Hej
Mina nyckelhål är inte mesiga, de försvarar sig tappert om de blir störda, bland annat fick en brasiliensishane oväntat hårt motstånd av det nyckelhålsparet. Men se´n växte han ifrån dem, och tog kommandot, men nyckelhålen stack ingalunda och gömde sig i alla fall. Nu har jag ett mindre brasiliensispar ihop med mitt andra nyckelhålspar, och det går bra. Brasiliensisarna har lekt nu, men nyckelhålshanen försvarar sig, spänner ut fenorna, och får väldigt stark teckning när han blir attackerad av brasiliensisarna. Han backar inte ens om brasiliensishanen blir våldsam, då biter han tillbaka. Så nyckelhålens rykte som mesiga har inte jag märkt så mycket av.
Sajican tror jag inte skulle dominera blåcikliderna, då sajican är en rätt fredlig ciklid, t.o.m mycket fredlig, för att vara släkt med zebracikliden. Så jag tror att sajica, eldbuk, nyckelhål och kanske även multispinosa skulle kunna funka. Apropå metaen, blir inte den betydligt större än blåcikliden? Den största blåciklidhane jag har sett var väl ca 20 cm, men metaen blir väl upp mot 30 cm? Åtminstone tror jag att de jag såg hos en grossist en gång var ca 30 cm.
MVH Micke