Sälja yngel

#1 - 28 december 2004 09:47
<font face="Georgia">Hej!
Jag har efter ett par års uppehåll startat akvarium igen(eller snarare önskade mig i julklapp och fick det hehe).

Det är ett 54 liters som jag nu har:
1 st eldstjärt
1 st kampfiskhane
3 st blackmolly honor
3 st platy (2 honor 1 hane)
3 st guppy (2 honor 1 hane)
3 st kejsartetra (2 honor 1 hane)
8 st neontetror (okänt för mig vilka kön dom har)
2 kopparbarber (troligtsvis honor, mycket små)
och två malar i.

Jag tänkte försöka få fram lite guppy, platy och black molly yngel, men även kanske yngel från kejsartetrorona.

Det jag undrar över är två saker;
<b>Är mitt kar för litet för så många fiskar(som samtidigt ska försöka producera sig)
och hur gör NI med ynglen? Säljer ni dom till djuraffärer och i så fall hur gör ni? Knallar ni bara in med en påse yngel under armen eller kommer ni överens om något på telefon innan eller hur gör ni?</b>

Jag kan en hel del om fiskar och har hållit på med det rätt så mycket, därav viss odlinga av platys, guppys och mollys. Min egen erfarenhet är att om man behåller ynglen så blir akvariet snart en djungel där man inte har någon koll alls på vilka fiskar man har och inte har.

Skulle vara jättetacksam för seriösa och kunniga svar!

Har även tänkt skaffa ett mindre yngelakvariun som ska stå bredvid och där jag tänkte släppa ner höggravida honor och yngel(åtskilda).

Även odlingstips för dom tre ungfödarna blir mycket varmt emottagna!

Tack på förhand /Linnea</font id="Georgia">
#2 - 28 december 2004 10:02
Hej!
Jag tänkte försöka svara på några av dina frågor.
Jag "föder upp" både guppy och platy. Än så länge är den ingen platsbrist men den dagen jag måste börja sälja/ge bort yngel så hör jag mig i första hand för bland bekanta. I andra hand sätter jag ut annons,tex här på zoopet. Och i tredje hand kollar med djuraffären om de vill ta emot.

Just nu har jag 2st 21l och ett 12l som jag föder upp yngel i. Ett av 21l fungerar som födningskar. Där honan föder sina yngel.
12l har jag nyfödda yngel i tills de blivit någon cm stor,sedan flyttar jag över dem till 21l. I 12l byter jag vatten dagligen. I 21l varannan dag. (Beroende på hur vattnet ser ut mm).
Matar flera gånger om dagen till de små och några gånger om dagen till de större. Och det är ett bra system enligt mig.
Om jag inte skulle hinna flytta över en hona så brukar jag fånga in ynglena istället direkt från akvariumen (har en glassbunke som jag fångar in dem i,undviker håv!).
Har endast lite hornsärv i yngelakvariumen,annars har jag ingen inredning.

Ditt 54l är kanske i minsta laget tycker jag. (Mina honor går i ett 60l). Och de ynglena som jag behåller kommer flytta till andra akvarium där jag har plats.

Hoppas du blev lite klokare! *ler*
#3 - 28 december 2004 10:13
Tack för ett snabbt och bra svar! ja, jag måste verkligen köpa ett par kar till.. hehe. Jag handlade fiskar i går, och när jag kom hem så upptäckte jag att jag fått två black molly honor i stället för en hona och en hane(jag hade redan en hona hemma) så det får bli att åka iväg och kolla i butiker om don har någon snygg hane som don kanske vill byta, hehe

tack!

/Linnea
#4 - 28 december 2004 10:21
*ler* Det är sådant som händer! Hoppas du finner en vacker hane!

#5 - 28 december 2004 10:23
Enligt min mening så är ditt kar för trångt med de fiskar du har idag. Jag själv har köpt mycket beganat på annonsdirekt.se och blocket. Jag har gjort riktiga fynd där.

Hade jag varit som du så hade jag hållt fiskarna artvis i ca 50 -100 l kar med levandefödarna. Där hade jag knökat in en massa snabbväxande växter och låtit ynglena gå kvar. Må den starkaste överleva precis som i naturen. Så gör jag själv som hobbyodlare.

Jag har aldrig bara knallat in med en påse yngel *s* utan har ringt zooaffären och kollat om dom är intresserad av att byta in som de flesta är intresserad av. Vill man inte ha mer fisk så kan man ju byta mot mat, växter el dyl. Däremot så vet jag att de zooaffärer jag känner till ta ej emot yngel utan vill ha ungfiskar på ett par cm, när det gäller platy i alla fall 2 cm då mätt utan fenor.

Att odla fisk är attans roligt även om jag bara låter de få yngel vars överskott jag säljer eller byter in. Lyckan är att få e ett gäng små söta yngel simma runt i karet. Åh vad stolt man är då!

