Jo jag har nu varit och slängt av ett gäng yngel hos min lokale handlare.
Dom yngel jag hadde var T.AUREUS: fick inte enligt min mening det jag tyckte att dom var värda.CA14kr styck fick jag är detta rimligt när jag själv fick betala 55kr för en.
Robin_Hedstrom skrev:Det var inte så att det visade sig vara något fel på dem när du väl kom fram? Det är inte helt ovanligt att det dyker upp kunder med missbildade fiskar (krökta ryggar, sneda munnar) eller med felpackade iskalla fiskar med syrebrist. Då är det inte så roligt att köpa in heller.
ciklidcollector skrev:
Tycker väl dock att butiker bör ta i beaktande att lokala odlare har aningens bättre kvalitet än de mass odlade hos grossisterna.
.
ciklidcollector skrev:Tycker väl dock att butiker bör ta i beaktande att lokala odlare har aningens bättre kvalitet än de mass odlade hos grossisterna.
Micke_A skrev:Till saken hör att T. aureus (en släkting till eldbuken) är en ganska ovanlig, och mycket vacker art. Handlaren gjorde väl samma misstag som nog många kunder gör, insåg kanske inte att de små grå fiskarna blir stora fiskar med skimrande regnbågsfärger. En handlare borde inse att ungfiskar oftast inte går att jämföra med de vuxna djuren.
Läste om en kille som hade fått yngel av papegojcikliden (den riktiga, Hoplarchus psittacus, inte den missbildade och skapade "papegojcikliden"), och ringde till en affär, som blev eld och lågor. När han kom dit med dem ville handlaren inte ha dem längre, när han/hon såg att det inte var "papegojcikliden" det var frågan om. Att Hoplarchus psittacus är en ovanlig och svårodlad ciklid hjälpte tydligen inte. Man får med andra ord vara noga med vart man åker med sina, lite ovanligare, yngel, det ska nog vara en handlare som verkar kunnig och seriös, och som har lite ovanligare arter i sitt sortiment, och som därmed känner till mer än de gamla vanliga arterna (i "papegojciklidens" fall kan man ju inte ens prata om art, mest avart).
Kjell Fohrman skrev:Micke det handlar om kundefterfrågan - en affär kan inte syssla med välgörenhet.
Det hjälper inte ett dyft att en art är "ovanlig och svårodlad" om den inte går att sälja.
Erik... skrev:Jag själv är lite nyfiken på vad Kjell tycker om priset, är 14:- orimligt lite för fiskar som ska kosta 55:- ut?
Erik... skrev:Jag själv är lite nyfiken på vad Kjell tycker om priset, är 14:- orimligt lite för fiskar som ska kosta 55:- ut?
Micke_A skrev:Kanske inte, men det är lite otäckt att ett "skapat monster", ofta färgat på konstgjord väg dessutom, går att sälja, men inte en naturlig art, med naturliga vackra färger, som kanske t.o.m är mer eller mindre en sensation att kunden har lyckats få lek på, och föda upp till säljbar storlek.
Kjell Fohrman skrev:Det är väl inte mer konstigt än att sveriges populäraste restauranger serverar skitmat (McDonalds).
hgs skrev:Fort farande har jag inte sprungit in med en påse yngel i handen utan ringde dagen innan och frågade om han var intereserad.Och du jag har haft med denna handlare att göra förut och fått bättre betalt men nu är marknaden som den är men det gör väl inte att man inte känner sig lite lurad ändå.
hgs skrev:Fort farande har jag inte sprungit in med en påse yngel i handen utan ringde dagen innan och frågade om han var intereserad.Och du jag har haft med denna handlare att göra förut och fått bättre betalt men nu är marknaden som den är men det gör väl inte att man inte känner sig lite lurad ändå.
hgs skrev:Sedan undrar jag om det inte finns kriterier för vad man får säga till folk här på forummet jag trodde faktist att person angrepp var otillåtet och inget man bara skulle strunta i.Det finns något som heter netikett.
hgs skrev:Vad skulle akvarie hobbyn vara utan oss amatörer.Den skulle själv dö!
