Salamanderproblem, bråttom!

Fija
#1 - 2 april 2004 21:25
Behöver lite hjälp, gärna snabbt om de e nån annan salamandermännska vaken!

Såg idag att min ena eldbukssalamander flöt med ryggen vid ytan. Tänkte att det gör de väl ibland, men nu ikväll så flyter den fortfarande, man tror den e dö å sen efter en stund rör den sig. De e precis som att den har problem att komma ner på botten. Tycker den har en liten bula i magen rätt långt fram oxå, om de nu kan ha med saken å göra.
Kan den ha fått i sig en snigel eller nåt? Har fått lite problem med sniglar där efter att ha köpt javamossa. Har även lagt i nya rötter för ett tag sen som jag kokade pga mögel på den delen som var över ytan (fast nu möglar det igen).
Ska tilläggas att salamandern är över 10 år, håller den kanske på att ge upp?
Finns det nåt att göra?

mvh
Fija
#2 - 3 april 2004 06:42
Kanske har lite för bråttom men ingen som vet?
#3 - 3 april 2004 08:11
Jag har en salamander som brukade sätta i sig fiskarnas flytande pellets. Detta gjorde att den lilles flytkraft blev för stor för att den skulle kunna simma ner så teorin att den ätit något är inte helt dum.

Har du en landdel som den kan gå upp på? Det kanske är så att den börjar bli gammal och trött så att den inte orkar simma så mycket varje gång den behöver luft? Så att det är därför den flyter omkring istället för att gå ner till botten.
Fija
#4 - 3 april 2004 12:41
Jag har alltid haft en flytande kork, men nu har jag ordnat fler landdelar, med rötter och sten.
Jag la upp den i morse på stenhyllan, men den skulle ner efter en stund igen. Den försökte simma ner på botten, men bakdelen flöt uppåt.
Sen hängde nåt litet genomskinligt ur baken som den försökte bita loss.
De har aldrig varit sjuka innan så det kanske är åldern då? För en snigel skulle den väl inte kunna svälja? En så stor så att den ev. luften i skalet skulle ge sån flytkraft.
Har inte vågat mata idag, eller ska jag göra det för att få fart på magen?

mvh
Fija
#5 - 4 april 2004 09:02
Idag flyter den fortfarande. Finns det nåt man kan göra om den har typ gaser i magen eller så?
Provade att mata lite för den andra måste ju få mat, men den verkade inte speciellt hungrig.
Fija
#6 - 8 april 2004 10:04
Nu har den vänt magen upp så shit the same..

Underligt bara att den nu ligger på botten.. Kanske inte var gaser då? Hörde att man kunde höja temperaturen om det var förstoppning, men nu hann jag ju inte det.

Kommer den kvarvarande salamandern att känna sig ensam nu eller bryr den sig inte så mycket?

mvh

Annons