Sälja av till butik

#1 - 30 maj 2006 13:10
Hej!
Mina Endlers börjar bli väldigt många nu. Brukar zoo-butikerna vilja köpa sådana av privatpersoner? Vad kan man förvänta sig att få för dem?
#2 - 30 maj 2006 13:16
Affärer generellt gillar att köpa in fisk från privatpersoner. Ett bra riktvärde är att ta 1/3 av utpriset eller mer. Tänk inte vad du kan få utan vad du vill ha, sedan är det bara att diskutera med butiken.
MVH
Magnus
#3 - 30 maj 2006 18:11
Jag tar aldrig pengar när jag har bytt in fiskar eller växter. Tar alltid mat,nya fiskar eller nått annat. Både bra för mig o affären. :)
#4 - 30 maj 2006 23:46
[quote=Tropfrog]Affärer generellt gillar att köpa in fisk från privatpersoner. Ett bra riktvärde är att ta 1/3 av utpriset eller mer. Tänk inte vad du kan få utan vad du vill ha, sedan är det bara att diskutera med butiken.
MVH
Magnus[/quote]
Men detta gäller väl ändå mer exklusiva fiskar, än t.ex platy eller guppy? Här är det jäkligt svårt att bli av med dom iallafall :)
#5 - 31 maj 2006 08:36
Skillnaden mellan ungfödarna och de flesta andra arterna, är att handlarna vill ha dem fullvuxna. Många andra arter kan dom köpa in "tonåringar", men just när det gäller ungfödare vill dom ha rejäl storlek. I övrigt brukar det inte vara några problem, bara man ringer och talar om hur många man har, och kan leverera just när handlaren behöver dem... Har hört att många vill att man har med sig ett vattenprov också, och det låter ju smart!
#6 - 31 maj 2006 08:43
Och komihåg att snacka med butiken INNAN du kommer in med fisken.
#7 - 31 maj 2006 11:16
Hur är det med t.ex palett-yngel? De är ju lite dyrare än platy å guppy, är sådana mer lättsålda?
#8 - 31 maj 2006 11:23
Även palettyngel vill affärerna gärna ha i säljbar storlek.
En del säljer affären till grossisterna har jag förstått.
#9 - 31 maj 2006 11:43
Det är också väldigt olika från butik till butik. En del tar aldrig in hemodlat. Man får ringa runt och fråga.

Annons