Salt eller inte salt?!?!?

#1 - 29 maj 2004 11:54
Det tycks vara en evig fråga, som det finns hur många svar på som helst... [:-56]
Finns det inget sakligt och slutgiltigt svar???
Jag har tidigare haft Black Molly, och då fanns det lika många olika åsikter om huruvida de behövde salt i vattnet, så mitt val var att för säkerhets skull tillsätta salt, och det verkade gå alldeles utmärkt, och de fick aldrig vita prick-sjukan.
Nu har jag inga Black Molly, och jag har valt att inte tillsätta salt längre. Men är det rätt beslut???
Och så har vi det här med Cordyras, som jag visserligen inte har några i mina akvarier, som tydligen kan tåla salt enligt vissa, men inte enligt andra.
Allt verkar så förvirrat om det här med salt, så jag blir mer och mer förvirrad jag också...
Kan man inte få ett SAKLIGT och SLUTGILTIGT, samt LOGISKT svar, och INTE personliga åsikter, på denna som det tycks, eviga fråga?!?!
Det verkar ju vara väldigt många som är lika förvirrade som jag är om detta...
[:-108]
#2 - 29 maj 2004 13:04
Se vad fisken kommer ifrån!
Om fisken kommer från, säg amazonas (sydamerika), så finns det inget salt i vattnet där.
OBS!Tänk på att om fisken kommer från de nedre regionerna på en flod så kan det förekomma lite salt i det vattnet. Men ju högre upp i en flod man kommer desto mindre salt finns det i den (gäller sydamerika).
Sen blir jag trött när folk säger "black molly" och inte arten, det finns flera vanliga arter som säljs under det namnet. En del av dem måste ha salt (tex. poecilia latipinna) eftersom den kommer från områden där vattnet innehåller salt, medans andra inte behöver salt (tex. poecilia sphenops) för den lever längre in / upp från havet. Vissa arter av tex. poecilia går utmärkt att ha i rena saltvattensakvarium.

Om man använder salt till fiskar som inte behöver det, så påverkar det normalt inte fisken nämvärt, det är varken posetivt eller negativt. Däremot är det oftast meningslöst att försöka odla sådana fiskar i fel vatten. Uppfödare av diskus, dv. ciklider och pansarmalar använder nästan bara sk. osmos vatten av denna anledningen.
Det som händer med en söttvattensfisk när du häller i salt i vattnet är att det ömsar "skin", vilket kan vara jobbigt i längden, om man saltar ofta. Men samtidigt är det bra att använda salt om man får tex vita prick eller olika svampsjukdomar på fiskarna, när fisken "ömsar" så tar den vanliga medicinen hand om tex. svampen fortare eftersom den då har losnat från värddjuret..
#3 - 29 maj 2004 13:08
Jag själv använder inte salt för att jag inte har sett någon fördel med det, nackdelen är väl att salt faktiskt är farligt i höga doser för sötvattensfisk.

I en tidigare tråd har jag läst att salt tar upp plats i vattnet som syremolekyler kunda haft i stället. DVS ju mer salt desto mindre syre kan vara löst i vattnet. Detta är den främsta anledningen till att man inte kan befolka ett saltvattenskar lika mycket som ett sötvattens. Med mindre möjligt löst syre i vattnet så minskar slarvmarginalen.

Det bästa är nog att ge fisk som kommer från salthaltiga vatten salt och låta bli det i resten av fallen. Dock reserverar jag mig för medicinering, det kan vara så att salt är bra då.
MVH
Magnus
#4 - 29 maj 2004 19:27
Detta är inte forumet för slutliga och definitiva svar på någonting. Det finns fördelar och nackdelar med salttillsats och det finns troende och otrogna. Låt oss vara nöjda med att dessa olika åsikter som inte resulterar i terrorattacker...

Om jag hade Black Molly skulle jag addera salt. Jag har salt-tillsats på 1 ml per liter vatten när jag matar med artemia av det praktiska skälet att artemian kan leva ett dygn i det vattnet. Således en rent praktisk lösning av frågan. Men komihåg att de finns en hel del växter som inte gillar salt.

#5 - 30 maj 2004 10:00
Tack tep och Topfrog. Ni kommer med den typ av logiska och sakliga svar som jag efterlyste, som inte präglas av personligt tyckande. Det uppskattas mycket!
[^]
Sedan är det ju upp till mig att kolla vilka fiskar jag har i mina akvarier, så kan jag med tep:s svar (angående fiskarnas ursprung) komma fram till ett slutgiltigt svar angående om det ska vara något salt eller inte i mina akvarier sedan.
GREAT!!!
[:-94]

Annons