SÄlja till zoo affÄrer

#1 - 11 oktober 2008 08:53
Jo jag har nu varit och slängt av ett gäng yngel hos min lokale handlare.
Dom yngel jag hadde var T.AUREUS: fick inte enligt min mening det jag tyckte att dom var värda.CA14kr styck fick jag är detta rimligt när jag själv fick betala 55kr för en.
#2 - 11 oktober 2008 08:59
:D
Men du betalade väl 55kr för en vuxen?
Denna vuxna har ju nu ynglat och då är 14kr/st ynglet bra när man säljer till zooaffärer. Så du går ju med viss vinst om du säljer 6-10yngel.

Säljer man till privatpersoner så kan man få betydligt bättre betalt.
Då kan man få 30-40kr/st ynglet(är ju fortfarande under affärens pris på 55kr.)
#3 - 11 oktober 2008 11:29
5cm till handlar pris ligger på 45kr lite bättre skall det nog kunna vara känner sig lite lurad.Ganska ovanlig sort också.
#4 - 11 oktober 2008 11:35
Affären ska försöka överleva så kan ju inte betala sågott som deras utpris sen
Guest
#5 - 11 oktober 2008 11:41
Om man säljer utfärgade ungdjur så får man alltid rätt betalt. (nästan alltid iallafall)

Säljer man ej utfärgade ungdjur så får man mycket dåligt betalt. (Och ibland inte ens sålt dom)

Hade du själv köpt ett brunt/ofärgat yngel?
#6 - 11 oktober 2008 17:49
Nä dom var ca 5cm når jag köpte dom.dom kostade55kr.
#7 - 11 oktober 2008 22:19
men kruxet är ju att de inte behöver köpa dem, o då står du där med en massa yngel som du inte vad du ska göra med... vad ska du göra då? nacka dem? köpa ett nytt kar?

allt handlar om efterfrågan...
#8 - 12 oktober 2008 01:48
Slår du dom i golvet så garanterar jag att han betalar fullpris nästa gång du kommer in genom dörren..

Men allvarligt, knallar du bara in till en handlare med yngel i påse eller förhandlade du innan?
#9 - 13 oktober 2008 08:06
Nä det gjorde jag inte utan ringde dagen innan och frågade om han var intereserad.Ja svarade han lite osäkert.Han hadde alldrig hört talas om dom förut.Och ioch med detta så tykte man ju att ha hadde kunnat kolla upp vad det var för något.
Guest
#10 - 13 oktober 2008 12:14
Har faktiskt hänt mig en gång att jag blivet blåst trots att jag ringt före.
Skulle lämna ca 300 fiskar. Körde över 10mil. Väl framme så ville han inte ha dom utan kunde tänka sig (för att vara snäll) betala mig 100:-
Trots att vi på tfn kommit överens om ett annat pris och att han var mycket intresserad av just 300st.

Jag undrade i efterhand om han brukade köpa in på detta sättet.

//Jag såg senare till att han inte fick några kunder i min bekantskapskrets iallafall....
#11 - 13 oktober 2008 20:04
Det var inte så att det visade sig vara något fel på dem när du väl kom fram? Det är inte helt ovanligt att det dyker upp kunder med missbildade fiskar (krökta ryggar, sneda munnar) eller med felpackade iskalla fiskar med syrebrist. Då är det inte så roligt att köpa in heller.
Guest
#12 - 13 oktober 2008 21:28
Det var inte så att det visade sig vara något fel på dem när du väl kom fram? Det är inte helt ovanligt att det dyker upp kunder med missbildade fiskar (krökta ryggar, sneda munnar) eller med felpackade iskalla fiskar med syrebrist. Då är det inte så roligt att köpa in heller.

Nej det var givetvis inget fel på dom.
Skulle aldrig komma på tanken att varken inavla eller försöka sälja defekta fiskar.
Och som jag skrev, detta har bara hänt mig en gång att någon har försökt blåsa mig. Jag brukar få "rätt" betalt för vad jag lämnar in.
#13 - 14 oktober 2008 06:48
fast är väll en sak på in pris och utpris :D
Dom kostar säkert bara 14 kr i inköpspris sen att dom kostar 55 ut till kund är inget konstigt. (butiken måste ju få göra sina påslag oxå.)
Tycker faktiskt det låter som ett ganska rimmligt pris som du fick. Man kan aldrig jämföra pris från butik och pris från privatperson.
Och du hade kanske kunnat fått upp det med ngn kr till om du gett butiken den info du hade själv om fisken när du prata med dom i tele istället för att tro att dom skulle ha tid att googla info (nog för många ägare har ett litet bibliotek i huvudet med fiskfakta men dom använder googel dom å;))
Men som sagt, 14 kr firren var nog ganska korrekt inpris för den butiken utifrån fisklistor osv.
#14 - 14 oktober 2008 07:02
Priset bestäms av art, tillgänglighet, storlek samt i viss mån färg.
Ovanliga arter eller stora fiskar beroende på plats hos köparen kan ge bra mycket pengar.

Oftast så får man oandra sidan bättre betalt vid byte, dvs man byter yngel från en ovanlig art mot andra fiskar.
Några arter som dock är bra att sälja är diskus, altum skalarer, l-malar.
De arterna ger oftast affärerna bra betalt för.

