Salamandrar tillsammans med fiskar?

#1 - 11 september 2003 19:43
Kan man ha fiskar som neontetror och platys tillsammans med eldbukssalamandrar? Eller trivs eldisarna bäst ensamma? Kan vattnet vara "giftigt" för fiskar p.g.a. eldisarnas sekret?

Mvh
#2 - 11 september 2003 20:48
De måste ha land att gå upp på! ha de ensamma. fiskar försig och salamandrar för sig!
#3 - 11 september 2003 21:09
Jag har en barkbit som land plus ett konstgjort näckrosblad dom kan sitta på... Ok, men då vet jag. Tack för ditt svar!

Mvh
#4 - 11 september 2003 22:46
om du ska ha dem med fiskar så ha dem med snälla fiskar inga ciklider. Ja hade såna salamandra men dem dog dels för att mina små scalarer tyckte det va kul och bita av fötterna och för att dem rymde så se till att ha ett bra glas så att dem inte rymmer...

mvh/Glenn
#5 - 12 september 2003 04:24
neeeee, du kan ha dom tillsammans.. dom behöver ingen land.. har sett i affären
#6 - 12 september 2003 04:49
Så länge fiskarna är snälla och för stora för att slinka in i salamanderns mun är det inga problem. Det behöver i och för sig inte bli några bekymmer ändå, jag har min salamander i yngelakvariet med små platys och mollysar och han tycker inte att de är mat.

Någon form av land bör du verkligen ha. De kan leva rätt så länge utan någonstans att vila som i djuraffären men det är inte att rekommendera. De kommer inte att leva lika länge utan land. Jag har också en vertikal barkbit åt min lilla rackare men det verkar också trevligt att ligga ovanpå innerfiltret.
#7 - 12 september 2003 05:30
Min sons eldbukssalamndrar åt guppyyngel med god aptit [:)] Däremot låter de bli dvärgklogrodan, eller rättare sagt de spottar ut honom för han smakar illa.
#8 - 12 september 2003 05:56
ja land måste de som sagt verkligen ha!!
beträffande mina erfarenheter med salamandrar o fiskar så har jag haft fiskyngel i ett av mina terrarium, men salamandrarna rörde dem inte.. så snälla fiskar o ha land till dem.
mats
#9 - 12 september 2003 07:35
Salamandrarna trivs inte i det varma vattnet som fiskarna behöver.Dom <b>måste</b> ha en landdel.
/Micke
#10 - 12 september 2003 07:43
Jag kan bara instämma med föregående talan. Titta på min länk här nedan får du se. Salamandrar ska inte ha doppvärmare utan lite kyligare vatten, landdel är ett måste. Mina salamandrar ligger på land flera timmar per dag och solar. Har även 14 salamanderbebisar och det är samma där.
Ha dom separat i ett eget kar. Det är jättemysiga djur så dom rekommenderas. Men rymningsbenägna, jag har fångat salamandrar över hela lägenheten. Dom hittar varje litet hål som finns att krypa igenom.
Lycka till.
#11 - 12 september 2003 12:51
grodanboll? har du eldbukar eller? det ser inte så ut nämligen... o hur fick du dem att föröka sig? =)

mats
#12 - 12 september 2003 12:56
Tack för alla svar!

Jag har mina salamandrar i ett 77l akvarium som jag har fyllt upp till hälften. Jag har inrett det som ett vanligt akvarium med grus och växter. Som landdel har jag en barkbit. Jag använder pump men ingen doppvärmare. Jag använder inget täckglas då de behöver syre på land. Jag har istället snickrat ihop en träram och spännt myggnät över så dom inte kan rymma. Jag har tre pansarmalar tillsammans med dom som rensar botten dagarna i ända.

Jag har platys och neontetror i ett annat akvarium som jag måste flytta. Jag är mest orolig över om vattnet kan vara giftigt för dom p.g.a. salamandrarnas sekret..?
Tror ni att fiskarna kan leva i lite lägre temp som runt 20 grader? Det kanske går att ha en temp som både eldisarna och fiskarna trivs i?
#13 - 12 september 2003 13:07
smurfmats, jag har lite olika sorter, inte alla är på kort. Men deras generella skötsel är densamma på dessa salamandrar. Det kan man läsa om överallt på nätet.

