<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hur är det har du personlig erfarenhet av salamandrar Mike?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag är inget proffs, men jag var rätt herpetologi-intresserad som yngre, och har hållit lite salamandrar, ja.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Funderar på att köra en eller två Cynops Orientalis i ett 27L (30x30x30) med BTN bakgrund. Tänkte fixa en "näthuv" och använda ovansidan på BTN:en som landdel. Tror du på detta eller är det för litet?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag har inte haft just C. orientalis, men det är ju en liten salamander och jag skulle tro att det räcker bara bra.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Sedan tänkte jag också fråga om maten och matandet. Det verkar som om många siter rekomenderar en ganska "äcklig" mat. Nog för att att jag matar mina fiskar med levande mygglarver och diverse frysta insektsmixer etc men att rutinmässigt hålla på med massa äckliga levande vita larver och sånt vet jag inte om jag pallar.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det behöver du inte heller. Den här typen av salamander jagar med lukten, inte i första hand med synen. De tar hackad räka, räkmix, hackad daggmask, pellets, kattmat, fryst foder etc... De äter i stort sett vad de får, bara det luktar gott. Omväxlande foder är naturligtvis bra för dem.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Tror du att man kan hålla ett par Orientalis på en något så när "low-Yuck" diet?!? Eller måste salamandrarna ha massa sånt där för att inte må dåligt???<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag vet ju inte exakt vad du anser vara yuck, men nej, jag vill nog påstå att man aldrig behöver ge dem mjölmask, maggots, eller ens levandefoder över huvud taget. Se bara upp så inte överblivet foder ligger och surnar, det straffar sig snabbt i ett så litet akvarium.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Sedan tänkte jag fråga om det går att ha något annat tillsammans med salamandrarna, t.ex. räkor? Att blanda med fisk verkar ju de flesta vara tveksamma till. I så fall så ska det väl möjligtvis vara några få snälla och härdiga kallvatenfiskar?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Räkor... Tja, det borde väl gå, jag tror inte amano-räkor går in i munnen på en kinesisk eldbukssalamander. Fisk - ja, små snälla och tåliga fiskar går bra, fast salamandrar tycker som regel inte om att ha fiskar i närheten - fisk är ju naturliga predatorer på salamandrar. Kom också ihåg hur litet ditt akvarium är, och att det inte ens kommer att vara fullt med vatten...
(Det behöver inte egentligen vara kallvattenfisk, salamandrar trivs bara bra vid rumstemperatur, trots vad det står på alla care sheets. Jag har aldrig förstått vad det här att det anses att alla salamandrar är så känsliga för värme kommer ifrån.)
Här finns en _väldans_ ingående care sheet för just C. orientalis:
http://www.livingunderworld.org/caudata/database/salamandridae/cynops/orientalis/
("morphs" är tydligen mycket små, nymetamorfoserade, salamanderungar. Tog mig en stund att förstå, jag trodde först de menade olika geografiska raser!)