Sällskap till multisar i 60l?

#1 - 15 oktober 2008 18:36
Hej, planerar att skaffa ett gäng multisar imorgon (5-6 eller vad låter rimligt?)

Men min fråga är vad jag kan ha för någon annan trevlig ciklid som sällskap till dem som inte blir för stor. Läst att många skaffar ett "jullepar" vad är julle och hur stora blir de? Hade ett sådant par funkat i 60l?

Alla tips gällande multis tas tacksamt emot.
#2 - 15 oktober 2008 19:25
Grattis till trevligt val av ciklid! Men att hitta någon som passar är inte lätt spec inte om i så litet kar som 60 liter.

Visst går det ha jullar ihop men då lär du nog upp i storlek på akvarium helst iaf på 150 liter.
#3 - 15 oktober 2008 19:32
Okej! Ja, förstår att det inte är alltför lätt, kanske nöjer mig med multisarna bara.

Sjuk gissning nu, Fjärilsciklider, antar att de är för färgglada för att vara från Tanganyika? Hur mycket gör det att blanda ciklider på detta sätt?
#4 - 15 oktober 2008 22:54
Multisar funkar nog i ett 60 liters. Kanske blir någon av de 6 du planerar köpa utmobbad... men det är en smäll man får ta enligt mig.

Jag tycker att akvariet inte är stort nog för någon mer art utan kör du på dessa.

Fjärilsciklid är inte Tanganyika :). De är från Sydamerika.

Tanganyika = lite färg men coola beteenden.

Du kommer älska dina multisar om du väljer dem!
#5 - 15 oktober 2008 23:35
Multisar är absolut stenhårda, de kommer slakta fjärilar om du försöker sätta ihop dem.

60 liters är smått för multisar, går knappast att ha nåt mer där. Väljer du fjärilar kan du ha t.ex. guppies eller några små tetror.
#6 - 16 oktober 2008 04:38
Limmet skrev:

Tanganyika = lite färg men coola beteenden.

Nu måste jag rycka in och försvara Tanganyika igen. Visst är en del fiskar silverfärgade, men kolla på Leleupi, Jullar och Ctenochromis Horei till exempel. För att inte tala om alla troffar... [:(!]:)

Annons