Köper DYRT mineralsalt i butiken. Kan man har vanligt salt utan jod i karet? Hur mycket och ofta till ett 100 l kar? Finns roligare saker att spendera pengarna på än dyrt salt.
[quote=Lena123]Köper DYRT mineralsalt i butiken. Kan man har vanligt salt utan jod i karet? Hur mycket och ofta till ett 100 l kar? Finns roligare saker att spendera pengarna på än dyrt salt.
Har scalarer, kampfisk och platys i karet.[/quote]Du kan använda salt utan jod!8,90 för en burk!Jag kör i ca:1dl per hundra liter i mitt 540l tanganyika, men tillsätter enbart salt vid vattenbyte!Kör inte med något salt i mitt scalarekar!
[QUOTE=sunkan aspidoras]bättre att spara på krutet och använd ifall de blir sjuka... då kan du köra med salt! tycker jag.[/QUOTE]
Du kan inte bota en fisk blivit sjuk av en bakterie med salt men salt kan göra att inte bakterien/parasiter "trivs" i ett vatten med salt.
Med för låg salthalt kan bakterier/parasiter i vattnet anpassa sig och bli resistenta mot salt.
[QUOTE=sunkan aspidoras]som jag sa det är bra att använda salt vid sjukdom. annars är det fullkomligt onödigt![/QUOTE]
Vilken sjukdom och hur botar salt.
[quote=Kramfors]Vilken sjukdom och hur botar salt.[/quote]Det hjälper fisken vid så gott som alla sjukdomar!! Fisken innehåller mer salt än vattnet, det betyder att den får kämpa för att behålla saltet i kroppen medans den släpper från sig övriga vätskor. tillsätter man salt hjälper man fisken i den processen och minskar påfrestningen för fisken, dessutom hjälper det till vid läkningsprocesser.;)
[quote=mayday]Ska du ha salt fins det Havs salt på ica utan tillsatser billigt[/quote]
finns även på grangården, hetar cacl ,samma som du andvändar att salta på gården.
kostar ca 60 svk 25 kg
mvh janne
[quote=sunkan aspidoras]Det hjälper fisken vid så gott som alla sjukdomar!! Fisken innehåller mer salt än vattnet, det betyder att den får kämpa för att behålla saltet i kroppen medans den släpper från sig övriga vätskor. tillsätter man salt hjälper man fisken i den processen och minskar påfrestningen för fisken, dessutom hjälper det till vid läkningsprocesser.;)[/quote]
är även bra vid svamp och liknande saker efter som att det är bra för fiskens slemlager... men normalt ska man inte behöva salt till dom fiskarna du har.. särskilt om du odlar fisk så tycker jag inte att man ska tillsätta en massa saker och då inräknar jag även salt..
Och hur är det finns det det inte naturligt jod i havssalt?
Havssalt: 97 % är natriumklorid, resten andra salter och mineraler, inklusive jod. Orenat havssalt kan vara så bakteriehaltigt att det inte kan användas till konservering.
Källa: Shenet
Salt är inte någon direkt medicin.
Salt fungerar förebyggande mot stress och gör att sjukdomar inte lika lätt bryter ut.
Betydligt billigare än medicin i efterhand.
Vanligt grovsalt till livsmedel fungerar bra.
Själv tillsätter jag alltid salt vid delvattenbyte och har hitills genom åren klarat mig nästan helt utan rejäla sjukdomsepedemier.
Med uppemot 2000 liter akvarievatten hemma går det åt lite salt men tro mig, det är ingen stor kostnad i det hela.
Scalarer och kampfiskar kommer från miljöer där salter i vattnet är i stort sätt obefintliga. Vissa arter trivs bättre med salt i vattnet än andra. Corydoras t ex är väldigt känsliga mot salt.
Så jag tycker man ska titta på hur fiskarnas naturliga miljöer ser ut och försöka efterskapa dessa förhållanden i akvariet. Det måste ändå vara det bästa.
Discus kommer från vattendrag med nästan helt saltfritt vatten. Dom trivs alldeles utmärkt med salttillskott. Färgar bättre, äter bättre, mindre sjukdomar och det verkar dessutom som biologiskt filtrer fungerar bättre med salttillskott.
I mitt Tangayika har jag stor fiskförökning sedan jag började med salt.
Köper även jag saltet från Granngården 25kg/69kr. Salttabletterna är lätta att dosera samt dom smälter långsamt i karet.
[QUOTE=Larry Nilsson]Discus kommer från vattendrag med nästan helt saltfritt vatten. Dom trivs alldeles utmärkt med salttillskott. Färgar bättre, äter bättre, mindre sjukdomar och det verkar dessutom som biologiskt filtrer fungerar bättre med salttillskott.
I mitt Tangayika har jag stor fiskförökning sedan jag började med salt.
Köper även jag saltet från Granngården 25kg/69kr. Salttabletterna är lätta att dosera samt dom smälter långsamt i karet.[/QUOTE]
Ja det är rent vakuumsalt utan tillsatser, det enda rätta.