Hur jag lyckades föröka dom vet jag inte. Hade rätt kyligt i vattnet, tydligen blir dom aktiva då. (Sen sa djuraffären att dom ska ha doppvärmare och då köpte vi det. Men efter lite forskning kom det fram att dom inte ska ha varmt vatten så då tog vi bort den.) Rätt som det var låg det bara fullt med ägg överallt på växterna. Jag visste först inte vad det var, djuraffären misstänkte snäckor eller sniglar.
Men dom kläcktes och små pygmeer kom ut. Dom växer inte fort men söta är dom.
#14 - 12 september 2003 13:09
Läs gärna denna sida.

http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/eldbuk.htm

En av dom salamandrar jag har är en sån här.
#15 - 12 september 2003 13:17
Ursprungligen skickat av grodanboll

Läs gärna denna sida.

http://hem.passagen.se/exotic/caresheets/eldbuk.htm

En av dom salamandrar jag har är en sån här.

Det är eldbukssalamandrar jag har. På sidan står det att dom ska ha en temperatur på 25 grader. Är inte det för varmt? Om dom ska ha det/klarar av det då kan man ju ha fiskar som behöver varmt (25 grader) tillsammans med dom...
#16 - 12 september 2003 13:33
MAX 25 ja, vi har kallare.

Det är min personliga åsikt att fiskar och salamandrar ska var i var sitt kar. För att jag tycker att det är snyggast med ett akvarium med fiskar som är vattefyllt hela vägen upp.

Och då funkar det ju inte praktiskt med salamandrar. För du kommer aldrig ifrån att dom vill ha en rejäl landdel. Vi har både stenar och rötter, det behövs när alla vill vara uppe samtidigt.
#17 - 23 november 2003 12:21
Hej!!
Jag undrar hur mycket vatten man ska ha burken och om dom ska ha en lampa ( i sånnafall stark eller svag lampa ) hur ska land delen vara flytande på vattnet eller typ grus och en stenfrån botten och upp över ytan! hur länge kan en salamander vara uppe ur vattnet!! kan man ha dom dö så fort den kommit ur vattnet! jag undrar det här för att jag ska skaffa en salamander!! =)
#18 - 23 november 2003 12:28
grodanboll: Kan du inte ordna några bilder på de små liven?
Vill gärna se!
#19 - 23 november 2003 12:29
oj jag glömde ju det viktigaste vad äter salamandrar???
#20 - 23 november 2003 19:18
Hej du!

Om det är en eldbukssalamander så kan jag ge dig svar på dina frågor, annars vet jag nog inte. Kan du ta reda på vilken typ av salamander som du är intresserad av? så kan jag försöka svara :o)

//Lina
#21 - 24 november 2003 15:45
jag kan ju fråga vad det är för sort när jag köper den troligen i morgom tisdag!! =)
#22 - 24 november 2003 15:59
personligen tycker jag det låter bättre om du frågar vad det är för sort innan du köper dem, så du kan kolla hur de ska skötas så de får de bra när du väl köper dem...

mats
#23 - 24 november 2003 17:45
Hej!

Jag håller nog med, det är nog bättre att kolla vilken sort innan! vissa sorter kräver mer än andra! dessutom måste du ha gjort iordning hemma rätt innan du tar dit ödlan.

Tänk även på att olika ödlor är olika svåra. Man brukar säga att eldbukssalamandern är en utmärkt ödla som första djur. Och den sortens ödla kan jag verkligen varmt rekomendera!!
#24 - 24 november 2003 21:47
Tack Smurfmats och Carolina... ni skulle bara veta hur svårt det är att bromsa en 13 åring som fått lov att skaffa en salamander.... Om jag vetat att mitt OK hade inneburit sånt ståhej och sådan brådska hade jag nog fortsatt att säga nja ett tag till.
Gissa om det varit kaos här i kväll, när salamanderkaret skulle inredas... särskilt när Karin och hennes syrra upptäckte att deras Ancistrusar (som tillfälligt delade kar) hade lagt rom... I KARINS SALAMANDERKAR!!! Men nu tror jag allt är fixat... Arken hade ett litet kar med säkert 15 salamandrar, hoppas nu att det är rödbukade eller några andra enkla... ska ringa ner och kolla i morgon, INNAN Karin kommer hem från skolan...
Har väl gjort mig totalt osams med henne när jag lade mig i den här tåten också....
#25 - 24 november 2003 22:00
Haha, ja du! det är inte lätt! Men det löser sig säkert!

Men som jag skrev, jag kan verkligen rekomendera eldbukssalamandrar. Mycket lättskötta!!!
Jag ger fiskmat tis och tor, på söndag får de mygglarver. Viktigt att tänka på att inte ge fet mat för ofta (t.ex röda mygglarver).

