Tack för svar.. :)
Jo, det är eldbukar jag tänkte på.. Men det går bra att ha tre stycken? Jag har hört att de mår dåligt om man inte har minst fem?
Nejdå, salamandrar är över huvud taget inte grupplevande, och är inte sociala för fem öre. Bäst trivs de helt själva, utom under parningssäsongen.
Ah, okej.. Men jag förstår inte riktigt hur man ska silikona, det blir ju inte helt tätt/jämnt i kant då det är silikon på insidan av akvariet? Hur gör man då?
Och vad kan man använda föratt skära glas med?
Det är mest en fråga om att anpassa glaset och tjockleken på silikonfogen, men lyckas du inte få helt tätt spelar det egentligen ingen större roll - växterna jag nämnde tål att stå med rötterna i vatten, och salamandrarna vill i alla fall ha fuktigt.
Du kan antingen be en glasmästare skära till glaset efter dina anvisningar, eller försöka själv med en glasskärare - finns i närmsta järnaffär.
Du kan silikona fast kork, grus, sand, torv... vad du vill, på glasskivan för att ge salamandrarna bättre grepp, så de har lättare att klättra upp på landdelen. Plus att det blir snyggare.
Hur djupt vatten vill de ha?
Jag vet inte om de har nåt favoritdjup direkt, men mer än en kroppslängd tycker jag nog de bör ha, och för djupt kan du knappast ge dem. De spenderar 90% av sin tid i vattnet, så vattendelen bör ju vara störst. Mitt tips är att du gör så du tycker det blir snyggt.
Och jag skulle gärna använda korkbark men kan man ha det under vattenytan, möglar det inte eller något? Och är det bara att silikona fast det?
Korkbark håller mycket länge, åratals, och terrariet bör ju vara hyfsat ventilerat, så mögelrisken är inte så stor, men visst kan man få lite mögel. Det kan man få på löven och annat också. Det spelar ingen större roll egentligen.
Jag hade bara korkbark på landdelen, så jag vet inte hur bra den sitter om man fäster det med silikon och har det under vatten. Det är en jäkla lyftkraft i kork, och jag undrar hur bra silikonet fäster. Nej, jag vet inte.