Salpetersyra för att sänka pH

#1 - 7 januari 2005 09:09
Hejsan!

Jag var på zoo-affären för ett tag sedan och skulle skaffa ett preparat för att sänka pH i mitt akvarium. Jag ligger på 8 och vill ner till 7. Expediten tog fram några stycken och alla var ju givetvis tokdyra. Blev därför lite putt och struntade i att köpa det. Jag har nämligen den föreställningen att man betalar alltid för mycket för en vara, speciellt akvariepreparat. Olika butiksinnehavare säger olika saker. Vissa tycker att man måste köpa alla vattenförbättrande preparat medan andra säger att det inte behövs något. Man vet varken ut eller in.

Tiden gick och jag tänkte inte så mycket mer på att sänka pH:t. Men en dag kom jag på en strålande idé! (måste först reservera mig och säga att jag är en glad amatörkemist). pH bestäms som bekant av koncentrationen H+ (vätejoner) och OH- (hydroxidjoner). Därför tänkte jag: Varför kan man inte göra detta genom att tillsätta ytterst små mängder av utspädd salpetersyra som består av H+ och NO3- (nitrat). Detta måste ju vara en utmärkt lösning. H+ reducerar antalet OH- och NO3- tas upp av växterna! =)

Är det någon som har provat detta??? Vad jag kan se så blir det inga biverkningar eller har jag fel??? Påverkar det hårdheten på vatten??? CO2 kan ju sänka pH utan att påverka hårdheten. Gäller detsamma för detta alternativ???

Tacksam för svar...
#2 - 7 januari 2005 09:40
När jag bodde i Uppsala en gång i tiden och ville ha mjukt och surt vatten så använde jag saltsyra för att få ner pH. Fosforsyra kan också användas eftersom den har en bättre buffertverkan. Så varför skulle inte saltpetersyra kunna användas.
Vi skrev en artikel om olika metoder att få ner hårdheten i Uppsala:
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=205995
#3 - 7 januari 2005 10:47
Hej erkithur!

Om man tar saltsyra så får man ju en del Cl- i vattnet. Klor är ju aldrig bra. Kan ju i och för sig tas bort med avkloreringsmedel eller bara luftas ur.

Om man häller i fosforsyra så kan man väl få en gödande effekt? Alger gillar ju fosfor (P).

Tack för artikeln. Har inte läst den ännu. Svaren på mina frågor kanske står där...
#4 - 7 januari 2005 11:04
[QUOTE=Kalza]
Om man tar saltsyra så får man ju en del Cl- i vattnet. Klor är ju aldrig bra. Kan ju i och för sig tas bort med avkloreringsmedel eller bara luftas ur.
[/QUOTE]

tar man saltsyra HCl får man kloridjoner i vattnet Cl- och de är inte farliga i små koncentrationer. det är hälften av vad som finns i vanligt salt (finns natriumjoner också).

så jag skulle nog rekomendera salpetersyra istället om man har ett växtkar utan problem mer lågt kalium (som jag har) eller om man har ett bra anaerobt filter. i båda de fallen kan man ju bli av med nitratet och då återstår endast vätejonerna som ger en pH-sänkning.

ps jag är också hobbykemist
#5 - 7 januari 2005 11:06
Klor är dåligt - klorid inget större problem.
Jmf Natriumklorid (vanligt koksalt) som finns i stora mängder i saltvattensakvariet och något mindre i bräckvattensakvariet liksom i våra och fiskarnas kroppsvätskor.
#6 - 7 januari 2005 11:26
Någon kanske vet om man påverkar hårdheten på vattnet vid tillsats av salptersyra?

Följer hårdheten pH eller kan det bli oberoende i detta fall, så som med CO2?
#7 - 7 januari 2005 11:30
Hårdheten beror på calcium och magnesium-joner. Påverkas ej av saltpetersyra.
Den så kallade Karbonathårdheten (eg alkalinitet) sänks däremot.
#8 - 7 januari 2005 11:43
Är det alkaliniteten som är bra för växterna? Jag bor i göteborg som har en hårdhet på kranvattnet som är 3 (fått detta värde från va-verkets hemsida). Har läst mycket om att växter skall ha en hårdhet på över tre för att trivas. Om jag sänker alkaliniteten är det då den "hårdhet" som växterna är beroende av?

Om jag tillsätter CO2 påverkar jag alkaliniteten också då? Aningen förvirrad av hårdhetsbegreppet....
#9 - 7 januari 2005 23:46
Alkaniteten påverkas inte av CO2, men brukar användas för att beräkna CO2 nivån tillsammans med ph. Vet inte i hur stor utstäckning det påverkar växterna med så lågt (ska helst ligga på 6-8 för växterna, om jag inte minns helt fel), men det kan få ph:t att åka jojo.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 januari 2005 10:22
Jag har aldrig använt saltpetersyra för att sänka pH men däremot fosforsyran som erikthur nämner. Jag använde det under en ganska lång period i många akvarier men var väl inte särskilt nöjd eftersom jag tyckte det hade en dålig buffringsförmåga och även gav algproblem.
När därför eksubstratet dök upp på marknaden så gick jag övder till det och det har betydligt bättre buffertförmåga och ger inte algproblem. Den som tipsade mig om eksubstrat var den danske dvärgciklidexperten Kaj Andersen.
#11 - 11 januari 2005 15:04
Salpetersyra är ingen trevlig syra att hantera. Ger nitrösa gaser och är kraftigt oxiderande, du kommer att få svart fläckar på huden om du dräller.
Detta gäller koncentrerad syra.

För övrigt så har du rätt: Det är nitrat som blir över men är inte nitrat det som man vanligtvis får överskott på i ett akvarium? Skulle i så fall använda Fosforsyra för pH-sänkning. Det buffrar bättre och ger fosfat som biprodukt.

Allt detta tycker jag dock verkar lite väl kemiskt så det där ekextraktet skulle jag hellre titta närmare. Humussyror är mer naturliga.
#12 - 11 januari 2005 15:08
För övrigt så har du rätt: Det är nitrat som blir över men är inte nitrat det som man vanligtvis får överskott på i ett akvarium? Skulle i så fall använda Fosforsyra för pH-sänkning. Det buffrar bättre och ger fosfat som biprodukt.

Fosfat är också en överskottsprodukt i ett akvarium. Dessutom brukar det stiga till farliga nivåer långt innan nitrat. Så jag skulle nog välja det som ger nitrat i biprodukt
MVH
Magnus

Annons