Sälja Red Crystal. Pris?

#1 - 1 mars 2011 16:33
Hej!
Jag har tänkt mig att starta en större odling av crystal red räkor på olika mässor och så.
Min fråga är:
Vilket pris är rimligr för en räka med T.ex. vit och röd randig med starka färger och där räkan är ganska stor?

Vad är ett rimligt pris för en räka som nästan är helt röd (starkt, fin röd färg) och där räkan är ganska stor.

En crystal red räka som är helt vit (klar, stark vit färgad) och där räkan är ganska stor. Tror att den räkan kallas för snowwhite crystal red schimp? vill gärna ha namnet på den:)
Jag har hört att dom är ganska dyra på mässor.

En annan fråga är om jag nu ska sälja dom på en mässa, vad ska jag skriva att dom heter? Redbee eller crystal red?
Crystal red är väll trademarkt eller vad det nu heter (ett C med en ring runt)

Vad är rekomenderad föda för att framhäva färgen extra mycket?

Vad gillar dom att ha för inredning, altså mycket rötter, stenar, mossa m.m?

Hur ser man skillnad på kön?

TACK!/Simon
#2 - 1 mars 2011 16:36
Länken var ingen höjdare, bara en smiley...
#3 - 1 mars 2011 17:07
oops mitt fel :)
#4 - 1 mars 2011 17:55
fantawor87 skrev:
Hej!

Jag har tänkt mig att starta en större odling av crystal red räkor på olika mässor och så.
Menar du att du ska köpa eller sälja räkor på mässor? Och vilka mässor isf?
Min fråga är:

Vilket pris är rimligr för en räka med T.ex. vit och röd randig med starka färger och där räkan är ganska stor?

Stora räkor ska du helst inte sälja, de är känsligare för flytt och köparen vet heller inte hur gamla de är. Sedan beror priset mycket på hur de är tecknade.
Vad är ett rimligt pris för en räka som nästan är helt röd (starkt, fin röd färg) och där räkan är ganska stor.

En räka med mer rätt är oftast mindre värd. Ju mer vitt desto dyrare blir de.
En crystal red räka som är helt vit (klar, stark vit färgad) och där räkan är ganska stor. Tror att den räkan kallas för snowwhite crystal red schimp? vill gärna ha namnet på den:)

Jag har hört att dom är ganska dyra på mässor.

Det beror på hur det vita ser ut, antingen är det en Snow white, eller Golden som är samma sorts räka men mindre vitt.
En annan fråga är om jag nu ska sälja dom på en mässa, vad ska jag skriva att dom heter? Redbee eller crystal red?

Crystal red är väll trademarkt eller vad det nu heter (ett C med en ring runt)

Chrystal red är nog den bästa benämningen[COLOR=black].
[/COLOR]

Det finns olika foder för detta, kolla på tex www.ebishop.se.

[QUOTE]Vad gillar dom att ha för inredning, altså mycket rötter, stenar, mossa m.m?

Det låter bra, mycket mossa som de kan gå och plocka i gillar de.
Honorna ser lite tjockare, högre ut, och brukar vara lite större.
#5 - 1 mars 2011 18:56
aha ok.
Jag menar att jag funderar på att sälja räkorna på en helt vanlig akvarie mässa.
men vad skulle du sätta på en normalstor/mellan crystal red räka (Snowwhite om jag har fattat rätt)?
Bilagor:
#6 - 1 mars 2011 19:03
När jag köpte mina SW gav jag ca 200:-/st för dem. Priset beror lite på vilken färg de har, det finns tex rosa SW som är bland de dyrare. Men förväxla inte dessa med sämre färgade SW som då heter Golden.
Men finns det några mässor i Sverige som du kan sälja räkor på?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 1 mars 2011 19:12
fantawor87 skrev:
aha ok.

Jag menar att jag funderar på att sälja räkorna på en helt vanlig akvarie mässa.

Vanlig och vanlig - jag har i alla fall aldrig hört talas om någon akvariemässa i Sverige (däremot i utlandet).
Däremot är det ju relativt vanligt med auktioner - men där säljs ofta det mesta väldigt billigt.

Odlar man räkor av lite högre klass så är det nog annonsering och postorder som gäller.
Odlar man standardkvalitet så är nog det bästa att sälja till affärer och grossister.
Bilagor:
#8 - 1 mars 2011 19:19
ok. Vet du ett rimligt pris för en fin rödvit crystal och ett rimligt pris för en fin helvit crystal?
Är det på tradera/blocket/ebay som jag borde sälja på eller borde jag skapa en egen sida?
#9 - 1 mars 2011 19:26
Det är väll många mässor i Tyskland? Hur får man reda på information om det är någon mässa pågång? Hemsida?
Om du skulle sälja crystal på en mässa i T.ex. Tyskland (eller kanske Norge/Finland om dom nu har några) skulle du ta med dom på flyg () inpackade i frigolit eller något eller åka bil?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 1 mars 2011 19:27
fantawor87 skrev:
ok. Vet du ett rimligt pris för en fin rödvit crystal och ett rimligt pris för en fin helvit crystal?

