Salt

#1 - 30 december 2005 11:39
Hej!
Jag har ett kar på 275 liter.
I detta simmar guppy, indiska glasmalar, kopparbarber, neontetror, silvermolly, pansarmalar, ancistrus och ett nyinflyttat palettciklidpar.
Jag har haft problem med fenröta på mina pansarmalar och har också haft några mystiska dödsafall som jag misstänker kan ha orsakats av svamp eller liknande.
Av en akvariehandlare fick jag tipset att tillsätta salt (1dl/100l) för att behandla och förebygga nya angrepp.
Nu undrar jag om detta är ett bra tips eller om jag ska ändra dosen?
#2 - 30 december 2005 12:14
jag kommar inte ihåg,var jag läste det.Men jag har för mig att pansermaler inte tål salt

mvh janne
#3 - 30 december 2005 12:39
[QUOTE=Igamrion]Hej!
I detta simmar guppy, indiska glasmalar, kopparbarber, neontetror, silvermolly, pansarmalar, ancistrus och ett nyinflyttat palettciklidpar.
Jag har haft problem med fenröta på mina pansarmalar och har också haft några mystiska dödsafall som jag misstänker kan ha orsakats av svamp eller liknande.
Av en akvariehandlare fick jag tipset att tillsätta salt (1dl/100l) för att behandla och förebygga nya angrepp.
Nu undrar jag om detta är ett bra tips eller om jag ska ändra dosen?[/QUOTE]

1 dl/100l låter jääääääääävligt mycket i mina öron.
#4 - 30 december 2005 12:46
[QUOTE=Igamrion]Hej!
Nu undrar jag om detta är ett bra tips eller om jag ska ändra dosen?[/QUOTE]

1dl/100l så är en normal dos det kan du köra med. Jodfritt vanligt salt går bra.

som janne_dansk skriver så tål inte corydoras(pansarmal) salt säger vissa. Men vissa kör det i discus kar med corydoras och dom säger att det går hur bra som helst.
Så jag vet inte vad jag ska säga :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 december 2005 12:59
som janne_dansk skriver så tål inte corydoras(pansarmal) salt säger vissa. Men vissa kör det i discus kar med corydoras och dom säger att det går hur bra som helst.

Skrev väl ett identiskt svar i går eller i förrgår dvs
Corydoras i allmänhet är känsliga för salt - hur känsliga de är varierar mycket mellan olika arter. En liten vägeldning är dock att de vanligaste och mest lättodlade som har odlats i ett antal generationer är betydligt tåligare än de som är vildfångade.
#6 - 30 december 2005 13:06
Tack för alla svar
Om jag nu har 1dl/100liter som mål, hur bör jag trappa upp koncentationen?
Att tillsätta allt i en omgång känns inte vidrare genomtänkt, eller?
#7 - 30 december 2005 13:32
ja har pansarmalar (albino) i mitt akvarium med salt. dock inte en dl till 100l vatten. och dom mår hur bra som helst.
#8 - 30 december 2005 13:52
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Skrev väl ett identiskt svar i går eller i förrgår dvs
Corydoras i allmänhet är känsliga för salt - hur känsliga de är varierar mycket mellan olika arter. En liten vägeldning är dock att de vanligaste och mest lättodlade som har odlats i ett antal generationer är betydligt tåligare än de som är vildfångade.[/QUOTE]

Så lärde man sig något idag åxå :) tack
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 30 december 2005 15:42
[QUOTE=andreassofus]ja har pansarmalar (albino) i mitt akvarium med salt. dock inte en dl till 100l vatten. och dom mår hur bra som helst.[/QUOTE]
Paleatus och aeneus (dit albinon hör) är de som odlats allra mest av alla Corydoras och hör därför till de som är minst saltkänsliga.
#10 - 30 december 2005 17:03
ok. atck för de.. de visste ja inte att dom va. de e ju tur att dom inte e känsliga då för ja tycker om dom

Andreas
#11 - 2 januari 2006 01:43
Tillsätt också gärna 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten. så står det här på zoopet!
#12 - 2 januari 2006 01:58
är de någon skillnad på vanligt salt utan jod o grovsalt då???

Annons