Sällskap och mat till Diskus

#1 - 16 december 2004 13:31
Hej..

Funderar på om det är lyckat att slänga ner några guppy till diskusarna.. Kan dom gå ihop tror ni? Tänkte mest med sjukdomsrisker och sånt..

Tanken är väl också att guppy-ynglen ska vara nåt slags matförråd för diskusarna.. Är det bra mat för diskusar?...
Hade det kanske varit bättre med platy eller nåt?, guppy-yngel håller sig ju mest till ytan och är ju lite mer svåråtkomliga i och med det.. platy-yngel är ju lite mer nere i akvariet..

Tack Tack..

//steffe
#2 - 16 december 2004 17:54
Jag tror ärligt inte du kommer bli så poppis här på denna sidan om du vill andvända andra akvariefiskar som mat..
Tänk på att många här har guppy och platyn som sina akvariefiskar! själv tycker jag att det är fel helt enkelt det du funderar på, men det är min åsikt.
Det finns annan mat att använda till discus än andra akvariefiskar.
Själv får jag också yngel bland mina discus ibland men jag försöker rädda dem så fort jag bara kan, utnyttjar inte dem som foder.

//Åhsa

#3 - 16 december 2004 18:39
Jag har testat de hela och mina diskusar äter inte guppy yngel projektet blev en katastrof de tog mig nästan 2 månader att få bort alla guppyn från mitt 540L. Jag har senare läst på och lärt mig att diskusar inte äter alla sorters yngel vilket verkar konstigt, tror platyn var med på listan över yngel dom äter.
#4 - 16 december 2004 18:40
Jag tycker tvärt om. Själv matar jag mina altum med guppy yngel. Inte det bästa fodret kanske men det är kul att se altumens naturliga jaktinstinkter + det är inte direkt brist på guppy...

Nu till discus och yngel. Jag har altum och discus i mitt 540L och jag kan säga direkt att discusar är för fega för att ta ett yngel. Dom är definitivt på och vill testa men dom måste ju utföra sina dagliga "kolla runt maten" ritualer och då försvinner yngelt direkt.

Lycka till! //Simon

Annons