Salamander med fiskar?

#1 - 8 augusti 2003 12:29
Hej!
om man skulle ha en eller två salamandrar till sammans med fiskar (slöjstjärtar, guppys, silvermolly m.m.) skulle ödlorna äta upp fiskarna då? snälla svara
#2 - 8 augusti 2003 13:01
vad är det för salamandrar du har då??

mats
#3 - 8 augusti 2003 13:09
Jag har haft 2 salamandrar tillsammans med mina fiskar och erfarenheten av det är att man nog snarare ska tänka på att ha snälla fiskar som låter bli salamandrarna. Hade ett gäng purpurhuvuds barber som älskade att äta på deras svansar.
#4 - 8 augusti 2003 13:55
jag har oxå haft eldbukssalamndrar med fiskar. det var små yngel av svärdbärare. där brydde de sig knappt om varandra.. men som sagt, beror ju på vad det är för salamandfrarna..

mats
#5 - 8 augusti 2003 13:58
Ursprungligen skickat av smurfmats

jag har oxå haft eldbukssalamndrar med fiskar. det var små yngel av svärdbärare. där brydde de sig knappt om varandra.. men som sagt, beror ju på vad det är för salamandfrarna..

mats

är eldbukssalamndrar överhuvudtaget snälla att ha å göra med?
#6 - 8 augusti 2003 14:04
Jag hade guppy tillsammans med eldbukssalamandrar, det försvann någon guppy då och då, men inte med någon rasrande takt direkt.
#7 - 8 augusti 2003 14:20
ja, eldbukarna är snälla. rör sig lite lite bara tycker jag. men de var snälla mot mina fiskar iaf.. de käkade bara mygglarver...

mats
#8 - 8 augusti 2003 14:22

ja, eldbukarna är snälla. rör sig lite lite bara tycker jag. men de var snälla mot mina fiskar iaf.. de käkade bara mygglarver...

mats

okej.. kan du skicka nån bild på hur eldbuksalamanderna ser ut?
#9 - 8 augusti 2003 14:45
nope... sök på eldbukarna på google så kommer det fram info o bilder på de små liven...

mats
#10 - 8 augusti 2003 14:47

nope... sök på eldbukarna på google så kommer det fram info o bilder på de små liven...

mats

Neej.. jag har försökt innan.. men fick ingen träff..
#11 - 8 augusti 2003 14:49
http://hemsidor.torget.se/users/c/Chameleo/eldbukssalamander.htm
hoppas sidan fungerar--
mats
#12 - 8 augusti 2003 18:56

http://hemsidor.torget.se/users/c/Chameleo/eldbukssalamander.htm

hoppas sidan fungerar--

mats

Ja den funkade men inte bilden.. de var istortsett den jag ville se.. men men.. på den sidan som jag fick av dig stor det att vatten nivån i ett terrarium för eldbukssalamandern ska vara 7-8 cm.. kan de vara mer?
#13 - 8 augusti 2003 19:06
När jag tog över mina eldbukssalamandrar hade de levt hela sitt liv (ett par år tror jag) i ett helt vattenfyllt 45 liters akvarium utan landdel alltså. De brukade dock hänga på sladden till filter och värmare. En av dem rymde också genom sladdhålet i täckglaset. Den kvarvarande bor nu i mitt helt vattenfyllda 240 liters. Som landdel har jag satt fast en rot vid vattenytan med hjälp av silikon.

Alltså - inga problem med mycket vatten men de behöver lite land också. Det blir också rätt så läckert med en liten landdel gärna med lite växter också.
#14 - 8 augusti 2003 19:07
Tänk på att de små rackarna är flitiga rymmerskor, akvaret måste sluta tätt som ett fort knox för att du inte ska hitta en knastertorr salamander på mattan [xx(]...
#15 - 8 augusti 2003 19:12
Ursprungligen skickat av TaNk girL

Tänk på att de små rackarna är flitiga rymmerskor, akvaret måste sluta tätt som ett fort knox för att du inte ska hitta en knastertorr salamander på mattan [xx(]...

okej.. tack så mycket för att du sa det.. ja, jag har sett själv i djur affär och andra ställen att dom sitter å suger sej fast på väggarna nära kanten.. :P
#16 - 8 augusti 2003 19:13
Ursprungligen skickat av torb

När jag tog över mina eldbukssalamandrar hade de levt hela sitt liv (ett par år tror jag) i ett helt vattenfyllt 45 liters akvarium utan landdel alltså. De brukade dock hänga på sladden till filter och värmare. En av dem rymde också genom sladdhålet i täckglaset. Den kvarvarande bor nu i mitt helt vattenfyllda 240 liters. Som landdel har jag satt fast en rot vid vattenytan med hjälp av silikon.

