Sälja kräftor?

#1 - 2 juli 2008 19:01
Satt och surfade lite i eftermiddag och hamnade på Åleds hemsida och och gissa vad jag hittar på fisklistan under "räkor, musslor, sniglar mm" om inte 6 sorters kräftor.

Jag trodde inte att man fick ha kräftor i akvarium om det inte ver flodkräfta eller signalkräfta.

Gäller inte samma regler för företag som privatpersoner?

Och får man inte ha dem i akvarium så borde man väl inte få sälja dem heller.

Eller är jag totalt ute och cycklar?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 juli 2008 19:04
Jessa skrev:
Satt och surfade lite i eftermiddag och hamnade på Åleds hemsida och och gissa vad jag hittar på fisklistan under "räkor, musslor, sniglar mm" om inte 6 sorters kräftor.

Jag trodde inte att man fick ha kräftor i akvarium om det inte ver flodkräfta eller signalkräfta.

Gäller inte samma regler för företag som privatpersoner?

Och får man inte ha dem i akvarium så borde man väl inte få sälja dem heller.

Eller är jag totalt ute och cycklar?

Samma regler gäller för ALLA - så det är med andra ord helt olagligt både för grossister, affärer och privatpersoner att inneha kräftor
#3 - 2 juli 2008 19:41
Vänta lite med att ringa polisen - ingen av kräftorna finns i lager. ;)
#4 - 13 augusti 2008 23:13
det är väl bara bra om kräftor säljs i affärer då kan vi privat personer få hem några.Vissa regler är till för att bryttas så länge dom inte skadar en annan människa
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 augusti 2008 07:13
det är väl bara bra om kräftor säljs i affärer då kan vi privat personer få hem några.Vissa regler är till för att bryttas så länge dom inte skadar en annan människa

Nej, det är inte bra och de företag och privatpersoner som bryter mot lagar som dessa är oansvariga.
Lagen har ju faktiskt tillkommit för att skydda vår natur och oavsett om den i just detta fall fyller den funktionen eller inte spelar mindre roll. Detta eftersom om företag och privatpersoner struntar i att följa lagarna så kommer det oundvikligen att leda till än hårdare lagar för att komma tillrätta med smittorisken (vilket redan diskuteras av myndigheterna) och snart så har vi ingen akvariehobby alls längre.
#6 - 14 augusti 2008 07:37
Risken är nog stor att dessa skärpningar kommer snart också.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1531803.svd
Bilagor:

Annons