uppsala också, minns inte namnet. Det finns naturligtvis många andra butiker med visst utbud, Akvarielagret i Bromma är bland de bättre, men jag känner inte riktigt att jag kan rekommendera nån av dem.

Ja, utbudet av saltvatten är klent i Stockholm. Dubbelkolla priser mot Tyska web-butiker innan du köper - ibland lönar det sig kraftigt att importera.

#5 - 3 november 2003 07:54
Tackar för hjälpen, ska läsa på ordentligt innan det händer något, men man kan ju börja med att åka runt o titta vad som finns. Lär nog börja med ett 200-250 liters.
#6 - 3 november 2003 07:55
Det går att starta med saltvatten direkt. Men du måste läsa på ordentligt. Börja med att köpa böcker och leta information på nätet. Lita aldrig på vad personalen i butikerna säger utan dubbelkolla allt. Ju mer kunskap du samlar på dig ju mindre dyra misstag gör du. PS kolla lite på min zoon.
MVH
Magnus
#7 - 3 november 2003 08:14
en annan sak att tänka på är att det oftast tar väldigt mycket längre tid att starta upp ett saltvatten. Så risken är att man lessnar eftersom det tar så lång tid innan det syns något resultat.

har hittat två butiker i västerås som har saltvatten, men kan inga gatnamn.
Den första ligger bakom järnvägsstationen i industrilokalerna där hjertmans båttillbehör ligger, över järnvägen snedda vänster över parkeringen.
Den andra ligger utåt hälla hållet. i andra änden av vägen som man kör in på om man ska till max (genom industriområdet).
båda har ganska litet utbud men det kan väl vara en start.

#8 - 3 november 2003 08:27
Den första butiken mikgus pratar om är:

ZooHoo Djurbutiken
Sigurdsg. 33, 72130 VÄSTERÅS 021-12 41 41

Den andra är:

Royal Zoo
Fältmätarg. 2, VÄSTERÅS 021-41 17 90

Jag vet dock inte något om deras saltvatten utbud.
Däremot tycker jag att ZooHoo har mycket bra utbud på sötvatten (Har inte varit på Royal Zoo) Har varit på ZooHoo några gånger eftersom den enda butiken i E-tuna som har fisk är så j*vla kass.
#9 - 3 november 2003 09:45
Oj kul med bra svar, ska ta en titt på dom där butikerna i västerås. Angående att det kräver tålamod och tar lång tid gör mig inget. Gillar att ha projekt som kräver tanke och planering (även om det är viss skillnad på att planera ett saltvattensakvarium och planera företagets servermigrering :)).
#10 - 3 november 2003 10:08
Hej Westaros! Min man har just startat ett saltvatten för första gången... På den här lååånga tåten http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14271 kan du läsa om de problem och funderingar han stött på...
#11 - 3 november 2003 10:09
En stor likhet är väl dock att det finns ungefär lika många saker som kan gå fel [;)]
#12 - 3 november 2003 10:19
Fast man slipper dra hur, varför & kostnad inför ledningsgruppen (om man bortser från "ledningen" man har hemma :)).

Äsch nu när jag tänker på det så är det ju samma problem även hemma hehe.
#13 - 3 november 2003 10:59
Westaros! Du får göra som jag, fostra en akvarienörd!!! Tobbe var helt ointresserad av akvarier när jag träffade honom, men efter mycket arbete är han lika nördig som jag... Vilket innebär att kåken snart översvämmas av akvarier... kanske lika bra med en broms om jag tänker efter...

Annons