Sällskap till Blåciklid och Tuppkam

#1 - 16 maj 2007 20:37
Hej!

Jag har tänkt mig ett akvarium på cirka 400 liter med Blåciklider, tuppkamar samt en del malar (corydoras, L-malar osv.). Nu undrar jag vad man mer kan slänga i? Hade också tänkt mig Rödmunstetra, borde väl funka? Går det att ha ett dvärgciklidpar tillsammans med dessa eller är de andra för dominanta vid t.ex. matning så att de inte blir något över. Tycker att det vore roligt med någon Apistogramma eller kurvciklid...

Tacksam för svar!
#2 - 16 maj 2007 20:43
Tycker det låter som en bra blandning. Nu vet jag inte riktigt hur agressiva blåcikliderna är men.. Enligt en vän till mig så blir dvärgciklider stressade av större fiskar,(som blåciklid) men det finns ju dom som har dvärgciklider med diskus.. Men den frågan får nån annan svara på.
#3 - 16 maj 2007 21:47
Rödmunstetror och Apistogrammahonor riskerar nog att bli mat. Jag hade en Tuppkamshona som satte en Corydoras elegans i halsen, för den spärrade ut sina hårda fenstrålar när tuppkammen försökte äta upp den. Fick rädda den glupska tuppkammen genom att dra ut pansarmalen ur munnen på den.

Nyckelhål skulle kunna funka, liksom t.ex hantelciklider och chokladciklider.
#4 - 17 maj 2007 06:20
Micke_A skrev:
Rödmunstetror och Apistogrammahonor riskerar nog att bli mat. Jag hade en Tuppkamshona som satte en Corydoras elegans i halsen, för den spärrade ut sina hårda fenstrålar när tuppkammen försökte äta upp den. Fick rädda den glupska tuppkammen genom att dra ut pansarmalen ur munnen på den.

Nyckelhål skulle kunna funka, liksom t.ex hantelciklider och chokladciklider.

Jag håller med, tuppkammen är för glupsk!
Paletter kanske?
#5 - 17 maj 2007 19:07
rsoderberg skrev:
Jag håller med, tuppkammen är för glupsk!

Paletter kanske?

Nja... Hade bara tänkt mig Sydamerika och de är från Afrika...;)
Det ända som accepteras är Sajicaciklider:p Vad tror ni om det? [:o]
#6 - 17 maj 2007 19:45
Vill du ha tetror är högre arter att rekommendera, som t.ex dolkstygnstetror, rosentetror och svarta fantomtetror.
#7 - 18 maj 2007 05:50
Nja... Hade bara tänkt mig Sydamerika och de är från Afrika...;)

Det ända som accepteras är Sajicaciklider:p Vad tror ni om det? [:o]

Multisinposaciklid funkar också bra...[:o] Tror ni det fungerar?
#8 - 23 maj 2007 13:42
Skulle gärna några levandefödare oxå då det var längesedan jag hade det... Helst skulle jag vilja ha svärdbärare men de är ju inte sydamerikaner... Mollysar då?

Annons