Tycker väl dock att butiker bör ta i beaktande att lokala odlare har aningens bättre kvalitet än de mass odlade hos grossisterna.
Men 14kr/fisk är ett bra pris för butikerna utan tvekan.
Ett förslag är att ringa till de mest kända grossisterna o höra om de har just den art man vill sälja hemma.
Har de inte det kan man gott och väl berätta för butiken att där ifrån de hämtar/köper sin fisk inte har just den art du säljer hemma, och på så sätt påverka priset.
#15 - 14 oktober 2008 07:44

Tycker väl dock att butiker bör ta i beaktande att lokala odlare har aningens bättre kvalitet än de mass odlade hos grossisterna.

.

De KAN ha detta, men då ska de vara kända sedan tidigare hos affären. Dvs, affären vet vilken kvalitet odlaren borgar för. Sådana fiskar är guld värda. Är säljaren däremot i affären för första gången för att sälja fisk, så har de stora grossisterna ett plus som privatsäljaren inte har, nämligen reklamationsrätt. Då ringer man och säger att fisken visade sig kass, om den gjorde det, och så drar de bara av den. Detta är betydligt svårare med en privatodlare som säljer för första gången till butiken.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 14 oktober 2008 08:00

Nu är det visserligen väldigt länge sedan som jag hade affär - men på den tiden var det definitivt tvärt om. Man kan nämligen inte massodla utan att ha kvalitet, däremot kan man dra upp några få yngel utan att kvalitén behöver vara så hög.
Detta påstår jag trots att jag nog på min tid var den affär i Sverige som köpte in mest svenskodlat, men det var enbart från odlare som jag hade kvalitetskontrollerat innan jag började handla med dom.

Observera att detta bara är en allmän synpunkt - jag vet absolut inte något om kvaliten på de fiskar som hgs sålde
#17 - 14 oktober 2008 08:32
är ju så att privatister oftast har inavel i sina grupper.
Man börjar med 5 som blir 20 som blir 50 som blir....
Men hur ofta tillsätter vi friskt nytt blod i gruppen?

Där emot så är lokalodlade fiskar bra ur den synpunkt att dom är odlade just i det vattnet som finns i kommunen.
Hos oss så är det enormt högt PH, då kan det va bra att fiskarna man köper är odlade i högt PH.
(fiskar är otroligt anpassningsbara till en viss gräns.)
Men jag vill gärna veta om min handlare säljer privatodlat, grossist köpt eller själv importerat.
Är det privatodlat så vill jag inte ta för många av samma fisk eftersom risken är stor att det är syskon till syskon. (svammligt jag vet :D)
Säger inte nu att man undviker det iom att det kommer från odlare/grossist/egen import men tror dock att det är mer snurr på fiskarna från grossister bla att det kanske för hoppningsvis kommer iaf in lite nytt blod då och då.
Troligen lever jag i ngn falsk skev tro men iaf. :D
#18 - 14 oktober 2008 09:28
Nej detta var inte inavel sovitt jag vet jöpte några individer i nol.Och några i lerum.
Sen är det inte första gången jag säljer till honom har dragit upp paletter för och fått bättre betalt så helt okänd för honom är jag inte.
#19 - 14 oktober 2008 09:45
Till saken hör att T. aureus (en släkting till eldbuken) är en ganska ovanlig, och mycket vacker art. Handlaren gjorde väl samma misstag som nog många kunder gör, insåg kanske inte att de små grå fiskarna blir stora fiskar med skimrande regnbågsfärger. En handlare borde inse att ungfiskar oftast inte går att jämföra med de vuxna djuren.

Läste om en kille som hade fått yngel av papegojcikliden (den riktiga, Hoplarchus psittacus, inte den missbildade och skapade "papegojcikliden"), och ringde till en affär, som blev eld och lågor. När han kom dit med dem ville handlaren inte ha dem längre, när han/hon såg att det inte var "papegojcikliden" det var frågan om. Att Hoplarchus psittacus är en ovanlig och svårodlad ciklid hjälpte tydligen inte. Man får med andra ord vara noga med vart man åker med sina, lite ovanligare, yngel, det ska nog vara en handlare som verkar kunnig och seriös, och som har lite ovanligare arter i sitt sortiment, och som därmed känner till mer än de gamla vanliga arterna (i "papegojciklidens" fall kan man ju inte ens prata om art, mest avart).
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 14 oktober 2008 09:52
Micke_A skrev:
Till saken hör att T. aureus (en släkting till eldbuken) är en ganska ovanlig, och mycket vacker art. Handlaren gjorde väl samma misstag som nog många kunder gör, insåg kanske inte att de små grå fiskarna blir stora fiskar med skimrande regnbågsfärger. En handlare borde inse att ungfiskar oftast inte går att jämföra med de vuxna djuren.

Läste om en kille som hade fått yngel av papegojcikliden (den riktiga, Hoplarchus psittacus, inte den missbildade och skapade "papegojcikliden"), och ringde till en affär, som blev eld och lågor. När han kom dit med dem ville handlaren inte ha dem längre, när han/hon såg att det inte var "papegojcikliden" det var frågan om. Att Hoplarchus psittacus är en ovanlig och svårodlad ciklid hjälpte tydligen inte. Man får med andra ord vara noga med vart man åker med sina, lite ovanligare, yngel, det ska nog vara en handlare som verkar kunnig och seriös, och som har lite ovanligare arter i sitt sortiment, och som därmed känner till mer än de gamla vanliga arterna (i "papegojciklidens" fall kan man ju inte ens prata om art, mest avart).