Alla har väl vi varit amatörer någon gång.Sedan att börja dra upp kostnader affären har för försälningen är kanske inte helt ovesentligt för mig som uppfödare att veta.Men jag har också kostnader för el mat och vatten det ända jag begär är att det skall gå jämt upp.
hgs skrev:Nej inte ännu det är vag jag själv betalt för avels djuren efter lite rundrigning.Men det är klart att zooafärer skall överleva dom med så 14 kr var kanske inte så dåligt.Det finns dom säljade affärer som tar 120kr styck för dom vilket jag tyckte verkarkade lite mag starkt men vad skall man som kund rätta sig efter.
ciklidcollector skrev:
Så mitt råd är, vänd dig till sak kunnigt folk för respektive familj/ursprungsland/art.
Då får du bra pris.
hgs skrev:Har nu detta år legat lite lågt med mitt intresse pga av stambyte i fastigheten med ojämn vatten kvalitet som följd bara för att dom rycker loss gammal skit.Så några av mina ciklider gick åt pga av kopar i vattnet rätt som det var blev vattnet rost rött.
Har försökt få ersättning för detta men man kan tala för döva öron.Sedan att tycka att man kan någorlunda få det att gå ihop det är faktist ganska vesäntligt i och med att jag gärna vill syssla med lite udda arter blir det att man får åka en del.för jag har inte än träffat en seriös zoohandlare som inte velat ha bra betalt av mig för ta hem.
Men som en del säger så skall ju han käna på det med vem vet om någon annan är intereserad.
hgs skrev:OK dåligt ord val men det var inte den synliga kritiken jag tog åt mig utan den som kom via zoopets intern mail.Man säger inte till folk att dom ljuger speciellt inte om man inte inte känner dom.Sedan tycker jag att jag har rätt att känna mig besviken.Och det är inget jag behöver rätt färdiga för någon.Och jag tycker att akvarie hobbyn är kul varför annars har hålligt på i över 30år.Och som sakt allt började med amatörer inte zooaffärer.
hgs skrev:Tack kjell för detta inlägg faktist något att tänka på.Men du jag skrev till dig tror jag det var om någon här på nätet som säger att man ljuger.Och fick väl inte det svar jag hoppats på.För jag i min enfald trodde att sådana personliga angrepp var helt uteslutna här attb man hade ett vårdat språk utan personliga på hopp vilket jag själv gjort vid något tillfälle fast då var det inte så grovt att jag påstod att någon ljög.men jag fick på rigning i min intern mail hoppas att denna figur också får det och ber mig om ursäkt annars tycker jag att en avstägning vore på sin plats.För oav sett vad man tycker så måste det finnas saker man ej får ge utryck för här på forumett.Annars kanske saker kan eskalera för mycket lite orolig bara annars ett väldigt trevligt forum att vara i bra hemsida med många kunniga människor.
hgs skrev:.Men du jag skrev till dig tror jag det var om någon här på nätet som säger att man ljuger.Och fick väl inte det svar jag hoppats på.För jag i min enfald trodde att sådana personliga angrepp var helt uteslutna här attb man hade ett vårdat språk utan personliga på hopp vilket jag själv gjort vid något tillfälle fast då var det inte så grovt att jag påstod att någon ljög.men jag fick på rigning i min intern mail hoppas att denna figur också får det och ber mig om ursäkt annars tycker jag att en avstägning vore på sin plats.För oav sett vad man tycker så måste det finnas saker man ej får ge utryck för här på forumett.Annars kanske saker kan eskalera för mycket lite orolig bara annars ett väldigt trevligt forum att vara i bra hemsida med många kunniga människor.
Långås skrev:Gå in på www.allabolag.se och kolla vad akvariebutiker har för omsättning och vinst. Med få undantag är det så gott som ekonomiskt självmord att ge sig in i den branschen. Man får nog snarare tacka alla ägare till våra kära butiker för att dom ställer upp och promotar akvariehobbyn.
shpend skrev:Lånar den här tråden lite.
Går det få sålt/byta rödzebrayngel?
Hur mycket kan man få för dom?
Har några som är 5cm och några som är ett par veckor gamla bara.