Är det på tradera/blocket/ebay som jag borde sälja på eller borde jag skapa en egen sida?

Skall man sälja kvalitet så måste man ha en egen hemsida där man visar upp vilken kvalité det är på det man säljer. Sedan kan man ju annonsera på t.ex. zoopet, redbee och plantswap eftersom det i regel är de lite mer kunniga akvaristerna som handlar där. På sidor som blocket etc. är det nog svårt att sälja hög kvalitet.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 1 mars 2011 19:29
fantawor87 skrev:
Det är väll många mässor i Tyskland? Hur får man reda på information om det är någon mässa pågång? Hemsida?

Om du skulle sälja crystal på en mässa i T.ex. Tyskland (eller kanske Norge/Finland om dom nu har några) skulle du ta med dom på flyg () inpackade i frigolit eller något eller åka bil?

Nej inte så många, men några är det ju och det kostar ju då en hel del både att ta sig dit och att ha en utställningsmonter. Så det vill nog till för att du skall få det till att gå runt.
#12 - 1 mars 2011 19:31
Först och främst så bör du ha en firma registrerad då det inte går att sälja på mässa som privatperson. Sedan är kostnaden ganska hög för platsen, så man bör ha ganska mycket att sälja för att det ska gå ihop sig.
Ska man köra ner räkor till Tyskland så är det bil som gäller, flyg blir dyrt och krångligt samt du måste ändå ta dig till mässan på något vis. Det är några mässor varje år i Tyskland, kolla på tex förstasidan här på Zoopet så hittar du några.

Ska du sälja räkor privat är det i olika forum samt andras ställen du får leta kunder, men de dyrare räkorna kan bli svåra att sälja då marknaden inte är så stor.
#13 - 1 mars 2011 19:44
ok då tror jag att jag hänger med.
Det är bara en fråga: Vad är ett rimligt pris för en fin crystal?
Vad är ett rimligt pris på en riktigt fin helvit crystal?

Är det samma priser på Red Crystal som Black Crystal?
#14 - 1 mars 2011 19:46
En riktigt fin SW i Sverige ligger på runt en femhundring.
Att säga vad en CR eller CB kostar är lika svårt att svara på som hur långt är ett snöre;). Det beror på teckningen, färgen osv....
#15 - 1 mars 2011 19:47
Finns det någon stor utomlandshemsida som T.ex zoopet som jag skulle kunna annonsera på?
Hur skickar jag dom i så fall?
#16 - 1 mars 2011 19:48
Ansjo vad betyder SW,CR och CB?
#17 - 1 mars 2011 20:04
Snow White, Chrystal Red och Chrystal Black.

Ska du skicka räkor alls, så bör du veta att det inte är tillåtet via Posten i Sverige. Sedan bör du ha bra lådor, påsar som andas att ha räkorna i, sk Breatihng bag samt vid kallare temp en värmepåse (Heatpack) i lådan. Denna påse får inte ha direktkontakt med räkpåsen, så man får isolera lådan med frigolit.
Jag tror du ska ta en funderare på detta först, för det är inte det enklaste att göra, vare sig odla räkor av hög kvalité samt att skicka dem...:)
#18 - 1 mars 2011 20:20
Jag kanske ska börja med att Sälja i Sverige:)
Så ett rimligt pris på en riktigt fin CR kan vara ca.200kr?
För Räkor av "lägre kvarité" ca.50-100Kr?
#19 - 1 mars 2011 20:23
finns ju olika "grading" på räkor. ingen alls, S, SS och SSS om jag inte missminnner mig. men jag vet inte vem som bestämmer gradingen på en räka
#20 - 1 mars 2011 20:31
C, B, A, S, SS, SSS och SSSS. Sedan lite olika varianter som gör att en räka SS kan bli S som då är lägre graderad. Det beror helt på hur räkan ser ut, hur tecknad den är och hur bra färgad den är. Det finns massor av info på www.redbee.se om detta med graderingar http://www.redbee.se/content.php/15-Graderingsguiden.
#21 - 1 mars 2011 20:33
OK, det var nyttig information för mig, tack
#22 - 1 mars 2011 20:34
Det bästa du kan göra nu i början är att läsa och ta reda på så mycket som möjligt, och lycka till:)!
#23 - 1 mars 2011 20:43
TACK! tack för allt!
Bilagor:

Annons