Micke det handlar om kundefterfrågan - en affär kan inte syssla med välgörenhet.
Det hjälper inte ett dyft att en art är "ovanlig och svårodlad" om den inte går att sälja.
#21 - 14 oktober 2008 09:53
Utan att påstå nånting om just hgs fiskar, utan mer om hobbyodlat i allmänhet så är jag lite inne på Kjells linje, det är rätt vanligt med hobbyodlade fiskar som blivit dåligt matade, gått i väldigt dålig vattenkvalitet osv. väldig storleksspridning och till och med deformerade fiskar är inte ovanligt. Samtidigt som lokalt hobbyodlat kan vara de fiskar med allra högst kvalitet, bland annat för att de slipper långa transporter.

Jag själv är lite nyfiken på vad Kjell tycker om priset, är 14:- orimligt lite för fiskar som ska kosta 55:- ut?
#22 - 14 oktober 2008 09:55
Det kan även vara svårt för affären att bli av med fiskarna om de blir lite större och även om de är lite ovanligare. Då är det inte så många som vet hur de blir som vuxna, och att då ha kanske ett helt akvarium för bara dessa, om de var många bär sig inte ekonomiskt.
Jag förstår egentligen inte kritiken mot affären då det är helt frivilligt att sälja dit eller om man försöker bli av med dem på annat vis.
Som Robin skriver är det svårt att ta emot fisk från någon privatperson som man inte vet vem det är, men skulle du nu odla fler fiskarter och /eller fler från samma fiskar och dessa sålt bra kan du kanske få bättre betalt nästa gång.

Ska man göra dealar med affärer så finns det vissa kriterier som kan göra skillnad i priset.
Storlek på fisken, antal fiskar, åtgång hos affären i sin tur, könsfördelning, utseende mm. En annan fördel du kan få, är om du är stammis i affären att du har talat om vad du har för fisk du vill sälja, samt att du bör ta ett tillgodokvitto istället för pengar då det blir lättare för affären att betala och i sin tur då även bättre för dig.
#23 - 14 oktober 2008 09:57
Micke det handlar om kundefterfrågan - en affär kan inte syssla med välgörenhet.

Det hjälper inte ett dyft att en art är "ovanlig och svårodlad" om den inte går att sälja.

Kanske inte, men det är lite otäckt att ett "skapat monster", ofta färgat på konstgjord väg dessutom, går att sälja, men inte en naturlig art, med naturliga vackra färger, som kanske t.o.m är mer eller mindre en sensation att kunden har lyckats få lek på, och föda upp till säljbar storlek.
#24 - 14 oktober 2008 10:02
Erik... skrev:
Jag själv är lite nyfiken på vad Kjell tycker om priset, är 14:- orimligt lite för fiskar som ska kosta 55:- ut?

Nu heter jag inte Kjell;), men kan svara på den frågan.
För det första ska affären tjäna pengar då det finns många som ska ha del av kakan. Tänk bara vad mat, svinn(fisk som dör), ev. medicin, ström, vatten och inköp av kar och övrig utrustning till dessa kostar. Och då har du inte haft en enda kund ännu.
Nu är fisk i regel billigt i Sverige, och detta kan jag tycka tyvärr om, då det blir lite slit och slängmentalitet.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 14 oktober 2008 10:18
Erik... skrev:

Utan att återigen uttala mig om detta specifika fall utan bara utifrån siffrorna.
1/ Priserna för fisk till odlarna är ofta för låga
2/ Jag antar att 55 spänn är inkl. moms och då ger det ett pris på 44 kr. Ett pålägg på fisk på 300% i en affär där allt sköts helt korrekt (lagar följs, karnatän hålls etc) och kvaliten på fisken är bra är definitivt inte för lite. Snarare skulle jag vilja påstå att pålägget borde vara ytterligare något högre.
3/ Generellt så tycker jag att det levande säljs för billigt i Sverige och att påläggen för tillbehören är för höga.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 14 oktober 2008 10:21
Micke_A skrev:
Kanske inte, men det är lite otäckt att ett "skapat monster", ofta färgat på konstgjord väg dessutom, går att sälja, men inte en naturlig art, med naturliga vackra färger, som kanske t.o.m är mer eller mindre en sensation att kunden har lyckats få lek på, och föda upp till säljbar storlek.

Det är väl inte mer konstigt än att sveriges populäraste restauranger serverar skitmat (McDonalds).
Bilagor:
#27 - 14 oktober 2008 10:22
Det är väl inte mer konstigt än att sveriges populäraste restauranger serverar skitmat (McDonalds).

Tja, det var väldigt längese´n jag var på McDonald's, inte min favoritrestaurang, om man säger så :p
#28 - 14 oktober 2008 10:23
Men det måste vara nånting knepigt med den arten alltså, på zoonen är det också någon som kallar sig hgs som odlat samma art, och fått 14:- och tyckte att det var alldeles för dåligt, men den personen hade bara handlat från nol och gav väl runt 59-60:- st för fiskarna. I stället för hgs här som handlat från två olika ställen som fick betala 55:-/st så samma människa kan det ju inte vara?
#29 - 14 oktober 2008 10:39
Jag hör till dem som anser att fisken är alldeles för billig här hemma.
Man hör ju ofta hur dyr diskus är men ingen tänker på vad det kostar o dra upp dem härhemma. I butik hittar man de billigaste i storlek 6-7 cm enligt mig är detta fortfarande yngel o vill helst ha dem lite större 8-9 cm.
En duktig odlare jag känner räknade på sina yngel häromåret.
Bra tilllväxten är 1-2 cm per månad vilker ger ett snitt på 1.5 cm per månad. Alltså 4-5 månader innan de tidigast går o sälja. Foder, el o vatten gick då ca 3-4 år sedan till 15 kr i månaden. vilket gör 60-75 kr på en 6 cm fisk 75-90 på 8 cm i rena driftskostnader. Idag är el o vatten väsentligt dyrare så det ligger säkert kring 100 lappen.
Lokalhyra o arbetsinsats är givetvis inte inräknad.
Så vad är skäligt o begära för dem bara o räkna. Givetvis gäller det fin och kry fisk.
#30 - 14 oktober 2008 10:57
Som det nämnts på zoonen i det mycket liknande fallet... så får man väl välja om man ska hålla på med fisk för att det är kul eller för att tjäna pengar, ska man tjäna pengar på fisk måste man vara konkurenskraftig, och totalt sett vara bättre än de som redan håller på. Plus att man måste vara konkurera med alla glada amatörer som håller ner priset på en del arter, till exempel många centralamerikanska ciklider.

