Salamanderägg

#1 - 14 juli 2005 10:44
Jag har tre eldbukar i mitt akvarium på 71 L. Nu är det så att jag tror jag fått ägg. Såg ett för ca 1 månad sedan på en växt och en vecka sen ännu ett på ett nätstycke jag har där i. Har även en dvärgklogroda, 2 kuhlisar och en gibbiceps (?) ihop me dem....
[color=Red]Är äggen säkra i akvariet eller måste jag flytta dem? KAN jag flytta dem alls?[/color]
Vore himla skoj om det blev salamanderbebisar. :)
[color=Red]Hur många ägg läggs det och hur ofta?[/color]
[color=Red][color=Black]Har läst att äggen kläcks efter 2-4 veckor beroende på temperaturen...[/color] Ska salamanderlarven leva på land efter 90-120 dagar?[/color] Har för mig om jag läst något sådant, iaf i ett visst stadie...

Tacksam för svar.
#2 - 24 juli 2005 11:05
Tråkigt att igen svarar!
Igår morse såg jag 2 ägg i javamossan innan jag for till jobbet. När jag kom hem fanns det 3 till där. :)
Idag såg jag dock bara två. :( Så de flyttade jag över till en skål. Är det ok med stillastående vatten för äggen? Tål de att man flyttar dem och byter vatten ofta?
Sista frågan; hur länge lever slamandern på land sedan?
#3 - 27 juli 2005 10:51
tips: sök på internet efter info, med tanke på att ingen verkar veta nåt:)
#4 - 27 juli 2005 12:20
Här finns mycket info http://www.caudata.org/cc/articles/raising.shtml Sen har du forumet på repti.net. Har kläckt själv i en flytande "födkasse" i plast för guppy och matat dom i den i början, slipper dagliga vattenbyten, om du bara har några ägg.

Erik

Annons