Salamandrar och fiskar tillsammans?

#1 - 19 mars 2004 15:54
Hej!

Har ett 220-literskar med malawiciklider. Till hösten funderar jag på att gå över till sällskapsakvarium med mycket växter istället. Funderar på att skaffa salamandrar. Kan man ha dem tillsammans med fiskarna i karet, hur går de ihop med växterna? Och räcker en flytade korkbit, modell större, som "land" för salamandrarna?

Tacksam för alla tips ni har, länkar till hemsidor m.m. Gärna tips på affärer som säljer salamandrar av olika slag.

//Hanna
#2 - 19 mars 2004 16:35
Min dotter hade fiskar och salamandrar tillsammans, men det funkade inte alls... fiskarna lämnade inte någon mat kvar till salamandrarna som är ganska tröga av sig. Det som jag tror skulle kunna fungera är klogrodor, med salamandrar alltså... för de är nästan lika sega på att finna maten...
#3 - 19 mars 2004 18:37
som sagt redan. de är tröga med maten... jag har fiskar men jag har ca 50% landdel i mitt terrarium, de är väldigt mycket uppe på land... så jag matar mina salamadrar uppe på land där de får vara tröga i fred..=)
#4 - 19 mars 2004 18:48
Men, riktat till smurfmats, vad har du för fiskar tillsammans med dina salamandrar? Och vad för sorts salamandrar har du? Vet du om man kna ha olika sorters salamandrar tillsammans?

//H
#5 - 19 mars 2004 18:53
jag har guppys tillsammans med mina två eldbukssalamdrar. har ingen erfarenhet av att blanda sallisar... en bra sida med många kunniga är repti.net
Fija
#6 - 19 mars 2004 19:11
Man får kanske handmata salamandrarna om man har dem ihop med fiskar. Fick jag göra, men nu bor de (eldbukssalamandrar) i ett eget "akvaterrarium" med en korkbit och rötter som sticker upp över ytan. Det var inte alla salamandrarna som tyckte om att handmatas, en del var räddare än andra som inte alls var rädda.
Har varit med om att fiskarna har tuggat i sig svansarna på salamandrarna dock, som tur var så växte de ut igen. Så det får man väl se upp med, har för mig att det var platys som gjorde det men minns inte säkert.

mvh
#7 - 19 mars 2004 20:03
Hej!

Jag har fiskar och eldbukar i samma akvarium. MEN, jag har bara malar och neontetror där i (som fiskar). Tänkte på att du skrev att du hade ciklider sedan innan. Är det dem som du ska ha till salamandrarna? Sedan innan så vet jag att ciklider kan vara mycket aggressiva, dels revirmässigt samt med mat. Jag tycker nog att du borde ha andra, lite lugnare fiskar om du ska ha både firrar och salamandrar i ett kar.

Lycka till :)

//Lina
#8 - 22 mars 2004 12:17
Nej, jag hade tänkt avveckla mitt malawiakvarium och övergå till sällskap istället.

Eller skaffa ett till akvarium med växter och salamandrar. Går salamandrar att ha med mycket växter?
Fija
#9 - 22 mars 2004 12:28
Ja, det ska väl inte va några problem. Jag har mina med växter och har inte märkt nåt. De har javamossa som de gillar att gömma sig i, fast jag är lite rädd att de ska trassla in sig, men det verkar gå bra. Sen har de lite småplantor (skott) och en låg anubias.
Vill ha vattenwistaria för den växer även över vattnet har jag märkt, men det verkar omöjligt att få tag i här.
#10 - 22 mars 2004 12:55
Tänk på tempraturen!Salamandern bör ha mellan 18-22 max 25 grader för att trivas.Lämpliga firrar skulle kunna vara 5-bandsbarb.
Växter är inga problem förutom tempen då.Rötter funkar bra som landdel.Ha inte för mycket vatten i bara då salamandrarna gärna rymmer.

Lycka till!
#11 - 1 maj 2004 11:33
<font color="blue"><b>Kilfläcksrasboror</b></font id="blue"> trivs på grundare vatten. De är också tillräckligt snabba för att hålla sig ur vägen för amfibier.[:-128]

Annons