Det är dyrt att odla fisk, det är dyrt att ha butik. Varför ska butiken betala mer än vad de behöver? Som privat odlare kan man sälja direkt till kund om man vill det, de som inte provat kan ju prova att sälja till några hundra privatpersoner, och tänk efter sen om det är befogat att gnälla på butikerna som betalar ungefär en tredjedel av sitt eget utpris (momsen nautrligtvis borträknad)
#31 - 14 oktober 2008 15:05
Till Erik att kalla någon lögnare utan att veta vem det är du har att göra med det gör man inte absolut inte i detta forum.Sedan har jag faktist köpt på bägge ställena även om jag inte råkade nämna det på den ena sidan.så säga att någon ljugit det gör man inte skärp digOch sedan här är inte denna epost helt privar även om det står privata medelande för han som har hem sidan kan gå in och läsa.
#32 - 14 oktober 2008 16:50
Påslaget affärer har på discus är väl minst 2-300%. Jag förstår inte varför de skulle betala mer för dina yngel. Var glad att du fick pengar. De kan nog köpa in samma fisk från odlare för samma slant. Då köper de in när de har lust och vill ha.... inte när du springer in med en påse.
#33 - 14 oktober 2008 17:00
Fort farande har jag inte sprungit in med en påse yngel i handen utan ringde dagen innan och frågade om han var intereserad.Och du jag har haft med denna handlare att göra förut och fått bättre betalt men nu är marknaden som den är men det gör väl inte att man inte känner sig lite lurad ändå.
#34 - 14 oktober 2008 17:26
hgs skrev:
Fort farande har jag inte sprungit in med en påse yngel i handen utan ringde dagen innan och frågade om han var intereserad.Och du jag har haft med denna handlare att göra förut och fått bättre betalt men nu är marknaden som den är men det gör väl inte att man inte känner sig lite lurad ändå.

Givetvis ska man inte känna sig lurad, men som du skriver så är nog marknaden lite hårdare numera. Men prova nästa gång att kolla om du får bättre betalt om du inte tar kontanter utan ett tillgodokvitto istället:).
#35 - 14 oktober 2008 17:42
hgs skrev:

Har väl lite med vilken affär man har att göra med också. Hos en affär en gång i tiden innan de bytte ägare fick jag iofs 50% av säljpriset. Annars har jag nog sällan fått en spänn.. Men om du odlat för att sälja kan jag kanske förstå besvikelsen ändå. iaf om du som du säger fått mer tidigare. Men sikta som sagt på tillgodokvitto eller avdrag i pris på nåt du köper så kan de kanske ge mer.
Bilagor:
#36 - 14 oktober 2008 18:08
jag säljer guppy-och platy yngel till butik för 5 kr styck det tycker jag är helt ok samt nu äppelsnäckor som jag får 8 kr för inte illa det heller tycker jag. jag får tillgodokvitto å det är ju alltid nåt som behövs så jag är nöjd
ps nu var ju inte mina ciklider(fast det har jag) men det handlar väl lite om sälja till butik, ciklid eller annat ds
#37 - 14 oktober 2008 18:39
Gå in på www.allabolag.se och kolla vad akvariebutiker har för omsättning och vinst. Med få undantag är det så gott som ekonomiskt självmord att ge sig in i den branschen. Man får nog snarare tacka alla ägare till våra kära butiker för att dom ställer upp och promotar akvariehobbyn.

Sen är jag också lite tveksam till varför privatodlat skulle vara bättre kvalitet på. Som sagt det finns duktiga privatodlare med lång erfarenhet, mycket talang och bra utrustning. MEN, det finns nog långt många fler som bara råkar få yngel och som inte är lika noga med vattenkvalitet och utfodring samt inte sorterar ut individer som inte bör säljas etc.
#38 - 14 oktober 2008 21:28
Det var en rolig sida, och som sagt är det tur att man inte äger någon zoobutik;).
#39 - 15 oktober 2008 04:55
Vad skulle akvarie hobbyn vara utan oss amatörer.Den skulle själv dö!
Alla har väl vi varit amatörer någon gång.Sedan att börja dra upp kostnader affären har för försälningen är kanske inte helt ovesentligt för mig som uppfödare att veta.Men jag har också kostnader för el mat och vatten det ända jag begär är att det skall gå jämt upp.Sedan undrar jag om det inte finns kriterier för vad man får säga till folk här på forummet jag trodde faktist att person angrepp var otillåtet och inget man bara skulle strunta i.Det finns något som heter netikett.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 15 oktober 2008 06:09
hgs skrev:
Sedan undrar jag om det inte finns kriterier för vad man får säga till folk här på forummet jag trodde faktist att person angrepp var otillåtet och inget man bara skulle strunta i.Det finns något som heter netikett.

