Det är väldigt vanligt att man får en kaxig hona som man får för sig är en hane. Jag har haft ett flertal honor som är stora, kaxiga, färgrika och tom tagit ihjäl honor och hanar.
Om man har en sådan hona så är det bäst att hålla den i ett stort kar med en hona till samt hanen. Jag rekomenderar då ett kar på minst 100 l tillsammans med andra arter.
Honor visar gärna upp sig för varan genom att spänna ut gällocken och ibland tom spänna lite på slöjorna. Det är för rangordningen.
Du skriver att den är köpt som hona men att du fått reda på att det måste vara en hane, men det kanske inte är det ändå?
Så vad du nu än gör, stoppa inte ner en kampfisk förrän du definitivt är säker på vilket kön det är. Annars så är risken allt för stor att fisken eller tom fiskarna dör.
Om du har fler kar så kan du ju låta tex ett guppypar gå i det karet några veckor om du nu känner att hon/han ska ha sällskap, för att sen ta bort dom till ditt större kar sedan. Enligt mina erfarenheter och vad jag har hört funkar kampisar och guppy bra ihop och kampisar ser inte guppyhanarna som konkurrenter.
Lycka till!