salig blandning, hur skulle ni göra?

#1 - 22 februari 2004 18:04
Hej,

Jag sköter flera akvarium varav ett har blivit en salig blandning av fiskar. Frågan är hur jag ska göra. Tänkte höra om någon har tips om hur jag borde gå till väga.

250 liter

1 silverhaj
1 randig regnbågsfisk
3 kongotetror
3 kardinaltetror
några rosentetror
5 marmorscalarer
1 Steatocranus tinanti (tror jag)
1 discus

Alla fiskarna är till åren kommna. Inköpta 99 tror jag. Borde jag köpa in flera av varje sort eller ska jag sälja, vänta ut dom få ensamma som är kvar. Borde jag spara vissa och satsa på dem? Nån som har någon bra ide? Hur skulle ni göra? Kan vara svårt att sälja vuxna exemplar kan jag tänka mig.

tack på förhand
Annsan
#2 - 22 februari 2004 18:11
Skalarerna bör du ju helt klart ha kvar om de är fina.. Discusen kanske du borde köpa en make/maka till?! (Är ingen discusexpert)

Kardinaltetrastim är alltid fint, 3 är dock inget stim..
Du kanske kunde ha skalar, kardinal och discus?! Sydamerikanskt...

De andra fiskarna är som du säger en salig blandning, spara dom du känner nåt för och gör dig av med resten kanske?!
#3 - 22 februari 2004 18:14
Varför har du bara 1 Discus för? Du borde ju rensa bort en del fiskar, fråga mig inte vilka, och sedan skaffa 5 eller fler discusar till.
#4 - 22 februari 2004 18:24
jag hade behållt skalarerna och sedan hade jag köpt till lite mer kardinaltetror och ett gäng till discusar och sedan gjort dej av med rästen... men du gör som du vill

från:ToM
#5 - 22 februari 2004 18:31
Orsaken till blandningen är: Jag tog över detta akvarium (jag är djurskötare på ett naturbruksgymnasium) och det var vad som fanns när jag började. Discusen (dom var 2 från början) tillkom då deras akvarium sprack. Jag är lite tevksam till att köpa in unga fiskar. Är en ung discus lika bra sällskap som en i samma ålder? Hur ser marknaden ut för fullvuxa fiskar?
Silverhajen är väl den jag har mest dåligt samvete för, men han/hon är ganska stor så det kanske inte är någon som vill ha honom. Scalarerna är fina, ska nog sparar dom.
Måste nog läsa på lite vilket kön jag har på fiskarna så jag vet jag behöver kompletera med.
Tipset om kardinalerna ska jag ta fasta på. Flera såna alltså.
Discusen har jag förkärlek till så den bli nog kvar. Är det viktigt att det blir exakt samma sort. Har inte hittat exakt den modellen i böckerna jag tittat i. Kan de ha sällskap av varandra iallfall?

Tack
Annsan

Annons