Vad gäller frågan om etikett i forumet så är det inte en fråga som hör hemma i kategorin "Amerikanska ciklider"
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 15 oktober 2008 06:16
hgs skrev:
Vad skulle akvarie hobbyn vara utan oss amatörer.Den skulle själv dö!

Alla har väl vi varit amatörer någon gång.Sedan att börja dra upp kostnader affären har för försälningen är kanske inte helt ovesentligt för mig som uppfödare att veta.Men jag har också kostnader för el mat och vatten det ända jag begär är att det skall gå jämt upp.

Jag tror nog i så fall att akvarieaffärerna är ännu viktigare för akvariehobbyn än utan amatörodlarna;) - fast självklart bägge behövs.

Visst kan man driva en odling så att den går ihop och t.o.m. så att den går med rejäl vinst fast då gäller det helt enkelt att se till att man odlar sådan fisk som ger bra med vinst och inte sådana som man tycker är kul att odla. Men nu rör det sig ju om en hobby och då tycker jag att man skall välja att odla det som är kul, men då tycker jag inte riktigt att man kan begära att det skall gå jämnt upp.
Tycker man att en affär betalar för dåligt så är det ju bara att fråga i en annan affär, eller att själv börja sälja privat.
#42 - 15 oktober 2008 06:17
Men om du nu vill kalla dig uppfödare så borde du veta vilka "regler" som gäller. Likaså borde du som uppfödare ha ett kontaktnät till all fisk du drar upp då du då tydligen säljer fisk för gissningsvis 2-3000:- i månaden. Men sen tillkommer skatt på dessa pengar, eller;)?
Säljer du för mindre så vet jag inte hur du ska få det att "gå runt" med el, mat, svinn mm.
Visst finns det kriterier på forumet och är det ett inlägg du tycker går över gränsen så trycker du bara på den lilla varningstriangeln under användarnamnet så tittar Admin eller Kjell på inlägget.
Sedan är det även att ger man sig in i leken så får man leken tåla, och komma med kritik så offentligt som du nu gjorde mot en affär, bara för du tyckte du blev lite orättvist behandlad när du skulle sälja fisk, så får man ofta ta emot en del moteld;).
#43 - 15 oktober 2008 11:21
OK dåligt ord val men det var inte den synliga kritiken jag tog åt mig utan den som kom via zoopets intern mail.Man säger inte till folk att dom ljuger speciellt inte om man inte inte känner dom.Sedan tycker jag att jag har rätt att känna mig besviken.Och det är inget jag behöver rätt färdiga för någon.Och jag tycker att akvarie hobbyn är kul varför annars har hålligt på i över 30år.Och som sakt allt började med amatörer inte zooaffärer.
#44 - 15 oktober 2008 11:59
Men jag förstår inte riktigt kritiken mot affären om jag ska vara ärlig. Du har i princip fått samma svar här på Zoopet som du fick på Zoonen och då kanske du borde tänka efter lite, kanske är det du som har fel;)?
Jag kan faktiskt förstå att du blev besviken på affären som lovade dig först ett pris men sedan ändrade detta när de såg var det var, men som jag skrev innan måste det vara genomströmning på fisken, den kan inte gå kvar i ett kar och bara kosta pengar.
Du nämde i tråden på Zoonen att du ville ha minst 20-25:-/st för dem, och sedan var tydligen affärens pris 60:- och den ekvationen kan jag inte få att gå ihop.
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2187454

Har du kollat vad affären tar för fiskarna som du har lämnat in och hur många de har sålt?
#45 - 15 oktober 2008 15:43
Nej inte ännu det är vag jag själv betalt för avels djuren efter lite rundrigning.Men det är klart att zooafärer skall överleva dom med så 14 kr var kanske inte så dåligt.Det finns dom säljade affärer som tar 120kr styck för dom vilket jag tyckte verkarkade lite mag starkt men vad skall man som kund rätta sig efter.
#46 - 15 oktober 2008 15:54
Gott att du tänker på det viset:). Det är klart att man vill ha saker och ting så billigt som möjligt, men risken är att det blir slit och slängmenatlitet över djuren och det tycker jag inte är något vidare.
Skulle fisken vara dyrare i affären skulle sedan du som säljer fisk i din tur få bättre betalt för den, och jag tror att det hade räckt om du bott på andra sidan Sverige skulle du få några kronor mer.
Jag har en kompis som odlade mycket fisk förr, bla Corydoras, diskus och L-malar samt ungfödare, och som han sa, ska man tjäna pengar är det ungfödare man ska odla. De förökar sig fort, växer på sig bra och ganska bra betalt.
Jämför man med diskus som du kanske får 50:- för och den tiden det tar att dra upp till försäljningsstorlek, och med svärdbärare som du får ca 5:- för. Efter 5-6 månader kan du sälja den första kullen diskus som kanske är ett 30-tal om du har tur, hur många svärdbärare tror du att du har sålt under den tiden;)?
De övriga fiskarna odlade han bara för att det var kul, men ungfödarna drog in såpass mycket pengar att han låg på plussidan och kunde köpa in nytt avelsmaterial utan att behöva satsa en ende egen krona.
Tyvärr tröttnade han av personliga skäl på att odla fisk, då det var kul att handla av honom och det var väldigt bra kvalité på fisken:).
#47 - 15 oktober 2008 16:01
hgs skrev:
Nej inte ännu det är vag jag själv betalt för avels djuren efter lite rundrigning.Men det är klart att zooafärer skall överleva dom med så 14 kr var kanske inte så dåligt.Det finns dom säljade affärer som tar 120kr styck för dom vilket jag tyckte verkarkade lite mag starkt men vad skall man som kund rätta sig efter.

