Sällskap till ensam kampfiskhane?

#1 - 17 november 2004 22:14
Jag har en kampfiskhane som nu går själv i ett 16 L akvarium.
Han köptes som hona men visade sig vara en ung hane.

Han är riktigt agressiv mot kampfiskhonor. Tjurig som bara den :P Spänner sig för allt och alla.

Därför funderar jag på att skaffa någon annan firre i samma akvarium.
Någon som har tips på vilken fisk som kan passa?

/Malin och tjurskalliga kampfirren
#2 - 17 november 2004 22:32
Avariet är nog för litet.
Om du vill skydda honor skulle du kunna prova med att ha mycket växter (billiga -typ vattenormbunke) så att hanen får svårt att jaga. Då måste du dock ha hyggligt meg ljus.
mvh
#3 - 18 november 2004 06:44
Ska du ha honor köp inte bara 1, de jag hört iaf är att du stressar hanen sönder honan. 2-3 honor är bättre. Sen är de nog bra med växter ich gömställen, för hanarna lever ju ensamma och när de ser honor för första gången kan de attakera dem. Därför är de bra med ställen honorna kan gömma sig på.
#4 - 18 november 2004 09:06
Det är väldigt vanligt att man får en kaxig hona som man får för sig är en hane. Jag har haft ett flertal honor som är stora, kaxiga, färgrika och tom tagit ihjäl honor och hanar.

Om man har en sådan hona så är det bäst att hålla den i ett stort kar med en hona till samt hanen. Jag rekomenderar då ett kar på minst 100 l tillsammans med andra arter.

Honor visar gärna upp sig för varan genom att spänna ut gällocken och ibland tom spänna lite på slöjorna. Det är för rangordningen.

Du skriver att den är köpt som hona men att du fått reda på att det måste vara en hane, men det kanske inte är det ändå?

Så vad du nu än gör, stoppa inte ner en kampfisk förrän du definitivt är säker på vilket kön det är. Annars så är risken allt för stor att fisken eller tom fiskarna dör.

Om du har fler kar så kan du ju låta tex ett guppypar gå i det karet några veckor om du nu känner att hon/han ska ha sällskap, för att sen ta bort dom till ditt större kar sedan. Enligt mina erfarenheter och vad jag har hört funkar kampisar och guppy bra ihop och kampisar ser inte guppyhanarna som konkurrenter.

Lycka till!
#5 - 18 november 2004 13:45
Är de en siamesisk kampfisk har? För hanen har ju mycket större fenor än honan. Och honor kan även de attakera hanen.
#6 - 21 november 2004 10:31
Kampfiskhanar kan också ha korta fenor (Roundtail)
Och ja, det är en hane, han bygger skumbo, så vida honor inte också kan det? :P

jag har inte tänkt att odla på honom elr ha sällskap av andra kampfiskar, utan jag tänkte bara att det skulle vara roligt med nån annan fisk där i också. Käns så tomt med en enda firre.

/Malin
#7 - 21 november 2004 11:27
En gång började min hona på ett skumbo men hon kom inte långt så honor kanske kan bygga skumbo, men jag vet inte. Jag vet i alla fall säkert att hon är hona för hona har en massa små kampbebisar =) Har den en vit prick på buken?
#8 - 22 november 2004 22:35
Nepp det har den inte. och det bygger RIKTIGT stora skummbon, tjocka och så. Jag skulle bli förvånad om d visa sig vara en hona. Har en hona som har vit prick, så jag vet att de e en hona. den ser helt anulunda ut än den ensama firren.
#9 - 29 november 2004 10:06
Ursprungligen skickat av Marie J

och vad jag har hört funkar kampisar och guppy bra ihop och kampisar ser inte guppyhanarna som konkurrenter.

Lycka till!

Tyvärr inte :( Min hane attakerade 3st av mina 5guppihanar så hårt och illa att de var tvugna att avlivas då de inte hade någon stjärt kvar :*(
#10 - 29 november 2004 22:34
Har 5 neontetror & 5 glödbandstetror som sällskap till min kampfiskhane,

Funkar bara bra
#11 - 30 november 2004 00:19
Ursprungligen skickat av gickan_87
[quote]Ursprungligen skickat av Marie J

och vad jag har hört funkar kampisar och guppy bra ihop och kampisar ser inte guppyhanarna som konkurrenter.

Lycka till!

Tyvärr inte :( Min hane attakerade 3st av mina 5guppihanar så hårt och illa att de var tvugna att avlivas då de inte hade någon stjärt kvar :*(
[/quote]Fiskar är individer och visst kan man få tag i en fisk som är helt skruvad, men det hör inte till vanligheten att kampisar går till attack på andra arter.
#12 - 30 november 2004 23:43
Hej:-)
Tror att det mest beror på erfarenhet:-).
Jag har en kampfiskhona som ger sig på det mesta.
Den har förmodligen "tagit" livet av ett antal neontetror.
Bortsett från det har hon slitit av en kampfiskhane alla hans slöjfenor.
Har sett striden mellan kampfiskonor!!
Den är inte speciellt trevlig.
"Stöddiga" honor finns det gått om.
MVH Marta

#13 - 1 december 2004 06:58
16L är ett litet akvarie och kampfiskar är lynniga man kan få hålla på ett flertal gånger att köpa nya honor innan man hittar tuffa som står pall lite,mycke växter och frysfoder så honorna har alla förutsättningar att bli tunda och komma undan.
#14 - 8 december 2004 15:46
Jag har två malar med min Kamphane i mitt 20L. Det går alldeles utmärkt. Dom pratar med varandra, (tja, kamphanen försöker) o har det trevligt.
Malarna gillar rötter o massa växter, precis som kamphanen. Malarna e riktiga hårdingar oxå, utan fenor, så det är liten risk att dom skulle bli attakerade. Pluss så är dom bara intresserade av att käka.
Så om du vill ha ett vackert rent o fint akvarie så skaffa mal som kompisfisk.
#15 - 9 december 2004 17:22
Bubbel - vad är det för sorts mal du har? Funderar också på att köpa mal nämligen...
#16 - 12 december 2004 21:08
neontetror brukar funka + att dom är snabbare än kampfiskarna men man kan ju alltid ha växter som skydd
#17 - 23 november 2006 21:38
Vega!
Oj, vad länge sedan jag kolla in denna tråden. Så har jag varit oförskämd o inte svarat... Om det nu inte är för sent så svara jag nu...

Jag har en vanlig hederlig albino-pansarmal och en ancistrus. Dom blir ju inte så stora och är mycket söta att se på.

Annons