salamander

#1 - 1 februari 2004 18:36
Hej!
Hur stort akvarium behöver två Salamandlar? Jag läste att de bara behövde ha 10 liter, då borde det väll vara ok att ha dem i ett akvarium på 20 liter?
De lever ju i stillastående vattendrag så då behöver de ju egentligen inte ha någon pump?
Hur stora blir dom? Köper man dom i en zoo affär?
Eller kan man ta "svenska" salamandrar utifrån?
#2 - 1 februari 2004 18:39
Va för salamander art e du ute efter??
Om du plockar fån naturen anmäler ja dej fö det e brottsligt!
Tobbe
#3 - 1 februari 2004 18:44
Oj det visste jag inte, bra att du sa det till mig ;)
Jag har hört om "eldbuks Salamandlar" heter de så?
De är väll ganska lätta att få tag på i zoo affärer?
I zoo affären har jag sätt att de har röd/orange undersida.
Ska de vara ensamma eller kan man ha två stycken?
#4 - 1 februari 2004 18:48
Ok då vet ja!

Jo eldbukssalamandrar vill gjärna va en 2-3 styckna den e den vanligaste salamander arten i sverige inom hobbyn.
om du har 1 hane o 2 honor får du ganska säkert ungar också!
ja skulle in stoppa i dom i 20 liter hellre ett lite större typ 50 cm terrarie kan ju säga av egna erfaren heter att terrarier är mer lämpligt en ett akvarie till dom här för då e tack o alla väggar fast silikonad o på akvarie kan dom lättare ta sig ut genom att klättra upp på väggen o lyfta glaset o gå ut på en ptomenad;)
Tobbe
#5 - 1 februari 2004 18:52
glömde att säga att eldbukssalamandrarna ligger rund 60-80 kr!

Här jag bor så kostar dom 65 o då e dom såhär stora
(-----------------)
#6 - 1 februari 2004 18:52
Tack för svaret!
Jag ska fundera lite på det =)
#7 - 1 februari 2004 18:56
Ok gör det;)
#8 - 2 februari 2004 18:27
Hej!

Jag kan starkt rekom. repti.net Det är en asbra sida där det står mycket om salamandrar!!!

Själv har jag just nu två stycken i ett 63 L akvarium, fast jag har annat i :)
När jag började med dessa djur hade jag ett 19 L akvarium och det funkade. Ska dock säga att ju större du har desto mer kan de simma = vilket de tycker är superkul!

Jag har en pump till mina, de tycker dels att det är jätteroligt att simma mot draget samt att mitt akvarium är så pass stort att det behövs.

Lycka till och kolla som sagt på repti.net

//Lina
#9 - 3 februari 2004 18:32
finns det några synliga könsskillnader på eldbuksalamander?
#10 - 3 februari 2004 19:38
ja, det finns det. gå in på repti.net som sagt. där finns det mycket info om dessa
#11 - 4 februari 2004 11:21
jag hittade inget på repti.net kan du några skillnader i huvet
#12 - 4 februari 2004 12:22
hittade på repti.net
Ja, orientalis är onekligen inte helt enkla att se könsskillnad på. Inte som med pyrrhogaster som har massor med könsdimorfismer.

Det där med svansen stämmer snarare tvärtom och att frambenen skulle vara kraftigare hos hanar generellt är helt fel. Stämmer för revbenssalamandrar av parningstekniska skäl och för Notophthalmus viridescens av samma skäl när det gäller bakbenen men stämmer inte alls för Cynops.

Vi har disskuterat könsskillnader för de tre vanligaste Cynops-arterna ganska detaljerat i minst två trådar tidigare, kolla där.

Har man bara en individ kan 'längre än'-karaktärer vara vanskliga, men har man flera individer så finns ju något att jämföra med? Fast det svarar ju inte på frågan om det är två hanar eller två honor.

Just när det gäller orientalis är det svårt att se någon skillnad i storlek på kloaker utanför parningstid, därför kanske felbestämning till honor oftare. Honorna är däremot ganska tjocka och runda om buken året om tycker jag, vilket inte gäller för hanarna. Hanarna är generellt betydligt mindre än honorna. Men kolla på de andra trådarna och låt oss veta om det är honor eller ej.

om du nu har en kinesisk eldbukssalamder vill säga...
#13 - 4 februari 2004 12:56
ok men det finns inget riktigt svar på min fråga
#14 - 4 februari 2004 13:14
sök på internet
#15 - 4 februari 2004 13:23
ok men det finns inget riktigt svar på min fråga

Honorna är däremot ganska tjocka och runda om buken året om tycker jag, vilket inte gäller för hanarna. Hanarna är generellt betydligt mindre än honorna.

ja, mer svar än så kan jag nog inte ge dig. men om du inte är nöjd så rekkomenderar jag dig att bli medlem på repti.net o fråga där...
#16 - 4 februari 2004 14:13
Jag kanske missat nåt, men hur vet vi att det är Cynops orientalis och inte Cynops pyrrhogaster? Bägge kallas väl eldbukssalamander?

Och till den ursprunglige frågeställaren: förutom att större vattensalamander är fridlyst (vet inte hur det är med mindre vattensalamander?) så är de rätt svåra att ha i akvarium pga att de bbara lever i vatten en månad eller två på våren/försommaren. Resten av året lever de under stock & sten, bland multnande löv etc, uppe på land.
#17 - 4 februari 2004 14:39
jag frågade om det var kinesisk eldbuksalamander. klart det kan vara den andra varianten oxå... är ni osäkra kolla http://www.livingunderworld.org/caudata/database/salamandridae/cynops/ så kan nii luska ut vilken art ni har... själv har jag den kinesiska varianten...

appropå det andra ämnet i denna tåt. alla groddjur är fridlysta i sverige...
#18 - 7 februari 2004 16:57
Till "Söder" och andra som undrar. Jag pratade men min lärare som jag har i lektionen om reptiler om könsskillnader mellan eldbukssalamandrar. han sa att skillnaden som man lättast kan se är att hanen är mycket mer svullen kring kloaken än vad honan är.

Annons