Salamander

#1 - 21 maj 2007 14:43
Min pojkvän har en salamander som han har haft x antal år. Skulle nu vilja veta lite mer om dessa, då jag funderar på att ge ett nytt hem åt honom. Salamandern bor i en transportbur av plast som är max 10 liter stort. Har ett hundra liters som står tomt, som jag tänkte sätta honom i. Hurdant botten vill de ha? Är det inte så att en del av inredningen får gärna komma över vattenytan? Hur är det med belysning? I transportburen har stackaren inte en enda lampa, utan får klara sig med dagsljuset.

Alla svar är välkomna, även alla synpunkter, förslag och andra ideer :)

(Och visst ÄR det ju så, att transportburen är för liten?)
#2 - 21 maj 2007 17:35
jag har hittat några bra sidor på nätet om salamandrar (jag har ingen egen erfarenhet)
http://www.caudata.org/tssr/

så om du vet vad det är för slags salamander så hittar du lite info om dem där.

Jag fick ett mail från en ung man (tror att han var 12 år) från ett annat forum och enligt honom så skulle man ha 100-150 liter - men det tar jag inte så allvarligt på;)
#3 - 21 maj 2007 20:56
Jag fattade noll av den sidan, måste vara ärlig [:o] . Om någon annan vet någonting om salamandrar, alla tips är välkomna! Men tack iaf för en bra sajt, rödtoppen, hittade några länkar på den :)
#4 - 21 maj 2007 21:00
Jag fattade noll av den sidan, måste vara ärlig [:o] Men tack för länken iaf, rödtoppen :) Om någon annan har någon erfarenhet eller vet något om salamandrar, så är jag jätteintresserad! Skulle så vilja ge den ett nytt hem där den trivs, tror inte den är så lycklig i en liten "plastlåda" fylld med vatten.
#5 - 22 maj 2007 07:00
hittade den här länken när jag sökte efter info om salamandrar. De flesta olika typer salamandrar verkar finnas på den så det är bara att leta :p
http://www.livingunderworld.org/caudata/database/salamandridae/cynops/
#6 - 22 maj 2007 13:54
Ja, men det fanns ju inga bilder på den där caudata.org. Hur skall jag kunna leta efter den rätta sorten när jag inte ser några bilder som jag kan jämföra med.. :P Problemet är det, att det enda jag vet om det här djuret är, att det är en salamander som bor i ett för litet akvarie. Tycker synd om honom, vill ge nått bättre åt honom . För att kunna göra det, behöver jag lite information :D
#7 - 22 maj 2007 14:56
det finns bilder på salamandrar, namnet står under bilden
jag får det iaf när jag kollar på svenskmickes länk
#8 - 20 juni 2007 09:56
sparka igång det där 100-liters du, vattenytan bör ligga på ca 15 cm och med en landdel. i vattnet ska det finnas lite gömställen, tex växter och nån sten/grotta.
tempen ska ligga runt 23-24 grader och det funkar bra med en vanlig lampa/lysrör.

en pump behövs för att hålla vattnet ok, tänk på att inte mata för mycket.. inte mer än han äter upp :) du kan ju även pula i fler salamandrar, spelar ingen större roll vilken sort det är..

för lite inspiration kan du kolla på www.pmdd.se och klicka på länken "akvarium" till vänster.
klicka sedan på paludarium, finns många fina akvarium där!

Annons