Hejsan!
Jag var på zoo-affären för ett tag sedan och skulle skaffa ett preparat för att sänka pH i mitt akvarium. Jag ligger på 8 och vill ner till 7. Expediten tog fram några stycken och alla var ju givetvis tokdyra. Blev därför lite putt och struntade i att köpa det. Jag har nämligen den föreställningen att man betalar alltid för mycket för en vara, speciellt akvariepreparat. Olika butiksinnehavare säger olika saker. Vissa tycker att man måste köpa alla vattenförbättrande preparat medan andra säger att det inte behövs något. Man vet varken ut eller in.
Tiden gick och jag tänkte inte så mycket mer på att sänka pH:t. Men en dag kom jag på en strålande idé! (måste först reservera mig och säga att jag är en glad amatörkemist). pH bestäms som bekant av koncentrationen H+ (vätejoner) och OH- (hydroxidjoner). Därför tänkte jag: Varför kan man inte göra detta genom att tillsätta ytterst små mängder av utspädd salpetersyra som består av H+ och NO3- (nitrat). Detta måste ju vara en utmärkt lösning. H+ reducerar antalet OH- och NO3- tas upp av växterna! =)
Är det någon som har provat detta??? Vad jag kan se så blir det inga biverkningar eller har jag fel??? Påverkar det hårdheten på vatten??? CO2 kan ju sänka pH utan att påverka hårdheten. Gäller detsamma för detta alternativ???
Tacksam för svar...