Du redigerade ditt inlägg så jag får svara på den senaste kommentaren med.
Att det finns affärer som säljer dessa fiskar för 120:- kan du inte jämföra med, då det inte var den affären du sålde till. Prova isf att sälja din fisk dit och se vad han ger för dem, om han över huvudtaget köper in dem. Skulle du få bättre betalt där så fortsätt sälja dit:).
#48 - 15 oktober 2008 17:50
:D Nu pratar vi allvar.
Ungfödare är en stabil inkomst då de efter frågas av konsumenterna.
Sen finns det ciklidaffärer som inriktar sig enbart på ciklider och då får man bra betalt för ciklider.

Menar man anpassar odlingen efter efter frågan.
#49 - 15 oktober 2008 19:49
OK jag får väl böja mig för över heten och tänka om .
#50 - 15 oktober 2008 20:38
Så farligt är det inte, kan väl bara säga att du nog kunnat fått betydligt bättre betalt om du sålt till en affär med mera ciklid inriktning.

Eller sålt till en person som hobby odlar.

Jag för min del skulle kunnat tänka gett 25-30kr ynglet(4-5cm) beroende på kvalitet.
Finns flera i min närhet som säljer ciklider och som gärna hade köpt några av dig för 25kr/st.

Så mitt råd är, vänd dig till sak kunnigt folk för respektive familj/ursprungsland/art.
Då får du bra pris.
#51 - 15 oktober 2008 20:51

Så mitt råd är, vänd dig till sak kunnigt folk för respektive familj/ursprungsland/art.

Då får du bra pris.

Försöka kan han göra, men tyvärr är det inte alltid så enkelt. Driver du ett företag gör man det antagligen för att tjäna pengar. Köper du in fisk som inte går inom en månad kommer de fiskarna att kosta dig mer pengar än vad du tjänar på dem, oavsett vad det är för fisk.
Sedan om det är en affär som är specialiserad på tex ciklider, ungfödare eller vad som, så måste fiskarna fortfarande bli sålda.
Nu låter det som om hela världen kretsar runt pengar och sålda fiskar men verkligheten är på det här viset. Skulle man tjäna stora pengar om man sålde till specialaffärer tror jag att fler skulle hålla på med odling än vad som görs idag, då de flesta i dag odlar för att de tycker odling är intressant och roligt.
Jag skulle själv vilja hålla på med det, men har varken tid eller plats för det som läget är idag.
#52 - 16 oktober 2008 09:33
Har nu detta år legat lite lågt med mitt intresse pga av stambyte i fastigheten med ojämn vatten kvalitet som följd bara för att dom rycker loss gammal skit.Så några av mina ciklider gick åt pga av koppar i vattnet rätt som det var blev vattnet rost rött.
Har försökt få ersättning för detta men man kan tala för döva öron.Sedan att tycka att man kan någorlunda få det att gå ihop det är faktist ganska vesäntligt i och med att jag gärna vill syssla med lite udda arter blir det att man får åka en del.för jag har inte än träffat en seriös zoohandlare som inte velat ha bra betalt av mig för ta hem.
Men som en del säger så skall ju han käna på det med vem vet om någon annan är intereserad.
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 16 oktober 2008 10:08
hgs skrev:
Har nu detta år legat lite lågt med mitt intresse pga av stambyte i fastigheten med ojämn vatten kvalitet som följd bara för att dom rycker loss gammal skit.Så några av mina ciklider gick åt pga av kopar i vattnet rätt som det var blev vattnet rost rött.

Har försökt få ersättning för detta men man kan tala för döva öron.Sedan att tycka att man kan någorlunda få det att gå ihop det är faktist ganska vesäntligt i och med att jag gärna vill syssla med lite udda arter blir det att man får åka en del.för jag har inte än träffat en seriös zoohandlare som inte velat ha bra betalt av mig för ta hem.

Men som en del säger så skall ju han käna på det med vem vet om någon annan är intereserad.

Skall du tjäna pengar på udda arter så
1/ kan du bara odla i liten skala
2/ kan du bara sälja privat

På min tid när jag var grossist så hade jag en del fasta odlare som bara sålde till mig. Jag hade i stort sett fast priser och storlekar på de fiskar jag köpte in. Ibland hade de odlat någon dyr och ovanlig art och ville ha extra betalt. Min inställning var då snarare tvärtom (pga av att de var mer svårsålda) - en ovanlig art ger sämre betalt förutsatt att inte ynglen redan var så stora att de hade färgat ut och då kunde de vara värda lika mycket som andra fiskar i samma "grupp".
Dock det fanns ett stort MEN - nämligen om de tog bra foton på den nya arten samt skrev en bra artikel i Ciklidbladet så betalade jag mer. Orsaken till det var självklart att efterfrågan då ökade eftersom nyheten blev mer känd.
På detta sätt gjorde några av "mina" odlare, men andra som inte var intresserade av att lägga ner jobb på att marknadsföra arten struntade i att odla denna typ av fiskar utan istället satsade de på att odla färgglada standardfiskar som alla kände till och som inte behövde marknadsföras.
#54 - 16 oktober 2008 11:42
Tack kjell för detta inlägg faktist något att tänka på.Men du jag skrev till dig tror jag det var om någon här på nätet som säger att man ljuger.Och fick väl inte det svar jag hoppats på.För jag i min enfald trodde att sådana personliga angrepp var helt uteslutna här attb man hade ett vårdat språk utan personliga på hopp vilket jag själv gjort vid något tillfälle fast då var det inte så grovt att jag påstod att någon ljög.men jag fick på rigning i min intern mail hoppas att denna figur också får det och ber mig om ursäkt annars tycker jag att en avstägning vore på sin plats.För oav sett vad man tycker så måste det finnas saker man ej får ge utryck för här på forumett.Annars kanske saker kan eskalera för mycket lite orolig bara annars ett väldigt trevligt forum att vara i bra hemsida med många kunniga människor.
#55 - 16 oktober 2008 12:10
kan inte låta bli att le lite åt hela diskussionen.