Lycka till!
#6 - 28 december 2004 10:32
Tack för alla svar! och tack för varningen! har tagit bort det nu.

jag har tyvärr inte så mycket plats här hemma, bor med brorsan i ett avdelat rum = vi delar nästan rum fortfarande, och jag har som högst plats med ett litet yngelakvarium till.

senare kanske jag väljer att bara föda upp guppys, platys ELLER molly, men just nu kan jag inte bestämma mig, hehe.

eldstjärten tyckte i början att mollysarna var VÄLDIGT irriterande, och ett tag trodde jag nästan att han (eller hon) skulle jaga ihjäl dom... men han lugnade sig och han får numera bara ryck ibalnd om dom försöker kika in i HANS grotta, hehe.

har god lust att föda upp black mollysar bara för att retan han lite, hehe *elaka jag*. men med eldstjärten händer det altid något, och det är kul!

Tar gärna emot ännu fler bra tips!

/Linnea
#7 - 28 december 2004 10:42
Den lilla elakingen till eldstjärt är en fisk som egentligen borde bo i ett större kar. Dom är riktiga rackare på att käka yngel med. Kanske du kan byta in den till en mollyhane. Då kan du ju få yngel i ditt ordinarie kar.

Med den jätte platsbristen du lever med så skaffa som jag ett litet yngelkar på 20 liter. Jag har aldrig mina egna yngel där men nog väl fådda yngel. Där kan man ha dom tills de är ca 1-1½ cm stora anser jag. Är dom större så växer de inte så bra och om du ska lägga ner en hona där ha inga andra småyngel där i och ha bara en hona i taget.

Lycka till!
#8 - 28 december 2004 10:48
1: Var mycket försiktig med matningen. Ett litet nystartat kar med mycket fisk leder ofta till nitritspik efter någon vecka.

2: Skall du föda upp yngel så behöver du ett eller ett par kar till där de kan matas mer och oftare än i det stora karet och växa upp utan "hot".

3: Prata med Zoobutikerna innan du går dit. Många köper inte alls, eller betalar så dåligt att du inte vill håva in dem i en påse till det priset. De som köper vill ha unga, men vuxna individer, där man ser vilket kön de har. Och att försöka sälja mindre än 25-50st åt gången har man inget för, det har inte en Zoohandlare tid med.
#9 - 28 december 2004 10:50
ja jag har insett att eldstjärten egentligen borde få flytta, men just för tillfället verkar han nöjd. ska tänka lite på vad jag egentligen vill med mitt akvarium. kanske tar jag som sagt bara mollysar och säljer/byter bort guppysarna och platysen. just nu är hela inredning anpassad efter eldstjärten, med en stor trädrotsgrotta i mitten för han, och en massa växter där dom andra kan gömma sig =)

jag ska bort nu, men skriv jättegärna mer!

/Linnea
#10 - 28 december 2004 10:53
akvariumet är inte nystartat, men tack för varningen. det har säkert hått i minst ett par månader, jag fick det som sagt på julafton, och mina föräldrar köpte det med fisk o allt begagnat. eldstjärten är rätt så stor så den kan inte vara helt ung. jag får se hur jag gör!

tack för alla braiga tips!

/Linnea
HazelCR
#11 - 28 december 2004 10:53
Vilket pris kan man förvänta sig att få från en lokal akvariebutik, när man lämnar ungfisk?
Får man 30 % av vad handlaren försöker sälja för eller ?
#12 - 28 december 2004 10:54
intresant fråga! undrar jag med... =)

/Linnea
#13 - 28 december 2004 10:56
Ursprungligen skickat av HazelCR

Vilket pris kan man förvänta sig att få från en lokal akvariebutik, när man lämnar ungfisk?

Får man 30 % av vad handlaren försöker sälja för eller ?

Har man <b>tur</b> så får man 1/5 del av nypriset för en stor ungfisk. Ibland får man bara någon krona. Beror på vad det är för art och hur handlaren är.
#14 - 28 december 2004 10:56
20-30% kanske man kan få. Man skall veta att det kostar kanske 3-4:-/st att köpa levandefödare från en grossist, så handlaren vill inte betala så mycket mer än så.

HazelCR
#15 - 28 december 2004 11:00
Once upon a time d.v.s. för mycket länge sedan kunde jag få bättre betalt ca 50%, om jag plockade fiskmat mm istället för kontanter direkt i butiken, då jag lämnade in ungfisk. Det blir en bytesaffär där båda är vinnare. Iaf om man tänkt handla.

(Tanganyika eller Malawi, de var ju ganska nya då)
#16 - 28 december 2004 11:05
Dyrare fiskar kan man få mer betalt för ja, i synnerhet om man vill ha betalt i grejor istället. Och är man stamkund i en butik, så får man bättre betalt än annars. Handlaren ser ju hur pengarna kommer tillbaka till hans ficka igen.

