sälskap till zebraciklider i 170l

#1 - 19 februari 2007 14:20
sälskap´till zebraciklider i 170l jag har bestämt mig för att göraom min ciklidsoppa till ett ca/sa jag har 3 par zebraciklider och funderar på kompisar till dom eldbuk/blåciklid- andra förslag:)
vill nog bara ha zebrona och en max 2 arter till sälskap kan ta och göra mig av med 1 par ifall det blir förmycket fisk har tängt och köpa ungjur och låta dom para ut sog själva.
gärna bilder på biotopakvarum fån syd-centralamerika :D :D
#2 - 19 februari 2007 15:15
jag tyckte 3 par låter mycket, till och med 2 tycker jag är för mycket till ett 170L . Dom kan ju faktist bli ganska kraftiga zebror och väldigt aggressiva vid lek.. =S
#3 - 20 februari 2007 22:56
Hej Alcar!
Jag håller med Areey. Två par räcker nog gott.
En idé är att göra karet (kanske borde det vara lite större) till ett fränt Zebra-kar, där du bygger upp två "arenor" i varje ände, med goda möjligheter till lek och grävande - såsom grottor och håligheter. I mitten av karet kan du ju avgränsa med ett par större stenar och kanske någon rot så att varje par i lugn och ro kan leka och fixa till det för sig samtidigt som de kan kika på och spänna sig lite lagom tillfredställande mot varandra parvis.
Jag har haft den här typen av specialkar och det är jävligt häftigt att se två par med varsin kull ungar stå och passa o trivas!
Lycka till!

/Max
#4 - 21 februari 2007 09:16
japp det kan funka om du "delar" karet i 2 delar med rötter stenar eller växter precis som MaxB säger, zebror är förövrigt väldigt intressanta har en hane som börjar bli väldigt biffig nu i mitt kar :D
#5 - 22 februari 2007 15:06
såhär blev det när jag ändrade om indredningen

dålig bildkvalite men anars är jag nöjd

Annons