Salt???

#1 - 29 april 2006 14:30
Jag har suttit nu en timma eller så och läst på forumet och jag skulle vilja veta lite mer om salt och vad som menas med det. Det finns ju nåt som heter Ectoson eller nåt åt det hållet och skall väl vara mot sjukdomar. Jag har själv tillsatt detta vid nystart och vattenbyte i malawikaret. När jag startade ett malawikar till för ett tag sedan blev jag rekommenderad att köpa salt som man har till saltvattenkar och tllsätta 1dl/100 liter vatten för att höja ph. Har ej kalksand i detta kar. Har även sett att man kan använda bikarbonat för att höja ph men har inte riktigt fattat hur mycket. Tror jag läste 30g/100 liter någon stans???? Var köper man det i såfall? De små påsar som finns i kryddhyllan i affären innehåller ju inte så mycket????? eller är det jag som är trög:confused: [:o]
#2 - 29 april 2006 16:31
jag hade vanligt grovsalt utan jod!!
#3 - 29 april 2006 16:55
Hur stort akvarium har du?
Jag hade i några matskedar bikarbonat i mitt 220L,sen saltet det går o ha som kvist86 sa vanligt salt utan jod.
Du kan bara öka ph till en viss gräns med bikarbonat går liksom inte o fortsätta hälla i och få det o öka mera så du behöver inte vara rädd att du ska hälla i för mycket.
#4 - 29 april 2006 17:22
Är inte bakpulver bikarbonat?

Kollade upp det och det består av natriumbikarbonat och natriumpyrofosfat. Pyrofosfat är en syra som löses upp i vatten till vätefosfat (dvs bra för växterna och inte farligt för fisken).

P2O74− + H2O → 2 HPO42−

Bakpulver innehåller också små mängder av antiklumpmedel och det kanske är farligt på något sätt men jag skulle inte tro det.

Men måste du verkligen ha i olika salter? Jag har bara använt salt som medicin när fisken är sjuk.
#5 - 30 april 2006 01:08
[quote=ciklidvännen] Tror jag läste 30g/100 liter någon stans???? Var köper man det i såfall? De små påsar som finns i kryddhyllan i affären innehåller ju inte så mycket????? [/quote]

kryddhyllan ja, kostar inte så mycke och räcker rätt långt men de där 30g/100 liter är felaktigt.
ska du höja från ph6 tll 7 kanske du behöver 1tsk men höja från 7-8 kanske kräver en matsked.

antiklumpmedel är tabu i akvarier då det är ohälsosamt för fiskarna-

Annons