Salamandrar

#1 - 6 april 2007 11:06
[COLOR=red]Hej!:) [/COLOR]
[COLOR=red]Jag har två japanska eldbukssalamandrar och undrar om det är någon som vet om det går att ha kinesiska eldbukssalamandrar i samma akvarium.[/COLOR]
#2 - 6 april 2007 21:29
Om du med kinesiska eldbukssalamandrar menar Cynops orientalis, så ska det inte vara några problem att ha dem med de japanska.

Se bara till att alla salamandrar ser trinda och friska ut, där du köper de nya. Så att du inte får in några otrevliga sjukdomar.

MVH/Anita
#3 - 7 april 2007 07:09
[COLOR=navy]Okej, tack för svaret!:) [/COLOR]
[COLOR=navy]Men om man har dom i samma akvarium, kan dom kinesiska och dom japanska få ungar med varandra då, jag menar det är väl inte så bra om det blir någon blandning mellan kinesiska och japanska.:confused: [/COLOR]
#4 - 7 april 2007 12:42
Risken för korsningar borde vara lite, även om den kanske finns där.

Har de tillgång till partners av sin egen ert, så borde de inte korsa sig. På grund av små skillnader i doftsignaler och parningsspel.

Jag har till och med haft problem att få Japanska eldbukssalamandrar att föröka sig, när honan och hanen kommit från olika delar av utbredningsområdet.

Förmodligen var min hona från svalare trakter än min hane och blev därför inte lekmogen, utan en svalare period. Medan hanen klädde sig i bröllpsdräkt varje vår, till ingen nytta.

När jag senare hade en grupp Japaner med samma ursprung, så fick de ungar utan några problem.

Fortplantningssäsongen är ju dessutom väl avgränsad. Så om du vill vara helt säker, kan du hålla dem åtskillda under våren januari-april, tills fortplantningen är över.

MVH/Anita

Annons