Sällskap till Kampfiskpar

#1 - 9 september 2007 19:54
Jag har tänkt skaffa 2st kampfiskar (hona + hane) att ha i mitt 54L kar. Jag tycker dom är så himla fina :) Dessutom lite kul med skumbobyggare. Har aldrig sett en fisk blåsa bubblor :D
[LIST=1]
[*]Vad är bra fiskar att ha som sällskap? Gärna en liten stimfisk.
[*]Jag har två röda Posthornsnäckor i det karet nu. Dom blir väl inte uppätna av kampfiskarna?
[*]Behöver jag någon mer algätare eller räcker det isf med snäckorna?
[*]Hur inreder jag på bästa sätt för att kampfiskarna ska leka?[/LIST]ps. jag har läst artbeskrivningen här på Zoopet men är ute efter lite mer info än vad som stod där ds.
#2 - 10 september 2007 13:44
Ingen som har erfarenhet av kampfiskar?
#3 - 16 september 2007 11:47
Tycker du bör skaffa mer än en hona till hanen, och ha gott om gömställen.

1. Kanske du kunde prova med ett stim Microrasbora "galaxy"? Corydorasmalar lär också funka bra.
2. Kampfiskar lär inte ge sig på snäckor.
3. Det lär räcka med snäckorna. Annars kan du ha några Otocinclusar.
4. Mycket växter och långsam ström.

En klippa på kampfiskar är annars Öronräv härinne (hon är på Zoonen också, förresten).
#4 - 16 september 2007 17:14
Tack för svaret!

Jens A. skrev:
Tycker du bör skaffa mer än en hona till hanen, och ha gott om gömställen.

1. Kanske du kunde prova med ett stim Microrasbora "galaxy"? Corydorasmalar lär också funka bra.

2. Kampfiskar lär inte ge sig på snäckor.

3. Det lär räcka med snäckorna. Annars kan du ha några Otocinclusar.

4. Mycket växter och långsam ström.

En klippa på kampfiskar är annars Öronräv härinne (hon är på Zoonen också, förresten).

Jag har redan införskaffat mig bettaparet och 5st [COLOR=blue]Pristella[/COLOR]. Jag ska fylla ut stimmet med 5 till om några veckor. Dom går tillfälligt med 2st [COLOR=blue]Randiga otocinclus[/COLOR] och 2st Posthorn. [COLOR=blue]Otocinclusarna[/COLOR] ska dock flytta till stora (540L) karet där dom ska få gå på "grönbete" (alger) :p
#5 - 16 september 2007 17:18
Som pump har jag en Elite Stingray 15 (karet är på 54L). Jag tycker att det sprutar välgigt hårt om det med tanke på ev. skumbo som flyter iväg. Det går inte att sänka. Jag har riktat den mot en ruta med det är ändå ganska strömt. Någon som har tips på hur jag kan göra den "betta-vänlig"? Det är ju inte ett rör som utblås utan mer en springa...
#6 - 16 september 2007 20:25
kolla på den sidan. Det kanske du kan få lite tips.
http://student.educ.umu.se/~myyann04/uit03v05/uppfodning.html

Annons