Sällskap till Nyckelhålciklid

#1 - 30 augusti 2009 15:31
Har 2 ancistrus och 4 rundbandsbarb.
Några mer?
120 liter är det iaf.
ciklidsällskap?
#2 - 30 augusti 2009 18:04
Hantelciklider.

Själv har jag ett par nyckehål med blåciklider och hantelciklider.

Tänk på att nyckelhål kan bli bra stora om de får leva i ett stort akvarium samt få bra mat.
#3 - 30 augusti 2009 18:13
Hantlar blir lite för stora för 120 liter.

Om det är andra (sydamerikanska) ciklider du menar med sällskap, så kan t.ex den bolivianska fjärilscikliden (Mikrogeophagus altispinosa) vara en idé. Bågfenscikliden (Nannacara anomala) funkar nog också. Har haft nyckelhål med lite olika ciklider, men i lite större akvarier då.
#4 - 30 augusti 2009 19:46
jo det är just storleken jag tänker på. är 120 liter för litet för 2 ciklidpar?
#5 - 30 augusti 2009 19:59
Är föresten inte bågciklider helt galna under lek och yngelvård? :)
#6 - 30 augusti 2009 20:55
Falconer skrev:
Är föresten inte bågciklider helt galna under lek och yngelvård? :)

Tja, inte mycket mer än andra dvärgciklider, om man undantar att honan kan döda hanen om han inte kan gömma sig.

Har en hona som går med bl.a ett annat dvärgciklidpar (Nanochromis transvestitus), och några Endlers, och jag upptäckte häromdagen att hon har ett gäng yngel på ca en cm.
#7 - 3 september 2009 16:17
Våra 3 Nyckelhål går med Skalar, Diskus och Black Ghost dom verkar inte klaga ;):D
Men de kanske är lite stora fiskar om du inte tänkt köpa större eller så!
#8 - 3 september 2009 16:33
Mitt nyckelhålspar går med bl.a scalarer och ett litet blåciklidpar, och är de dominanta.
#9 - 4 september 2009 18:02
Nyckelhål funkar nog att ha med lite allt möjligt...kanske inte dovii eller loeselliin då men mycket annat...
Jag har haft dem med blåciklider och till och med zebra och cutteri ciklider...
Dock har jag haft mycket fötter, växter i då.

Någon fjärilsciklid eller laetacara flavilabris...kanske, hos mig gick det bra så länge inte alla hade frisimmande yngel samtidigt...då var det aningens rörigt i karet som då för övrigt var 310liter.
#10 - 4 september 2009 19:36
Nyckelhål funkar nog att ha med lite allt möjligt...kanske inte dovii eller loeselliin då men mycket annat...

Jag har haft dem med blåciklider och till och med zebra och cutteri ciklider...

Dock har jag haft mycket fötter, växter i då.

Någon fjärilsciklid eller laetacara flavilabris...kanske, hos mig gick det bra så länge inte alla hade frisimmande yngel samtidigt...då var det aningens rörigt i karet som då för övrigt var 310liter.

Hade du fötter i akvariet? :p Vad tyckte fiskarna om att du använde deras hem som fotbad? ;)

Min nyckelhålshane verkar ha ockuperat översta delen av en hög rot, precis under ytan, som han försvarar mot bl.a scalarerna.
#11 - 5 april 2011 23:03
Våra fem nycklar går med en scalar (snart två), ett gäng svarta fantomtetror, ett stort gäng corydoras samt ett gäng L-malar. Funkar fint som snus.
#12 - 6 april 2011 14:23

Annons