[FONT=Arial]Har ett 200l kar med kardinaltetror, siamensis, blå gurami, skalar.[/FONT]
[FONT=Arial]Nu i dagarna köpte jag ett par fjärilsciklider.[/FONT]
[FONT=Arial]Har alltid matat med flingfoder 5 olika sorter.[/FONT]
[FONT=Arial]Nu till min fråga vad ska jag ge nu så att cikliderna får det dom vill ha?[/FONT]
[FONT=Arial]Matar ofta med Seras GVG mix och den innehåller ju lite av varje.[/FONT]
[FONT=Arial]Anledningen till att jag frågar är den att jag förut matade med Seras FD mixpur som bla innehåller röda mygglarver, många fiskar blev sjuka och dog.[/FONT]
[FONT=Arial]Har precis nu förstått att det kan ha en koppling med mygglarverna.[/FONT]
[FONT=Arial]Men sedan jag slutade med det fodret så har ingen fisk dött.[/FONT]
[FONT=Arial]Vad kan man ge istället, fjärilarna är väl ungefär 5-7cm stora, funderade på vita och svarta mygglarver eller nått.[/FONT]
[FONT=Arial]Kom med förslag.[/FONT]
[FONT=Arial]Vill inte mata med röda mygglarver[/FONT]!
[FONT=Book Antiqua][SIZE=3][COLOR=blue]Skaffa en till skalar och byt akvarium till ett större då du ser på fiskarna att det börjar bli för litet. Kör med varierad kost som du gör nu och utöka med pellets till cikliderna.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][FONT=Arial][COLOR=black]När jag var liten hade mina föräldrar Scalarer som lekte i det 100-liters sällskapskaret dom växt upp i, men dom hade nog inte läst artbeskrivningen[/COLOR][/FONT] ;) [/COLOR][/FONT]
[FONT=Book Antiqua][SIZE=3][COLOR=blue]Inte så konstigt, fiskar kan väl inte läsa heller[/COLOR][/SIZE][/FONT] :D
[FONT=Arial]Men att det går är inte samma sak som att det skulle vara bra. När man tänker på hur det ser ut i naturen blir det uppenbart att man ska sträva efter att fiskarna ska få det stort som möjligt i våra akvarier, inte så litet som möjligt[/FONT]!
[FONT=Book Antiqua][SIZE=3][COLOR=blue]Det första man måste titta på är faktiskt det enskilda individens (fiskens) mående och hur stor den blir, vissa fiskar trivs faktiskt bra även i mindre akvarier även om en artbeskrivningarna har en rekommendation. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Book Antiqua][SIZE=3][COLOR=blue]Artbeskrivningar storleksrekommendationer är just rekommendationer och absolut inget krav...v[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Book Antiqua][SIZE=3][COLOR=#0000ff]isst vi ska sträva efter att ge våra fiskar så bra förhållanden som möjligt och man bör ju förstå att man t.ex. inte ska stoppa ner en fisk som blir en meter i ett akvarium som är på två meter. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Book Antiqua][SIZE=3][COLOR=#0000ff]Kan inte låta bli att kommentera din jämförelse med hur fiskarna har det i naturen. Tycker det är snudd på utopiskt tänkande, ä[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Book Antiqua][SIZE=3][COLOR=blue]ven ett 10 000 liters-kar är litet för ett stim små neontetror om du sätter det i relation till förhållanden i naturen. [/COLOR][/SIZE][/FONT]