Sällskap till Sebraciklider

#1 - 10 oktober 2003 07:14
Jag har ett 220l akvarie med ett par Sebracikider, nu undrar jag om någon har tips om vad man skulle kunna ha tillsamman med dem? Nu är det två Hajmalar samt några få Tigerbarber och några Purpurhuvudsbarber som håller dem sällskap.

Om det finns möjlighet skulle jag gärna ha ett par av någon annan ciklid, samt ett stim av någon sort.

Mvh Petra

#2 - 10 oktober 2003 07:27
Ciklider är ju rätt så olika beroende vad de kommer från etc. Vad vill du ha för typ av fisk? Jag skulle vilja föreslå nyckelhålsciklid. Den är mycket snäll och ibland på gränsen till blyg... Men fina är dom!
#3 - 10 oktober 2003 07:46
Gärna en amerikansk, syd eller central.

Mvh Petra
#4 - 10 oktober 2003 08:54
Ursprungligen skickat av Patrik_växjö

Ciklider är ju rätt så olika beroende vad de kommer från etc. Vad vill du ha för typ av fisk? Jag skulle vilja föreslå nyckelhålsciklid. Den är mycket snäll och ibland på gränsen till blyg... Men fina är dom!

Men,, kommer inte sebrorna banka skiten ur nyckelhålen?
#5 - 10 oktober 2003 09:24
Hej!

Jag har goda erfarenheter av Aequidens pulcher ( Blå ciklid ) ihop med Zebra ciklid, den klarar oftast att möta upp Zebrans griniga humör. Ett par blå ciklid kanske vore nåt?.

Nyckelhål är jag dock skeptisk till ihop med Zebra.

Mvh Jari
#6 - 10 oktober 2003 09:52
Chromidotilapia guentheri klarar sebror, där är det snarast så att sebrorna kan bli strykfisk om akvariet är för litet (under 200L) eller felplanerat (öppna ytor vid kortsidorna & fina grottor i mitten av akvariet). Rödciklid (riktig bimaculatus, har fått intrycket att lifalili är snällare) funkar rätt bra med. Om inte akvariet är alltför litet kan t.o.m. ett vuxet palettpar klara sig, eftersom sebror som tur är har rätt små revir.

Finns säkert många malawi och åtminstone några tanganyika som skulle funka bra med sebror också.
#7 - 10 oktober 2003 10:18
Då Zebraciklider är centralamerikanska så är det kanske intresantare att hålla fisk från samma område med dem, tex någon Thorichthys-art.
#8 - 10 oktober 2003 12:26
Pja, jag har själv aldrig brytt mig om att vara biotop-renrasig, utan kombinerar fisk dels utifrån vatten, men framförallt utifrån storlek & temperament. Men visst, om man vill vara biotopriktig och har ett stort akvarium kan Thorichthysar möjligen klara skivan, fast jag undrar om de inte är i vekaste laget.
#9 - 10 oktober 2003 12:48
Multispinosor(Archocentrus multispinosus) är fina o funkar utmärkt med zebraciklider, det har jag här hemma. Röd Juvelciklid som nån annar har föreslagit funkar åxå utmärkt.

Lycka till

/Tobbe
#10 - 10 oktober 2003 12:51
Eldbuk funkar.[:)]
#11 - 10 oktober 2003 17:40
Nu har jag varit nere på Akvariehobby här i Uppsala och efter mycket om och men köpt fyra st Sajicaciklider, jättefina! Och de skulle funka med Zebrorna.

Tack för era råd!

/ Petra

#12 - 10 oktober 2003 18:53
Hej

Problemet med sajica och zebraciklider är att de korsar sig lätt. Egentligen ingen bra idé att ha dem ihop. Och så är sajican fredligare.

MVH Micke
#13 - 12 oktober 2003 17:49
[ Jag har ett par elfenben som är närbesläcktad med zebra
tillsammans med guldsöm,eldbuk och det går bra.
men har ett problem guldsöm har lagt egg rfter fyra dagar
var dom borta. TAKSAM om någon vet varför

DAN L (dias)
#14 - 12 oktober 2003 18:10
Hej

"Elfenbenscikliden" är samma art som zebracikliden, det är en framavlad färgvariant. Det kan ha varit så att nå´n mal, om du har, har varit och ätit upp äggen/ynglen på natten.

MVH Micke
#15 - 13 oktober 2003 18:33
Tack Micke
Det var så jag menade, formulerade mej lite fel.
Dan L
#16 - 14 oktober 2003 05:46
Har mina sebror med ett par nicaraguaciklider funkar bra eftersom nicaraguacikliden blir större, så det är bra att de är större än sebrorna.

/Sippe
#17 - 15 oktober 2003 21:26
min tjejkompis har röd juvelciklid med sina zebror...
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=155
tyvärr så leker juvelerna HELA tiden & bankar skiten ur alla.. zebrorna är helt fransiga & ett annat par ciklider strök med..riktiga tuffingar.. inte en skråma har de heller, zebrorna har inte en chans..
och jag som trodde zebrorna va tuffa..hahahaha

Annons