Vad jag kan läsa av din beskrvning på dina salamandrar så är det eldbukssalamandrar du har. Sedan finns de två olika, den kinesiska som är den mindre (6-9 cm) och den japanska som blir den större (9-12 cm) Antar du har ett aqua-terrarium eller?
De parar sig på våren och honan lägger ägg på flytväxter vid vattenytan eller vid annan lämplig fuktig plats ovan vattenytan. De kläck inom 2-4 veckor och är sedan larv i 90-120 dagar. I aqua-terrarium så är det inte ovanligt att de lägger ägg men de äter oftast upp dem innan de hunnit bli larver. För att lyckas med förökningen då måste du lägga äggen i ett eget akvarium. Det har fungerat väldigt bra med japansk eldbukssalamander.
Har du en kinesisk eldbukssalamander så är det lite svårare. Vanligen är det pga för hög temperatur i vattnet.
Jag har 3 st kinesiska eldbukssalamandrar (enbart honor, ska iförskaffa en ny hane) och jag ger mina räk cocktail var tredje dag och det stormtrivs med det. Men jag har också mina i ett akvarium. Där äter de det mesta som sjunker till bottnen och smakar bra :)
I aqua-terrarium ger man den varierande kost. Ex frysta mygglarvar, små maskar, insekter osv. Den bör även få tillskott av bla kalcium och AD-vitaminer.
Varför den gör så, har jag inte så stor kunskap om men man kan anta att den fortfarande är skrämd och skyddar sig emot fiender. I och med att den lever i fångenskap (mindre yta än i naturligt tillstånd) så har den ingenstans att ta sig bort från den plats där den blivit hotade innan.
Jag var inte hur stort aqua-terrarium du har och det fungerar att ha dem i mindre men självklart så gillar de mer yta som med alla levande varelser :)
Vad är det för grodor du har tillsammans med salamandrarna?