Tänk sedan på att när ni väljer ödla, kolla noga tårna. Det säger mycket. Har dom långa fina fram och baktår så kan det delvis betyda att djuret inte har brist på något. Kolla även hullet över magen och hur aktiva de är!!! Lite knep bara!

:o)

Hör av er om ni har några frågor!

Lycka till
//Lina
#26 - 25 november 2003 07:19
vill bara poängtera att salamandern inte är en ödla... utan ett groddjur

annars håller jag med Lina beträffande matning o dyl.

hoppas ni får det kul med de små liven... är roligt att inreda ett akvaterrarium..=)
#27 - 25 november 2003 08:50
Jag brukar säga ödlorna.. Även om de inte är det. Fast egentligen är det ju fel, men huvudsaken är väl att man vet det.
#28 - 25 november 2003 12:32
Har kollat med djuraffären nu, Revbenssalamander??? finns det sådana??? Är dom isåfall lika lättskötta som rödbukarna??? Det är nämligen de enda de har hemma... och Karin kommer INTE att kunna vänta på någon annan leverans om ingen här säger att dom där med revben??? kommer att vara ooooootroligt svårskötta.
#29 - 25 november 2003 13:04
Måste tillägga att jag VET att det finns en sökfunktion här på forumet... brukar vara bra på att påpeka detta till andra nämligen *rodna* Fick bara lite panik, eftersom Karin snart är hemma från skolan...
Har hittat dem på söken nu, och det verkar som om de är ganska lättskötta och ska ha det ungefär som rödbukar.... Hoppar iväg till söken igen nu....
#30 - 25 november 2003 13:24
Nu har jag kollat det jag fick på söket här på Zoopet + en del andra sidor. Har jag uppfattat det här rätt nu:
Två stycken revbenssalamandrar borde få plats i ett 54 l kar?
20 cm vatten och inte så stor landdel borde bli bra?
En fluvaletta blir bra som pump i vattnet?
Akvarierampens lysrör räcker som lampa?
Alla hål i rampen bör tätas?
Den ska käka ca 3 gånger i veckan?
Finns det någon regel för hur mycket mat... typ 2 min regeln för fisk???
Det går att mata den utan att använda röda mygg???
Man ska inte ta i den i onödan, isåfall med blöta händer?

Är det något mera en Salamandermormor bör tänka på??? Måste ju ha koll så att Karin sköter den rätt nämligen...
#31 - 25 november 2003 15:19
Hej igen!

Ska erkänna att jag inte är så bra på just den sorten. Men vad jag förstår så ska dessa vara ganska lika mina (eldbukar).

Det där med mygglarver, det är givetvis en smaksak :o) Enligt min erfarenhet så är frysta rödamygglarver en definitiv favorit! Det är både en delikatess enl djuren samt att det är bra med lite fett ibland.

Jag har ett 54 akvarium till 2 eldbukar + fiskar, och det känns ganska lagom.
Det där med att inte ta idem för mycket, det är svårt. Man ska verkligen ha respekt för deras hud....men det är absolut ingen fara att ta upp dem i handen en stund, bara man inte typ klappar och gnider på huden. Svansarna kan även vara mycket känsliga för djuret.

Glöm inte att ha en doppvärmare i akvariet (kommer inte ihåg om du skrev det). Den ska stå på ca 23-25 grader. Ha dessutom många gömställen, djuren behöver få lite privatliv då de känner för det.

Lycka nu till och var lite försiktig med höga ljud, då dessa kraftigt känner av vibrationer.

//Lina
#32 - 25 november 2003 15:22
Som foder fungerar fryst artemia eller små räkbitar utmärkt.
#33 - 25 november 2003 18:25
vad jag läst till mig så behövs inte någon doppvärmare, de ska ha runt rumstemperatur o kan bli stressade av för höga tempreraturer...

spana in länken om de små liven
http://www.caudata.org/caudatecentral/caresheets/P_waltl.html
#34 - 25 november 2003 19:03
Tack för allt engagemang! Nu är dom hemma, två Revbenssalamandrar. Kan väl tänka mig att ytterligare frågor kommer att dyka upp med tiden....
Vi har aldrig under 22-23 grader hemma, så en doppvärmare känns onödig. Karin har en sådan som hör till akvariet, så skulle behovet uppstå så kan hon koppla in den.

Annons