Om man vill ha riktigt dåligt betalt skall man propsa på kontanter för att sedan berätta att man nu har råd att beställa grejor från Tyskland :-)
#17 - 28 december 2004 13:16
Jag vet inte hur jag kommer att göra, men det blir nog så som Emotional skrev:
Ursprungligen skickat av Emotional

hör jag mig i första hand för bland <b>bekanta</b>. I andra hand sätter jag ut <b>annons</b>,tex här på zoopet. Och i tredje hand kollar med <b>djuraffären</b> om de vill ta emot.

Jag har redan en bekant som önskar sig mina äldsta yngel. :)
Får se hur det blir med de yngre sen. Huvudsaken är ju att de hamnar i ett kärleksfullt hem. ;)
#18 - 28 december 2004 21:36
Ok..
Jag ligger nog bra till.. Har t.o.m. fått 10% rabatt senaste gångerna jag handlat i min djuraffär.

Han som äger stället har insett att jag är släkt med *leksakstanten*(hon är min faster)två affärer bort, som han är nära vän med.
Då jag jobbat i leksaksbutiken nu i jul så anser han att vi är *arbetskolegor* och då fick jag 10% rabatt. Väldigt chysst! (Dessuton har jag 10% rabatt i leksaksaffären oxå =)

Det kan även bero på att jag i princip tittar in i djuraffären varje dag och snackar lite med han eller de andra som jobbar där.

Köper i princip alla mina grejor där oxå. Han börjar lixom känna igen mig hehe =)

Han har nog rätt så bra koll på vilka djur jag omger mig med (köper kaninmat, hundbajspåsar, kaningodis, hundhalsband och nu senast fiskar och växter, hehe, ni kan säkert oxå räkna ut vilka djur jag har hemma och omger mig med =)

/Linnea
#19 - 28 december 2004 21:36
Ok..
Jag ligger nog bra till.. Har t.o.m. fått 10% rabatt senaste gångerna jag handlat i min djuraffär.

Han som äger stället har insett att jag är släkt med *leksakstanten*(hon är min faster)två affärer bort, som han är nära vän med.
Då jag jobbat i leksaksbutiken nu i jul så anser han att vi är *arbetskolegor* och då fick jag 10% rabatt. Väldigt chysst! (Dessuton har jag 10% rabatt i leksaksaffären oxå =)

Det kan även bero på att jag i princip tittar in i djuraffären varje dag och snackar lite med han eller de andra som jobbar där.

Köper i princip alla mina grejor där oxå. Han börjar lixom känna igen mig hehe =)

Han har nog rätt så bra koll på vilka djur jag omger mig med (köper kaninmat, hundbajspåsar, kaningodis, hundhalsband och nu senast fiskar och växter, hehe, ni kan säkert oxå räkna ut vilka djur jag har hemma och omger mig med =)

/Linnea
#20 - 28 december 2004 21:37
oj.. hehe det råkade bli två gånger

/Linnea
#21 - 29 december 2004 14:47
Jag gick tillbaka med guppy, platy och black molly då eldstjärten var elak mot dom (och jag tyckte nog allt det blev lite plåttrigt)

jag inhandlade där i stället 3 saffransmolly som trivs suveränt. även några kopparbarber och kajsartetror till fick följa med hem!

så här är då inventeringslistan:
1 st eldstjärt
1 st kampfiskhane
3 st saffransmolly(1 hane 2 honor)
5 st kejsartetra (2 hanar 3 honor)
8 st neontetror (okänt för mig vilka kön dom har)
6 st kopparbarber (1 liten hane och 2 små honor, 1 stor hane och 2 stora honor)

och två malar.

Det känns mycket bättre, och jag har även inhandlat yngelakvavarium.

tack för alla braiga svar!

/Linnea
#22 - 29 december 2004 18:29
Hm saffransmolly.. är de samma som guldmolly?

Låter kanon att du fått i ordning på ditt kar ;) bra jobbat!
Hur stort blev yngelkaret? Funderar på att skaffa 2 små kar, så mina barn får ett varsitt, plus så kan jag ju stoppa en del yngel där, hehe.

Hehe rabatt i både djuraffärn och leksaksaffärn.. inte illa! :D
#23 - 29 december 2004 19:32
yngelakvariet blev en petbox storlek 3 (CA 30x20x20cm)cirka 8 liter. mycket litet men jag tänker bara ha dom där tills dom blivit tillräckligt stora så dom kan bo i stora akvariet. sedan har jag lite fler petboxar här hemma. en lång och låg, vet inte om jag kommer använda den. nu har man i alla fall något å lägga ynglen i!

/linnea

Annons