Sällskap till lekande malar?

#1 - 27 november 2003 07:29
Lastade in och startade upp ett 112 liters kar igår istället för det tidigare 50 liters, L-mals galen som man är så ska jag ju odla lite i denna! men jag har kliat huvudet på vad jag ska ha som sällskap åt lekande malar! firrar som inte stör malarna eler försöker äta yngel eller ägg... jag är alltså ute efter något trelig lite firre som är väldigt säker från att käka upp yngelena sen när de kommer! ett stim med kardinaltetra är en fundering som man har haft...
nån som har andra lite roliga förslag? :)

#2 - 27 november 2003 07:52
någon trevlig vildform av guppy kanske.
#3 - 27 november 2003 08:25
Tack för förslaget! Guppy kan var väldigt fina, men de har ju också en förmåga att yngla av sig vilket inte är tanken :) men det är klart.. guppyna kanske smittar av sig på malarna så att de sätter igång de med ;)
#4 - 27 november 2003 08:46
som du sa kardinaler eller/och neoner.
Det har jag i min malburk
+plus några malawi yngel som ska bli spännande och se vad bet blir för sort
#5 - 27 november 2003 16:34
Jag har kardinaltetror i ena malburken och det fungerar mycket bra. I andra funderar jag på någon smycketetra. Dom är ju väldigt vackra, och har mycket små munnar ;-) Kan de va nåt?
#6 - 27 november 2003 17:44
Jag kör med Guppy... När de ynglar av sig så samlas ynglen vid ytan, då är det bara att ta en håv och ösa över dem i stora karet... väldigt uppskattat tillskott i kosten för tetror och annat. De yngel som lyckas överleva får växa upp och slinka med när jag lämnar Ancistrusar till djuraffären, eller så säljer jag dem för sig... Fick 8 kr st för dem sist, men då var det stora och väldigt snygga ex!
Kan i alla fall säga att det är jättesnyggt med massor av guppy i ett lite större kar... färklickar i massor blir det...

Annons