Salt eller inte?

#1 - 7 maj 2007 18:22
När jag köpt mina fiskar var det platys sa dom i affären. Efter ett par, tre veckor fick jag konstaterat att det är segelfensmollis och att dom föredrar lite salt i vattnet. Jag har dessutom fyra metallpansarmalar och ett mollieyngel. Var i fiskaffären idag och där påstods det att fiskarna kommer att må så mycket bättre om man tillsätter salt. Nu känner jag mig lite kluven i denna fråga då jag tycker att det verkat som att mina fiskar mår bra. Sen undrar jag om malarna och "vill" ha salt och hur ynglet skulle tycka om det eftersom det ju är fött i oslaltat vatten. Skulle bli väldigt glad om jag fick lite tips och i så fall hur mycket salt det är frågan om. Vill ju verkligen att firrarna ska ha det så bra som möjligt.

Agnez:)
#2 - 7 maj 2007 18:59
Pansarmalar tål inte salt særskilt bra. Mollys och platys dæremot ælskar det.
Dom kan faktisk gå i rigtigt saltvatten.
#3 - 7 maj 2007 19:00
använd inte salt så länge du har pansarmalar i karet! Själv har jag 120-150st segelfensmolly i osaltat vatten och det går alldeles utmärkt!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 maj 2007 19:05
Nja just metallpansarmalar tål hyfsat lite salt i vattnet.
Men å andra sidan så brukar de mollys som kommer från Asien vara uppdragna i vatten med en rätt rejäl salthalt så din kombination är nog inte så bra
#5 - 7 maj 2007 20:33
Tack för era svar!

åheim skrev:
använd inte salt så länge du har pansarmalar i karet! Själv har jag 120-150st segelfensmolly i osaltat vatten och det går alldeles utmärkt!

Är det mollys som du själv avlat fram då?
Fick veta att i affären jag köpte mina två senaste har dom salt i karen och dagen efter dog den ena, men den andra var nog med yngel då och en av dom har överlevt i alla fall.
Sen en annan fråga då till dig som har mycket erfarenhet av mollys. Hur stor ska ynglet vara när man riskfritt kan släppa ut det ur yngelkassen?

#6 - 8 maj 2007 05:13
Mollys äter sällan sina yngel, dom brukar kunna få missfall om man flyttar dom till yngelkasse.
#7 - 8 maj 2007 19:22
Agnez skrev:
Tack för era svar!

Är det mollys som du själv avlat fram då?

Fick veta att i affären jag köpte mina två senaste har dom salt i karen och dagen efter dog den ena, men den andra var nog med yngel då och en av dom har överlevt i alla fall.

Sen en annan fråga då till dig som har mycket erfarenhet av mollys. Hur stor ska ynglet vara när man riskfritt kan släppa ut det ur yngelkassen?

alla dessa yngel och nu även vuxna kommer ursprungligen från 4st mollys som jag startade med och jag använder inte yngelkasse, om man istället ser till att ha mycket växter och rötter osv. så klarar sig väldigt många yngel! och när dem blir ca 1,5cm så börjar de vara framme med de större fiskarna och får då vara ifred! Vill varna för att det kan bli formligen explosition när sedan alla dessa yngel växer upp och får yngel i sin tur:D
#8 - 8 maj 2007 20:31
Fiskar klarar en ökning i salthalt mycket bättre än en sänkning. Om man vet att butik man köper ifrån använder salt i sina kar så bör man salta upp sitt kar lika mycket och sakta avvänja dem. Koppar man in "saltade" fiskar till osaltat vatten så är dödrisken stor.

