Sällskapsförslag?

#1 - 20 januari 2002 18:41
Hej!

Finns det någon som kan ge mig ett bra förslag på sällskap i ett kar med följande:

540 liter/150x60x60. 2+2 C. Frontosa (10-14cm) samt en grupp om 6 unga C. moorii.

"Problemet" med dessa fiskar är att de för det mesta alltid håller till i botten-regionen och det blir tomt i resterande vatten. Vi testade med 2+2 O. Ventralis, men det fungerade inte alls då ventralis-hannarna slogs både med varandra och frontosorna. Kan det fungera med en liten grupp leulupi eller är de också för stygga tro?

mvh

Tony Lejvell
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 januari 2002 07:52
Hej Tony,
Vad har du tänkt dig Malawi eller Tanganyikaciklider?
Allmänt sett kan det vara lite svårt att välja fiskar som lever på öppet vatten eftersom frontosorna i sin naturliga miljö lever av fisk.
Själv har jag haft frontosa ihop med Tropheus och de funkade inte alls utan de blev alltefterhand uppätna. Däremot funkade det bättre med Neolamprologus sexfasciatus och prinsessor. De tog visserligen någon prinsessa då och då men eftersom dessa reproducerade sig så pass mycket så funkade det bra. Jag hade visserligen också några leleupi i detta akvarium, men de hade svårare att klara sig.
Ett foto på detta akvarium hittar du på
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1600
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 21 januari 2002 14:22
Goddag Kjell!

Inriktingen på detta kar var ju från början ett renodlat tanganyika, men eftersom vi hittils inte hittat några "lämpliga" sådana har vi blandat. Moorii'sarna skall vi spara 3-4 st av, men i övrigt vet vi inte som sagt. Kan det fungera med några Leptosoma?

mvh

Tony Lejvell
#4 - 21 januari 2002 16:59
Leptosoma är ingen bra idé. De sover längre på morgonen och blir garanterat uppätna av frontosan. Du får nog ta fiskar som håller sig mer i bakgrunden. Jag hade nog valt någon snäcklekare tex Lamprologus ocellatus ( http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=115 ). Annars är en personlig favorit Julidochromis regani "kipili" (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=113). Båda arterna håller sig undan från Frontosorna.

#5 - 21 januari 2002 19:25
Hmm.. det är då inte lätt att ha ett tangayika-kar då man inte riktigt fastnat för andra än frontosan ;)

Jullarna tycker jag inte faller mig i smaken, men ocellatusen är ju klart mer intressant. Får nog ta och kika lite i Nol och se dem i verkligheten. Är det inte lite knepigt att frontosan är såpass ensam om sitt temperament och sin storlek i sjön?

mvh

Tony Lejvell
#6 - 29 mars 2002 07:36
Kanske ett gäng sandlekare tex furcifer

Mattias forselius
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 mars 2002 14:39
Hej igen,
Tror inte furcifer är ett lyckat alternativ ihop med frontosa och C.moorii. C. furcifer behöver vara kungar i akvariet för att komma till sin rätt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#8 - 30 mars 2002 15:04
Hallå på er!

Trodde denna tråd dött vid det här laget, men jag har skaffat lite sällskap åt dem.

Valet föll på A. compressiceps vilket fungerar alldeles utmärkt.

mvh

Tony Lejvell

Annons