Alltså - inga problem med mycket vatten men de behöver lite land också. Det blir också rätt så läckert med en liten landdel gärna med lite växter också.

#17 - 8 augusti 2003 19:20
Vet ni om man också kan ha nån slags grodor tillsammans med fiskarna och salamandrarna? isåfall vilken sort groda? och finns det nån vatten sköldpadda som inte blir större än ca 10 cm?
#18 - 8 augusti 2003 19:25
Kan man ha olika "molly - fisk raser" tillsammans med eldbukssalamander?
#19 - 8 augusti 2003 19:29
Borde kanske passa på att påpeka att de flesta groddjur - och i synnerhet eldbukssalamandrar- avger toxiner från speciella körtlar i huden. Dessa ackumuleras i en begränsad vattenmängd och kan faktiskt leda till "self poisoning". Det är därför viktigt med täta vattenbyten (kanske tätare och mer ofattande än fiskarna trivs med?). Filter och många växter är också till stor hjälp för att undvika höga gifthalter i vattnet. Hur fiskarna påverkas av salamandergift vet jag inte.
#20 - 8 augusti 2003 19:31

Borde kanske passa på att påpeka att de flesta groddjur - och i synnerhet eldbukssalamandrar- avger toxiner från speciella körtlar i huden. Dessa ackumuleras i en begränsad vattenmängd och kan faktiskt leda till "self poisoning". Det är därför viktigt med täta vattenbyten (kanske tätare och mer ofattande än fiskarna trivs med?). Filter och många växter är också till stor hjälp för att undvika höga gifthalter i vattnet. Hur fiskarna påverkas av salamandergift vet jag inte.

okej.. menar du att grodor + salamander funkar inte bra!? ok.. men om man inte har båda två då.. måste man fortfarande byta ständigt?
#21 - 8 augusti 2003 19:33
Vad beträffar grodor finns det ju olika sorters klogrodor, som är helt anpassade till ett liv i vatten. Stora klogodor (Xenopus laevis) äter gärna vuxna ungfödande tandkarpar, så de kanske du inte ksa välja i första hand. Om det finns så små vattensköldpaddor som du vill ha vet jag inte, men däremot vet jag att vattensköldpaddor gärna tillbringar dagarna med att mumsa i sig akvariefisk, om man säger så...
Små klogrodor+ akvarefisk funkar bra
Klogrodor + salamandrar funkar också bra enligt mina erfarenheter, även om de äter varandras ungar
Vattensköldpadda + akvariefisk = mindre fördelaktigt för fiskarna, som oftast blir till lunch
#22 - 8 augusti 2003 19:40
jag skulle då inte ha mina salamdrar i ett helt vattenfyllt kar, mina spenderar mer tid på land än vad de gör i vattnet...

mats
#23 - 8 augusti 2003 19:41

Vad beträffar grodor finns det ju olika sorters klogrodor, som är helt anpassade till ett liv i vatten. Om det finns så små vattensköldpaddor som du vill ha vet jag inte, men däremot vet jag att vattensköldpaddor gärna tillbringar dagarna med att mumsa i sig akvariefisk, om man säger så...

okej.. men då föredrar jag nog bara salamander.. man vet inte va som kan hända annars.. har du haft salamander eller liknande med fiskar?
#24 - 8 augusti 2003 19:42

jag skulle då inte ha mina salamdrar i ett helt vattenfyllt kar, mina spenderar mer tid på land än vad de gör i vattnet...

mats

okej.. men jag tänkte ha lite mer än halva akvariet med land ovan för vattnet också, går de å ha halva fyllt?
#25 - 8 augusti 2003 19:44
Mollyfiskar är så pass stora att en eldbukssalamander inte kan ta dem se det är inga problem. Min eldbukssalamander har tidigare gått med så små fiskar som neontetror utan att den fått för sig att ha en egen festmåltid.