generellt verkar det som att det finns vissa personer som tycker att påslagen
som affärerna har på fisk är i högsta laget. Andra tycker att det normalt, några
tycker det är för lite.

till de som tycker att påslagen är för höga.

har ni minsta aning om vad påslagen är inom all form av handel ?

låt mig ge ett exempel. ett stort svenskt möbelföretag med platta paket
har enligt många en hyfsad prisbild. Är ni medvetna om att man kan ta deras
katalog och dividera med mellan 3,5-4,0 och då får man fram deras genomsnittliga
inköpspris. På vissa varuområden kan man faktiskt dividera med både 10 och 20.
Ändå ligger de med "enbart" 20% i vinst. Resten försvinner i hanteringen.
Och just detta bolag är extremt duktiga på hantering.

Jag har själv en gång varit inom leksaksbranchen. Där är det ÄNNU värre.

Byggindustrin är nog det mest skrämmande man kan tänka sig.

Etc
Etc
Etc

Så, att en affär tar emot en firre för 15 pesos, och sedan kan kränga den vidare
för 55 pesos, och överleva, det skall vi amatörer nog vara väldigt tacksamma för.

Visst, han kan få in den klockan 10, och sålt den klockan 10,05. Och då kan man tycka att det är en bra deal. Samtidigt kan han faktiskt inte få den såld alls.
Jag har själv lämnat in diverse fiskar till en affär, och 6 månader senare simmar det ett gäng fullvuxna i tanken......

Nä, var tacksamma så länge priserna är som dom är.

När myndigheterna får för sig att skapa fler krångellager, så kommer det att bli värre.
Antingen kommer priserna in till affär att sjunka, eller så kommer priserna ut att öka.
Förhoppningsvis det senare.

.
.
#56 - 16 oktober 2008 12:11
hgs skrev:
OK dåligt ord val men det var inte den synliga kritiken jag tog åt mig utan den som kom via zoopets intern mail.Man säger inte till folk att dom ljuger speciellt inte om man inte inte känner dom.Sedan tycker jag att jag har rätt att känna mig besviken.Och det är inget jag behöver rätt färdiga för någon.Och jag tycker att akvarie hobbyn är kul varför annars har hålligt på i över 30år.Och som sakt allt började med amatörer inte zooaffärer.

hgs skrev:
Tack kjell för detta inlägg faktist något att tänka på.Men du jag skrev till dig tror jag det var om någon här på nätet som säger att man ljuger.Och fick väl inte det svar jag hoppats på.För jag i min enfald trodde att sådana personliga angrepp var helt uteslutna här attb man hade ett vårdat språk utan personliga på hopp vilket jag själv gjort vid något tillfälle fast då var det inte så grovt att jag påstod att någon ljög.men jag fick på rigning i min intern mail hoppas att denna figur också får det och ber mig om ursäkt annars tycker jag att en avstägning vore på sin plats.För oav sett vad man tycker så måste det finnas saker man ej får ge utryck för här på forumett.Annars kanske saker kan eskalera för mycket lite orolig bara annars ett väldigt trevligt forum att vara i bra hemsida med många kunniga människor.

Om du inte skickar en kopia på det kränkande internmailet du fick till Kjell så tror jag inte att han kan göra något. Han sitter inte och läser våra internmail.
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 16 oktober 2008 12:22
hgs skrev:
.Men du jag skrev till dig tror jag det var om någon här på nätet som säger att man ljuger.Och fick väl inte det svar jag hoppats på.För jag i min enfald trodde att sådana personliga angrepp var helt uteslutna här attb man hade ett vårdat språk utan personliga på hopp vilket jag själv gjort vid något tillfälle fast då var det inte så grovt att jag påstod att någon ljög.men jag fick på rigning i min intern mail hoppas att denna figur också får det och ber mig om ursäkt annars tycker jag att en avstägning vore på sin plats.För oav sett vad man tycker så måste det finnas saker man ej får ge utryck för här på forumett.Annars kanske saker kan eskalera för mycket lite orolig bara annars ett väldigt trevligt forum att vara i bra hemsida med många kunniga människor.

Som sagt - denna fråga har inget med "Amerikanska ciklider" att göra.
#58 - 16 oktober 2008 18:48
Det roliga är att en hel del av affärerna säljer svenskodlade fiskar och de betalar hyfsat bra för dem.
Då det gäller lokalt odlade så borde i teorin vara snäppet bättre.
De ställen som säljer fisk får dem i fina frigolit lådor ibland utan att ens se hur fisken ser ut eller vilken kvalitet den har.
Kommer en snubbe in med en art som sålt som smör förr men inte finns hos grossisten och att denna har plockat ut de bästa 10 utfärgade yngel så borde det ju bli bättre betalt.

