sällskap till paletter

#1 - 20 maj 2004 20:05
Hej!
Har ett akvarium på 63 liter som det för tillfället går två paletter och några guppysar i.
Guppysarna ska dock få flytta därfirån snart, och nu undrar jag om det finns någon till fisk som man ka ha där i, så att inte paletterna är ensamma, någon halvliten stimfisk eller så?

Tack på förhand
#2 - 20 maj 2004 20:54
ingen som har någon åsikt/svar om detta?
#3 - 20 maj 2004 20:58
63 Liter är nog ganska lagom för bara dina paletter. Dom trivs nog ganska bra med att vara ensamma, iallafall mina.
#4 - 20 maj 2004 20:58
Till mina palettar har jag haft
kardinaltetra/neontetra
och vinkeltetra. vinkeltetrorna flippade ur dock för att paletterna har samma svarta steck som vinklarna. de började simma efter botten som paletterna. vet dock inte om det är vanligt.
har 4 st ancistrus i samma kar nu och sebraciklider men dom kräver lite mera utrymme.
#5 - 20 maj 2004 21:02
Det är nog bra att ha "targetfish". Har du inget annat du kan stoppa i hos dem?
Annars får du väl köpa något billigt. Kopparbarb, Sebrafisk, Neontetra, Platy, Guppy, Svärdbärare.... Listan kan göras lång. Det är ju bra om du har en tålig fisk hos dem.
#6 - 20 maj 2004 21:06
vissa guppysar funkade bra, som honorna och de ganska små hanarna (ca 4 cm) eftersom att de inte hade så handikappande stärt, men den stora hanens vackra stjär är ett minne blott. Han har får flytta därifrån eftersom att paletterna slet sönder stjärten, och de hade inte ens lek på g då..
skulle gärna vilja ha något som är dekorativt men ändå lite personligt, tycker inte så värst mycket om neontetra+platy..
skulle sebrafisk funka utan att bli skadad?
#7 - 20 maj 2004 21:10
Sebrafiskarna är tåliga och håller sig i huvudsak högt i vattnet medan Paletterna i huvudsak snokar runt på botten.

Jag har blandannat 10 sebrafisk hos mitt Palettpar, och de har inte en skråma.

Var i landet håller du till? Jag har nämligen ett akvarium fyllt med ca 2 centimeters Sebrafiskar....
#8 - 21 maj 2004 08:32
jag finns i stockholmstrakten, själv då?
#9 - 21 maj 2004 08:36
I Skåne.
Får hitta någon annan som behöver Sebrafisk...... :-)
#10 - 21 maj 2004 10:09
japp, kan ju bli lite jobbigt att åka ner dit, ja! = )

Annons