åheim skrev:Kör du ett kar med te.x black molly så är ju bräckvatten att föredra!
Jorå man kan få dem att funka men de blir dock härdigare och livligare om du ger dem bräckt vatten, som är deras ursprung, de klarar ju to.m att gå i rena saltkar och det är de inte många av våra sällskapsfiskar som klarar och ger en fingervisning om deras förhållande till salt!:)ansjo skrev:Det beror på vilken stam du fått tag i, är de asienodlade är de ofta odlade i vatten med salttillsats. Hittar du däremot privatodlad Svensk molly kan du ha turen att träffa på odlare som inte använder sig av salt, köp då dessa:)!
danne0301 skrev:Vanligt bordssalt har ofta jod tillsatt, det ska vara bättre att använda jodfritt dock vet jag inte varför.
Kjell Fohrman skrev:Jag testade trots allt med salt i klart mer än 100 akvarier under 1-2 år och sedan 1-2 år utan salt.
Jag märkte överhuvudtaget ingen skillnad i hälsotillståndet på fiskarna.
Då var det ändå i ciklidakvarier (främst Malawi och Tanganyika) som många använder salt i - men som sagt jag betraktar det som en myt att det skulle förbättra hälsotillståndet på fiskarna.
men är det inte ett akvarium med växter i så skadar det kanppast inte i alla fall
erikthur skrev:Jag kör salt i mina burkar (1 ml koksalt per liter vatten) men då har jag Nothos som ofta drar på sej velvet om de får gå utan salt. Artemianauplier lever dessutom 24 tim i den salthalten (och flera dygn om du går upp till 3 ml). Undrar om det inte var Kramfors som brukade länka till den här sidan om salt som kan vara av intresse:
http://edis.ifas.ufl.edu/vm007