Sällskap till denna lilla algätar räkan??

#1 - 29 september 2003 17:42
Jag vet ej vad dessa heter, men det är små genomskilniga räkor som jag har hört äter tofsalger. Då mitt akvarium har tagits över av denna alg så tänkte jag prova med att inhandla några räkor.
MEN, vilka fiskar kan räkan "gå" med?
Jag har ett 720L med vallisineria, det är rätt nystartat men BTN bakgrunden är full med toffsar sen tidigare och även några rötter.
Det kommer att köpas 10scalarer, den vanliga lilla sorten, dom är ju väldigt små till början. Men jag undrar om dom äter upp räkorna eller om dom går ihop?
Annars kommer det bara att vara kardinaltetror och ett gäng med någon pansarmal sort.
Det är förövrigt sandbotten.
Tacksam för svar.
#2 - 29 september 2003 20:48
De heter Caridina Japonica eller Amanoräka.

De går nog bra att hållas med scalarer då dessa räkor är snabba och scalarerna inte är det.

Här är en sida man kan läsa om dem http://users.skynet.be/caridina-japonica/
#3 - 30 september 2003 09:46
Jag tror inte de går ihop, jag hade 4 scalarer (de var inte så stora) och så la jag i 10 Caridina Japonica. Jag kan juh säga så här mina scalarer var jävligt snabba!! Jag lyckades rädda 3 st räkor resten blev uppkäkade inom 3 minuter. Men om scalarerna är riktigt små kanske det går bra men efter hand så kommer dom nog äta upp dom tror jag.
#4 - 30 september 2003 12:12
Dessutom är räkorna inget vidare bra på tofsalger. Bättre med Siamesiska algätare då.

Annons