Salamander och Sköldpadda

#1 - 2 december 2007 16:19
Hej

Jag undrar om man kan ha sköldpadda och Salamander i samma kar?

Jag vet att man inte ska blanda fiskar och salamandrar, men har hört att man kan ha en mal tillsammans med dom för de stressar inte upp salamandrarna. Stämmer detta?

MVH
Fredrik
#2 - 2 december 2007 16:24
Välj antingen eller för salamanderns skull
#3 - 2 december 2007 16:44
Beror på vad för sköldpadda du ska ha. Är det rödörade eller gulörade vattensköldpaddor så är det bara en tidsfråga innan de slukar upp salamandrar och fiskar, de kan vara rätt glupska de små sköldpaddorna se...
#4 - 2 december 2007 16:51
Jag har redan 3 st salamandrar och två klogrodor (en albino och en vanlig) i ett 54l kar. De sa i affären att man kunde ha dem tillsammans med grodorna och det verkar gå bra. När jag matade dem med röda mygglarver tidigare idag så försökte ena grodan att äta på salamandern. Deras synverkar inte vara så optimal :) Men om man bortser ifrån knäbbet vid matbordet verkar detta fungera fint.

Jag funderar på att skaffa 1-3 grodor till. Det borde inte vara några problem eller? Någon som vet hur det är med malar då?
Maffia666
#5 - 2 december 2007 16:53
Har själv en liten sorts sköldpadda som heter Chimney Reveesii (treköls) och jag skulle deffenitivt inte blanda dom med salamandrar, då de skulle uppfatta salamandrarna som mat.
#6 - 2 december 2007 16:58
Du får nog beskriva lite närmare hur du har det. hur stor är landdelen respektive vattendelen eller har du bara någon flytande land i form av bark eller nåt till salamandrarna? Lite svårt att rakt upp och ner ge tips om lämplig mal.

Oj, jag ser att du skrev 54 liter, hmm, inte stort ytrumme att spela på om du har både land och vatten i den, men är vattendelen relativt stor så någon form av algätande mal typ L-mal av någon sort du tycker är fin och vacker.
#7 - 2 december 2007 17:37
Ah, här finns lite bilder på det. http://www.haberget.se/Amfibie.html

L-mal, ok. Nu har jag inget filer eller värmare i. Är det något jag borde sätta dit? Dom sa i affären att jag inte behövde det för salamandrarna. Blir lite anorlunda med en mal i kan jag tänka mig.
#8 - 2 december 2007 19:12
Värmare behöver du inte om rumstemperaturen tillsammans med belysning mm håller temperaturen på rätt nivå. Använd termometer, så ser du ju om du behöver en värmare eller inte.
Skulle nog ha filter oavsett om jag bara har salamandrar eller inte. Blir väldigt mycket skit och grums i vattnet annars. Så ett innerfilte är nog det minsta du ska ha, speciellt om du ska sätta in en mal dit.

Ja, förresten, kollade in dina bilder. Fina bilder för övrigt. Med den lilla landdel du har så blir det ju rätt mycket vatten ändå, så mal borde du kunna ha. Eventuellt hade jag försökt öka på vattenmängden ytterligare genom att höja vattennivån lite till.

Annons