Sällskap till min lake

#1 - 21 december 2006 11:55
Hejsan!
Är ny här på forumet.
Skulle behöva några akvarieråd.
Jag har ett 150 liters akvarium med en 20cm lake några mörtar och ett par guldfiskar i.
Nu är jag sugen på att skaffa några nya fiskar men vet inte vad för art, har en vatten temp på ca 20-21 grader.
Firrarna måste vara lite större så inte laken käkar upp dom.
Gärna lättskötta som är minst 10 cm.
Mörtarna å guldfiskarna kan flytta ut om det är nödvändigt.
Behöver oxå råd om foder till laken som envisas med att bara äta levande.
Blir lite dyrt i längden....
Tack på förhand
#2 - 21 december 2006 11:58
En 20 cm lake i 150 liter? Det är på tok för lite plats, och i det akvariet ska du inte ha mer fisk. Hur stora är mörtarna och guldfiskarna?
#3 - 21 december 2006 11:59
Men visst, om du nu itne bryr dig om storlek, kan du ju slänga i en stör tex. de har på akvariepiraten i malmö...
#4 - 21 december 2006 12:09
Laken är en som mår bättre i kallare vatten, ca 15 grader är lämpligt. Har du provat med skalade räkor, frysta mörtar eller liknande? Annars kan du ju prova med att låta den vara utan mat tills "kulmagen" börjar minska och fresta med fryst. En 10cm:s fisk får den i sig. Möjligen brax eller björkna men akvariet är lite litet som sagt
#5 - 21 december 2006 12:27
2 dl torrt vitt vin
2 dl vatten
½ dl grädde
1 äggula
3 msk smör el. margarin
3 msk skorpmjöl
2 tsk citronsaft
1 bit muskotblomma
3 kryddpepparkorn
I msk salt

Flå, rensa och skölj laken. Tag vara på lever och rom eller mjölke. Skär den i 4-6 cm breda bitar.
Smörj en flameldfast gryta och strö i skorpmjöl. Lägg ned huvud och fiskbitar varvtals med salt, pepparkorn och resten av skorpmjölet.
Häll på vin, vatten och citronsaft. Tillsätt 1 bit muskotblomma. Låt fisken koka upp under lock och sedan sjuda i ca 15 min.
Koka lever och rom eller mjölke i lätt saltat vatten.
Vispa upp en äggula i grädde. Häll av litet av spadet, vispa ned det i äggblandningen och häll det sedan tillbaka i grytan. Låt stuvningen koka upp. Garnera med skivor av lever, rom eller mjölke, citron och persilja. (4-6 pers.)
#6 - 21 december 2006 12:38
Hur länge har du haft den? Sist jag var med om en lake i akvarium så tynade den bort, och de akvariumet var på 400l och laken på ca 12 cm, men se till så att den kan gömma sig under rötter och stenar, för den vill inte ha så ljust.
#7 - 21 december 2006 16:13
Jaja ja vet att det är för litet, för varmt osv.
Men han äter är aktiv och uppvisar inga tecken på å tyna bort än.
Har hafft han i ca 2 månader nu.
Vägrar räkor mask och strömmingsbitar.
vill gärna ha fler råd om sällskap och krubb.
Som sagt mörtarna kan flytta om det behövs.
Men ni som bara skriver om o seriösa grejjer kan låta bli, det intresserar mig inte alls.
Tack till er som tog mina frågor seriöst.
/ Björnsitsen
#8 - 21 december 2006 16:19
Jaja ja vet att det är för litet, för varmt osv.

Men han äter är aktiv och uppvisar inga tecken på å tyna bort än.

Har hafft han i ca 2 månader nu.

Vägrar räkor mask och strömmingsbitar.

vill gärna ha fler råd om sällskap och krubb.

Som sagt mörtarna kan flytta om det behövs.

Men ni som bara skriver om o seriösa grejjer kan låta bli, det intresserar mig inte alls.

Tack till er som tog mina frågor seriöst.

/ Björnsitsen

om du själv va seriös eller någolunda kunnig om det du höll på med, och lite vett så hade du aldrig haft en 20cm lake i ett 150l akvarium.
#9 - 21 december 2006 20:32
Ni har rätt, jag är inte så kunnig på akvarium.
Men vad ska man med ett forum till om man kan allt redan.
Jag försöker bara göra tillvaron så bra som möjligt för han.
Menar bara att man kan svara utan att vara ironisk å otrevlig.
Jag vet att jag inte kan så mycket därav frågorna, alla är väl nybörjare nån gång.
Tycker bara det är trist att man inte kan ställa dumma frågor utan att få skit.
Fisken är redan i akvariet, men ska släppas till våren när tempen blir lite varmare. så till dess kan jag behöva lite råd......
#10 - 21 december 2006 21:02
klart man ska fråga.. jag är nybörjare själv, men att ha en lake i ett 150l akvarium trodde jag dom flesta inte var så lämpligt.

läste förut att den största laken som fångats är 1,2m lång och vägde nästan 25kg men här i sverige så blev dom sällan störra än 10kg största fångade i sverige var på 8,5kg

hur ser du förresten att fisken trivs?

sen var det inte riktigt meningen att låta dryg eller otrevlig.. ber om uräkt för det.
#11 - 21 december 2006 21:46
Jorå jag är van fiskare å vet vad en lake är och hur stor den kan bli.
Jag vet givetvis inte om han trivs eller ej, men vem kan veta det.
Men, han är iaf aktiv och äter ordentlig och uppvisar inga andra tecken på att må dåligt iaf.
Så här i efterhand har jag ångrat att jag tog upp han men är inget att göra nåt åt nu.
Tror inte han skulle må bra av temperaturskilnaden som är i vattnet nu.
Nästa akvarieprojekt blir annorlunda....
Men han är förjävla ball å kolla på när kvällen kommer och han börjar jaga....:)
#12 - 21 december 2006 21:50
Ska du ha andra fiskar tillsammans med den måste dom vara höga tex brax och björkna annars är risken stor att dom försvinner. Går dom in i munnen blir dom mat åt den tillslut. Om jag hade en som bara åt levande skulle jag först kolla att den inte är mager. Sen låta bli att mata tills du ser att den kanske börjar bli lite smalare. Prova om den tar dött efter det. Annars kan du mata på den lite och köra utan matning ett tag igen och igen. Sen är det bara att hoppas den börjar ta dött tillsut. Lakar är rätt läckra men det är det där med att dom vill ha svalt vatten för att må bäst. Jag har tagit in lakyngel och det gick bra tills värmen steg, då gick det åt pipan med dom. Iofs är nog ynglen känsligare. Skulle kunna tänka mig lakar själv i ett kommande akvarium men det skulle bli för varmt tyvärr i det.
#13 - 21 december 2006 21:57
har du provat att sätta död mat på en pinne eller i ett snöre och vifta lite med den framför munnen på laken? det funkade med mina rovisar som inte ville ta dött...
annat sällskap? gräskarp, guldsutare och guldid finns i vissa affärer men de är vanligare under dammsäsongen...
#14 - 22 december 2006 11:15
Jag tycker nästan du ska ta bort mörtarna, han behöver inge sällskap eftersom de inte är nån stimmfisk, försök hålla tempen nere och ha mörkt så kan den nog klara sig fint.

Annons