Säkringen död, ingen pump åt fiskarna...

#1 - 20 december 2004 22:27
Jäklar! Satte in en ljusramp jag inte använt på ett tag. Bara en lampa lyste så jag skruvade lite på den andra. Då sa det pang och jag såg en blixt i lampan. Sen dog säkringen. Jag har någe slags specialvariant då jag bor i en lägenhet i ett nybyggt hus (aldrig sett det här iaf.) I "proppskåpet" finns en massa switchar istället för proppar. Den som hade lagt av hade hamnat i "AV" läge. Då ska det bara vara att slå switchen till "PÅ" läge igen. Enda problemet är att det inte funkar :( All annan ström fungerar bra. Kan inte få tap på kvartersvärden förrän imorgon på dagen. Dom har öppet där de tider jag jobbar. Har ingen pump som går nu i två akvarier och inte långa skarvar nog. Helvete... Idiotiskt system där man inte kan byta proppar!
#2 - 20 december 2004 22:30
Hehe jag e ingen elektriker men kanske pumparna har kortslutits? För när man drar den tbx till PÅ så ska det funka...
#3 - 20 december 2004 22:34
Nja alltså inget av elurtagen funkar till någonting längre. Tvn som går på samma säkring dog den oxå.. O switchen stannar kvar i "PÅ" läge. E något fel ska den tydligen falla tillbaka till "AV". Jäklar vill inte ha döda firrar till frukost!
#4 - 20 december 2004 22:34
Själv tycker jag att "gamla hederliga" proppar är rätt kassa sedan julen för två år sedan då en elpatron i värmepannan krånglade och jag fick skruva i en ny över 50 gånger...
mvh Daniel
#5 - 20 december 2004 23:23
Låter väldigt konstigt. Har du någon jordfelsnrytare?
Annars är det som du inte har ström över den säkringen och då kan det vara så att säkringen har gått helt i sönder och då måste lilla elektrikern komma.
#6 - 20 december 2004 23:45
tror det är jordfelsbrytarn med, automatsäkringar ska hålla för mer är sånt här,kolla efter en knapp att trycka in i skåpet
#7 - 21 december 2004 00:33
En automatsäkring (som du har) är ingen strömbrytare som kan lösa ut hur många gånger som helst för att sedan återställas. Dom håller för ett antal "utlösningar" :) sen är dom trasiga. (har för mig att det är så få gånger som ett 10-tal som dom ska hålla för, någon mer kunnig får rätta mig om jag har fel). Just din kanske var ett "måndagsexemplar".
#8 - 21 december 2004 02:57
Eller så har en huvudsäkring (dvs innan ditt säkringsskåp) gått sönder. I vilket fall som helst, dags för en elektriker...
#9 - 21 december 2004 06:36
Tack för alla råd. Jordfelsbrytaren var igång. Har testat att pilla på allt i skåpet. Testat att slå på och av allt också och då försvinner strömmen som den ska och kommer tillbaka som den ska. Så jag antar att jag hade ett måndagsexemplar till säkring :( Det blir felanmälan och elektriker.

JAg har bara några fiskar i de två karen som är utan ström. Hoppas dom håller ut tills det är fixat.

MVH
/Jens
#10 - 21 december 2004 17:33
Det var en huvudsäkring, elektrikern var utanför lägenheten och joxade. Skönt att det fixade sig. Alla fiskar lever och har hälsan :) Fast nu är jag skraj för att pilla på ljusramperna...

MVH
/Jens
#11 - 22 december 2004 00:07
Svärmor hade problem en kväll med att elen hade försvunnit till viss del i en del av huset.
Aha, tänkte jag, en fas har gått, men huvudsäkringarna (de som sitter vid elmätaren) var hela.
Det visade sig vara en anslutning vid en säkring som servade tre villor i ett elskåp som står ute vid gatan som hade rostat eller brännts av.

Annons