Jag anser att butiker av denna anledningen inte bör salta sitt vatten, det bör vara upp till kunden att bestämma om den vill använda salt eller inte.
MVH
Magnus
#9 - 8 maj 2007 21:15
åheim skrev:
alla dessa yngel och nu även vuxna kommer ursprungligen från 4st mollys som jag startade med och jag använder inte yngelkasse, om man istället ser till att ha mycket växter och rötter osv. så klarar sig väldigt många yngel! och när dem blir ca 1,5cm så börjar de vara framme med de större fiskarna och får då vara ifred! Vill varna för att det kan bli formligen explosition när sedan alla dessa yngel växer upp och får yngel i sin tur:D

Ja herregud, får kanske redan nu köpa det där 400 liters som jag ska ha i en framtid...har ju också 4 st mollys, 2 av varje:D :D :D
Då kanske jag ska släppa ut det stackars ynglet?? Väntara nog till helgen, den växer bokstavligt talat som ogräs den lille skiten.
Hur stort/stora kar har du till alla dina? Iofs ska jag kanske begränsa antalet lite mer än du:p men bara kula att veta.

#10 - 8 maj 2007 21:27
[quote=Tropfrog;965852]Fiskar klarar en ökning i salthalt mycket bättre än en sänkning. Om man vet att butik man köper ifrån använder salt i sina kar så bör man salta upp sitt kar lika mycket och sakta avvänja dem. Koppar man in "saltade" fiskar till osaltat vatten så är dödrisken stor.quote:

Då var det kanske anledningen till att en av dom dog dagen efter.
Har ju inte betämt riktigt hur jag ska göra men ponera att jag vill tillsätta salt. Ska jag då succesivt öka mängden för att vänja dom sakta. Får kanske ha lite mindre salt än man brukar med tanke på att malarna inte tål det lika bra.
Sen kan man ju spekulera i om jag ska tillsätta salt för att mollysarna ska tycka det är toppen eller att malarna får det sämre. Med facit skulle jag kanske haft andra än metallpansarmalar. Mollysarna tycks ju trots allt trivas ändå. Får jag sen bara en tiondel så bra sprutt på mina som åheim så har jag nog så jag tiger :D :D :D och då har ju avkomman aldrig varit i saltat vatten...hm...verkar som jag kom på att jag inte ska tillsätta salt trots allt...men ser gärna fler kommentaer i ämnet.

#11 - 9 maj 2007 05:01
Då var det kanske anledningen till att en av dom dog dagen efter.
Har ju inte betämt riktigt hur jag ska göra men ponera att jag vill tillsätta salt. Ska jag då succesivt öka mängden för att vänja dom sakta. Får kanske ha lite mindre salt än man brukar med tanke på att malarna inte tål det lika bra.
Sen kan man ju spekulera i om jag ska tillsätta salt för att mollysarna ska tycka det är toppen eller att malarna får det sämre. Med facit skulle jag kanske haft andra än metallpansarmalar. Mollysarna tycks ju trots allt trivas ändå. Får jag sen bara en tiondel så bra sprutt på mina som åheim så har jag nog så jag tiger :D :D :D och då har ju avkomman aldrig varit i saltat vatten...hm...verkar som jag kom på att jag inte ska tillsätta salt trots allt...men ser gärna fler kommentaer i ämnet.

Agnez:)[/quote]

De hade en artikel om mollies i senaste Practical Fishkeeping , där rekommenderade dom att använda salt för saltvattensakvarier eftersom det innehöll mer nyttigheter än vanligt salt.
#12 - 9 maj 2007 13:20
I practical fishkepping rekomenderar de också 0 i kväve och fosfor i växtakvarium, microtillsats i mängder, easy life vattenberedning och annat hokus pokus. Det är en tidning som styrs med järnhand av de stora producenterna på marknaden, därför bör man ta allt de skriver med en nypa salt (haha).

Så länge man ligger på en lägre salthalt i vattnet än i fisken så kommer fisken aldrig att dricka. Om den aldrig dricker kan den aldrig få i sig dessa "nyttigheter" oavsett vilka de är. Om man kommer upp i högre salthalt än så dör sötvattensfisk eftersom de inte har mekanismer för att avsöndra salt från kroppen.
MVH
Magnus
Bilagor:

Annons