Salt eller inte salt ?

#1 - 22 januari 2009 15:59
Hej allesammans
Tack för alla svar man får från okända entusiaster.
Nu har jag en fråga till ska man ha salt i karet eller inte ?
Jag har läst både bra, och spelar ingen roll, och näe varför det. Vore kul att veta saltets effekt, inverkan(bra som dålig) i ett sötvattensakvarium
Jag har ett 700 l med malawisar stora som små.:)
#2 - 22 januari 2009 17:03
I de flesta normala fall behöver du inte salt i vattnet, men om någon fisk får tex ett svampangrepp kan du i de flesta fall bota detta med en dos salt.
En del odlare använder salt till sina ungfödare och då speciellt Black molly, men detta har jag själv aldrig i mina kar i normala fall.
#3 - 26 januari 2009 19:52
Hehe jag har alltid i lite salt till mina kar inte så mycket men nån tesked åker det i vid varje vatten byte,gör det mest för att inte det ska bli nått problem vid slagsmål och div.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 26 januari 2009 19:57
Normalt sett så behövs det inte.
Som ansjo skriver så kan det ha en viss positiv effekt vid sjukdomar (påverkar den osmotiska balansen) men då skall man köra med minst 2 dl per 100 L vatten.
Sedan kan också mindre mängder med salt minska nitritens skadeverkningar (om man skött akvariet fel så att man fått nitrit).
#5 - 27 januari 2009 00:04
jag kör alltid ner 2msk havssalt när jag byter 100l vatten i mitt 636l kar, 2-3msk bikarboant också...
#6 - 27 januari 2009 11:01
ajs skrev:
jag kör alltid ner 2msk havssalt när jag byter 100l vatten i mitt 636l kar, 2-3msk bikarboant också...

Har du i bikarbonat för pH värdet´s skull eller..
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 januari 2009 11:06
Joakim S skrev:
Har du i bikarbonat för pH värdet´s skull eller..

Bikarbonat höjer pH så det bör man använda om man har fiskar som trivs vid ett högt pH.
#8 - 27 januari 2009 13:43
Jag började använda salt för ca 1 år sedan i mitt malawi, i dosen 1dl/100 lit och tycker mej se att fiskarna läker snabbare och finare efter stridigheter. Jag har också numera fått lek på samtliga malawis, vilket inte hände förut.
Utan att ha några bättre bevis än så, så kan jag åtminstone säga att jag tycker att jag märker en positiv effekt.
Jag vill dock inte köra på dosen 2dl/100 liter i huvudakvariet, utan sparar den till behandling i karantänsakvarium om något skulle hända med någon firre.
#9 - 27 januari 2009 16:07
Jens A. skrev:
Jag började använda salt för ca 1 år sedan i mitt malawi, i dosen 1dl/100 lit och tycker mej se att fiskarna läker snabbare och finare efter stridigheter. Jag har också numera fått lek på samtliga malawis, vilket inte hände förut.

Utan att ha några bättre bevis än så, så kan jag åtminstone säga att jag tycker att jag märker en positiv effekt.

Jag vill dock inte köra på dosen 2dl/100 liter i huvudakvariet, utan sparar den till behandling i karantänsakvarium om något skulle hända med någon firre.

Det låter riktigt intressant, jag får inte alls mina att leka trots att de flesta honorna är runda och goda....
får prova höjja salthalten vid nästa vattenbyte och se då :)

F.ö läker mina firrar rätt snabbt också, såg att en sp.hara hade ett vitt bitmärke ena dagen och dagen efter var det borta... vet dock inte hur det är utan salt så kan inte kommentera det.

Annons