Salamanderyngel!

#1 - 15 mars 2006 07:47
Ok nu är jag lite smått förvånad :)
Jag har 3st kinesiska eldbukar i ett kar på 105L, och igår när jag satt och matade dom (dom äter tubifex) så upptäckte jag något som låt på en träbit, jag trodde först att det var bara något skräp, tills jag upptäckte att det hade ögon, mun, svans och ben ;) Dom hade nämligen fått tillökning.

Jag har sett 3yngel nu, det största är ca 1,5cm och det minsta 1cm.

Hur gamla kan dom vara när dom är så stora?
Vad äter sådana småttingar?
#2 - 15 mars 2006 14:58
jag väntar tills nåt proffs svarar men...
va gulligt! lycka till!
#4 - 16 mars 2006 10:10
vad söt! är allt jag kan säga:)
#5 - 16 mars 2006 10:11
är de svåra att få att yngla av sig? kallas de verkligen yngel? jag tycker ödlebebisar passar bättre=)
#6 - 16 mars 2006 10:47
Helt underbara ju! Grattis!

Hur gamla de kan vara vågar jag mig inte på att gissa, men jag hittade det här:

" Eldbukssalamandrar parar sig under våren och honan lägger äggen ett och ett på flytväxter vid ytan eller på lämpliga fuktiga platser ovanför ytan. Beroende på temperaturen kläcks larven inom två till fyra veckor och simmar som larv i 90-120 dagar."

och den är ju fortfarande larv, och kommer alltså fortsätta vara den i ett par månader

jag läste föresten att det finns risk att de äter upp larverna (som de alltså heter), så flytta dem om du har möjlighet.

Det är roligt att se att de små ser ut som Axolotler, alltså salamndrar som stannar i larvstadiet hela sitt liv.
#7 - 16 mars 2006 12:45
va roligt grattis!
#8 - 16 mars 2006 16:39
[QUOTE=Nils Holmström]Helt underbara ju! Grattis!

Hur gamla de kan vara vågar jag mig inte på att gissa, men jag hittade det här:

" Eldbukssalamandrar parar sig under våren och honan lägger äggen ett och ett på flytväxter vid ytan eller på lämpliga fuktiga platser ovanför ytan. Beroende på temperaturen kläcks larven inom två till fyra veckor och simmar som larv i 90-120 dagar."

och den är ju fortfarande larv, och kommer alltså fortsätta vara den i ett par månader

jag läste föresten att det finns risk att de äter upp larverna (som de alltså heter), så flytta dem om du har möjlighet.

Det är roligt att se att de små ser ut som Axolotler, alltså salamndrar som stannar i larvstadiet hela sitt liv.[/QUOTE]

Tack så mycket!

Jo jag har hört att det är risk att dom äter upp dom, men hittils har dom inte brytts isg om dom. Dom bara tittar på dom och går sedan rakt över dom :) Men om jag får plats så kommer jag att flytta dom, men dom har väldigt mycket gömnställen så det kanske går ändå, dom var ju inte direkt planerade ;)

Jo jag trodde det var Axoloter först! Jag började fundera på hur dom hade kunnat komma in i akvariet helt plötsligt innan jag kom på att det måste vara salamanderbäbbar :D
#9 - 16 mars 2006 17:27
Vilka söta bilder! Hoppas att dom blir stora.
#10 - 20 mars 2006 08:06
Helt otroligt supersöta!:)
Lycka till med dom - hoppas de inte blir söndagsstek för de Big Ones. ;)

Annons