Menar att om man som hobby odlare vill kunna sälja mera fisk eller andra arter så ser man ju till att kvaliteten är den bästa ur betraktarens ögon.
Dvs konsumenten.
Sen är ju affärerna inte obekant med nämnda art på någe sätt och bör nog veta att det finns en bra efterfråga efter dem.
#59 - 18 oktober 2008 08:10
Långås skrev:
Gå in på www.allabolag.se och kolla vad akvariebutiker har för omsättning och vinst. Med få undantag är det så gott som ekonomiskt självmord att ge sig in i den branschen. Man får nog snarare tacka alla ägare till våra kära butiker för att dom ställer upp och promotar akvariehobbyn.

Fascinerande debatt, jag har antagit att det är som Långås skriver. Vidare tror jag Kjell F skrev om påslaget på fisk kontra tillbehör. Min tolkning har varit att man mer eller mindre skänker bort fisken och överlever på tillbehören/akvarier. Min tolkning är fortfarande att vi som pysslar med akvariefiskar skall vara glada för att det finns mer eller mindre idealister som förhoppningsvis kan överleva på att vara i branschen. Har hänt att jag haft fiskar som jag inte behöver eller vill ha. Har frågat affär om de vill ha dem. Observera att jag aldrig skulle sälja några. Varje gång jag skänk fisk till affär har jag fått erbjudande om någon-/ra i gengäld. Som sagt hoppas att fler handlare kan överleva. Tror fortfarande att ingen tjänar pengar på att sälja akvariefisk, men förhoppningsvis kan några överleva. Skulle t ex Kent i Nol "tjäna pengar" på det skulle det glädja mig. Jag stötar gärna affärer och personer som har sådan intresse och engagemang för sina kunder.
#60 - 18 oktober 2008 09:50
En vis zoohandlare sa att om man ska tjäna pengar på att odla fisk kan man odla fiskar med vilken färg som helst bara de är röda.
Samma zoohandlare frågade en del av stammisarna vilken ciklid de trodde han sålde mest av, förutom skalarer förstås. Svaret var sebraciklider, eftersom de var lite billigare än de andra cikliderma.
Sebraciklider är inte det lämpligaste alla gånger att ge sig på att odla om man vill tjäna pengar på det, många handlare får fler gratis än vad de kan sälja.
Skalarer däremot har de senaste 50 åren varit möjligt att odla med god förtjänst, kommer förmodligen höra till de bästa valen länge till, och om man inte tycker det är givande nog att odla skalarer kan de bekosta odlandet av lite andra fiskar som man tycker är roligare, särskilt om man inte har lokal- och arbetskostnader att ta hänsyn till.
Kan man leverera skalarer av god kvalitet regelbundet är det lättare att få sälja andra fiskar också, dessutom sprider man transportkostnaderna.
Klart att diskus lockar många med sina till synes höga priser, och det går att göra vinst på dom med, men jag tror det kräver mycket mer resurser per krona man får tillbaka än skalarer. "kilopriset" är nog mycket högre på skalare "small", än på diskus.
Påfågelsciklider är en annan art jag tycker vi borde kunna producera mer av hemma i Sverige, jag vet inte om någon i Sverige odlar dom rationellt för tillfället, men normalt sett över ett större tidsperspektiv brukar de i princip uteslutande vara importerade, trots att det inte är en särskilt svårodlad art, som det finns en konstant efterfrågan på med ett relativt högt "kilopris".
#61 - 20 oktober 2008 08:01
Har förstått nu att jag fått hyfsat betalt.Och hoppas att det skall gå lika bra i frammtiden.Och det är min åsikt ingen annnans behöver ej heller tvingas på någon.
#62 - 20 oktober 2008 08:50
Lånar den här tråden lite.
Går det få sålt/byta rödzebrayngel?
Hur mycket kan man få för dom?
Har några som är 5cm och några som är ett par veckor gamla bara.
Kjell Fohrman
Administrator
#63 - 20 oktober 2008 09:01
shpend skrev:
Lånar den här tråden lite.

Går det få sålt/byta rödzebrayngel?

Hur mycket kan man få för dom?

Har några som är 5cm och några som är ett par veckor gamla bara.

Rödzebra är relativt lättsålt OM de har bra färger - men priset beror oerhört mycket på vilken färg ynglen har. Den typen av fiskar måste ha föräldrar som har bra färg. Yngeln måste ha fått bra färgfoder från starten och sedan under hela uppväxten
#64 - 20 oktober 2008 13:39
14:-är bra!!!( 55:- minus moms,inköp,dödsfall,lokal, el, mat, lön och soc.avgift mm!!! Blir inte mycket kvar då!!??)
#65 - 24 oktober 2008 10:14
Hej har varit borta ett tag från forumet.Vill bara säga att leka jesus och tro att folk tvingar på folk åsikter skulle nästan vilja att man vände på det.Du försöker att tvinga på folk åsikter om hur man skriver och sedan försöker du med ord och vänt tonläge att klappa folk på huvudet.Inte ett försonande drag tycker utan en bra breskrivning av en dryg människa eller hur.Och som sakt detta svar är riktat till en som vet vad jag menar..
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 24 oktober 2008 10:19
Låser tråden eftersom trådskaparen ändå inte vill skriva om det som passar in i kategorin.
Vill man diskutera Zoopets moderreing så gfinns det andra kategorier att göra det i.

Annons