Dvärgklogrodor och salamandrar går bra ihop. Men det där som TaNK girl talar om - toxinerna skulle jag vilja ha mer information om. Jag kan dock tänka mig att dessa problem endast uppstår i mycket mindre vattenvolymer än de vi har i vanliga akvarier. Hemsidan som rekommenderades tidigare i denna tråd talade ju om 7-8 cm vattendjup.
#26 - 8 augusti 2003 19:57
jag har ca tio cm vatten i mitt akvarium, men jag vet inte om det går med mer. kanske... som sagt, jag har haft mina groddjur med små yngel utan att någon blev uppkäkad..
mats
#27 - 8 augusti 2003 19:59
Vad gäller helt vattenfyllt kar eller inte beror det på arten. Det finns landsalamandrar som inte vill simma alls utan trivs bäst i en fuktig lövskog, och det finns vattensalmandrar, familjen Salamndriae, som sällan lämnar vattnet. Toxinproblemet står förstås i omvänd proportion till vattenmängden. Ett vattendjup på 7-8 cm säger ju inte så mycket om man inte vet den totala volymen, men icke desto mindre trivs groddjur bäst med täta vattenbyten. Mollyfiskar är, precis som torb skriver, för stora för en eldbukssalamnder, men mollyyngel slinker ner utan problem. Och det är ju iofs bra, om man vill bromsa tillväxten bland mollisarna....
#28 - 8 augusti 2003 20:05
ja, det är helt sant det du säger tank girl men eldbukar ska väl ha typ 10 cm vatten eller hur??
mats
#29 - 8 augusti 2003 20:06
Det är en sådan ruljans på den här tråden att inläggen kommer i en lite konstig ordning =)...hur som helst, DE FLESTA groddjur låte sig väl smaka av fiskyngel. Men, som med allting annat, det beror på. Vissa groddjur, och tom vattensköldpaddor, rör inte fiskyngel. De kasnke är petiga med maten eller så tillhör helt enkelt inte fiskyngel deras meny. Vad var det för groddjur du hade smurfmats?
#30 - 8 augusti 2003 20:09
jag har eldbukssalamdrar... de har inte rört några fiskar( o andra sidan käkar du ju inte något som rör sig) kanske bara vill ha stekt mat..hehe =)

mats
#31 - 8 augusti 2003 20:10
Det jag har fått lära mig är att eldbukssalamandern vill ha det ganska grunt, typ en decimeter med vatten, rejäl simyta och en ordentlig landdel. Men jag har ju inte precis doktorerat på ämnet...=)
#32 - 8 augusti 2003 20:14
hehe, inte jag heller men så¨har jag oxå hört.. de verkar ju trivas så..=)

har du några groddjur då tankgirl??

mats
#33 - 8 augusti 2003 20:26
Har pysslat en del med dendrobatider (pilgiftsgrodor) och har haft en del salmandrar, mest taricha-salamandrar, rödprickig salamander och axolotlar (fast de var så trista att klockorna stannade. Bara hängde där och såg döa ut). Amfibier är trevliga små gynnare, men eftersom jag har varit ute och rest mycket de senaste åren ligger den hobbyn lite på is just nu...
#34 - 8 augusti 2003 20:31
oki, de är intressanta djur..

min flickvän har tre klockgrodor som far runt i hennes terrarium..=)

mats
#35 - 9 augusti 2003 12:31

Vad beträffar grodor finns det ju olika sorters klogrodor, som är helt anpassade till ett liv i vatten. Stora klogodor (Xenopus laevis) äter gärna vuxna ungfödande tandkarpar, så de kanske du inte ksa välja i första hand. Om det finns så små vattensköldpaddor som du vill ha vet jag inte, men däremot vet jag att vattensköldpaddor gärna tillbringar dagarna med att mumsa i sig akvariefisk, om man säger så...

Små klogrodor+ akvarefisk funkar bra

Klogrodor + salamandrar funkar också bra enligt mina erfarenheter, även om de äter varandras ungar

Vattensköldpadda + akvariefisk = mindre fördelaktigt för fiskarna, som oftast blir till lunch

okej.. tacksam :) jag ska diskutera med mamma om de.. :P
#36 - 9 augusti 2003 12:38
jag är jätte glad över att ni har hjälpt mig med mina frågor att få svar på dom.. tack! men vet ni möjligtvis också om en skäggagam sticks? (ganska oerfaren).. tack på förhand!!

Annons